Υπουργείο Οικονομικών: Λογαριασμοί χωρίς τον ξενοδόχο

Την Κυριακή 26 Ιουνίου 2011 δημοσιεύτηκε στην εφημ. «Η Καθημερινή» το παρακάτω άρθρο μου με τίτλο «Λογαριασμοί χωρίς τον ξενοδόχο» για την επιχειρούμενη εκποίηση των υπολοίπων της προσφυγικής περιουσίας που είναι γνωστή ως «Ανταλλάξιμη Περιουσία».

Oι πρόσφατες εξελίξεις που συνδέονται με την ουσιαστική οικονομική κατάρρευση του ελληνικού κράτους και την επιτακτική ανάγκη εξεύρεσης πόρων για να καλυφθούν οι δυσβάστακτες δανειακές υποχρεώσεις, έφερε στο προσκήνιο τη συζήτηση για τη δημόσια περιουσία και την αξιοποίησή της, είτε με εκποίηση είτε με διάφορους άλλους τρόπους.  Έχουν καταγραφεί περίπου 72.000 δημόσια ακίνητα, ενώ σε 41.000 υπολογίζονται τα «ανταλλάξιμα κτήματα».

Όμως δεν αναφέρθηκε στη συζήτηση ένα στοιχείο, που καθορίζει σε μεγάλο βαθμό τα όρια αξιοποίησης της δημόσιας περιουσίας και ειδικά όσων ανήκουν στη κατηγορία «ανταλλαξίμων κτημάτων». Ειδικά στις Νέες Χώρες (Μακεδονία, Θράκη, Ήπειρος), στην Κρήτη και στα νησιά του Ανατολικού Αιγαίου το μεγαλύτερο μέρος της δημόσιας περιουσίας ανήκει στην κατηγορία αυτή. Το συγκεκριμένο ζήτημα σχετίζεται απολύτως με την ιδιομορφία, αν όχι μοναδικότητα,  της νεοελληνικής κοινωνικής συγκρότησης μετά την μεγάλη Καταστροφή του 1922 και την έλευση εκατοντάδων χιλιάδων προσφύγων στα εναπομείναντα ελληνικά εδάφη.

Το ιστορικό

Ανταλλάξιμη Περιουσία ονομάσθηκε η περιουσία των μουσουλμάνων που εκδιώχτηκαν από την Ελλάδα με τη Συνθήκη της Λωζάννης του 1923 και αντιστοιχούσε μόλις στο ένα δέκατο των περιουσιών που εγκατέλειψαν υποχρεωτικά οι Έλληνες στη Μικρά Ασία, τον Πόντο, την Ανατολική Θράκη και την Καππαδοκία. Στη Συνδιάσκεψη της Λωζάννης αποφασίστηκε η υποχρεωτική ανταλλαγή των πληθυσμών μεταξύ των δύο χωρών, εξαιρώντας την ελληνική μειονότητα της Κωσταντινούπολης, Ίμβρου και Τενέδου και τη μουσουλμανική της Δυτικής Θράκης. Στο άρθρο 14 της Συνθήκης της Λωζάννης -μιας από τις ισχυρότερες διεθνείς συνθήκες,-  δηλωνόταν ξεκάθαρα ο στόχος: πλήρης αποκατάσταση όλων των προσφύγων και πλήρη αποζημίωση για τις περιουσίες που εγκαταλείφθηκαν.

          Με την ελληνοτουρκική συμφωνία της Άγκυρας 10 Ιουνίου 1930, η ελληνική πλευρά σε συμφωνία με την τουρκική μετέτρεψε εαυτόν σε κυρίαρχο επί των ιδιοκτησιών και συναίνεσε στην εξίσωση των περιουσιών των δύο ανταλλαχθέντων πληθυσμών. Αυτό που προκάλεσε θυελλώδεις αντιδράσεις των προσφυγικών πληθυσμών στην Ελλάδα και διέρρηξε ανεπανόρθωτα τις σχέσεις τους με το βενιζελισμό.

Η ακίνητη περιουσία των 350.000 ανταλλάξιμων μουσουλμάνων εξισώθηκε και αντιστοιχίσθηκε με την ακίνητη περιουσία των αποδεδειγμένα περισσότερων από 2 εκατομμυρίων Ελλήνων που κατοικούσαν στην Οθωμανική Αυτοκρατορία πριν την έναρξη (1914) των μεγάλων διωγμών και της Γενοκτονίας. Στην απογραφή των προσφύγων που διενήργησε η Γενική Στατιστική Yπηρεσία της Eλλάδος καταγράφηκαν 1.221.849 πρόσφυγες από τη Μικρά Ασία και την Ανατολική Θράκη.

Η διαχείριση

Σε τιμές του 1924 υπολογίστηκε ότι η ελληνική περιουσία που εγκαταλείφθηκε ανερχόταν σε 100 δις δραχμές, ενώ η αντίστοιχη μουσουλμανική –που συγκρότησε και την κατηγορία της «Ανταλλάξιμης Περιουσίας»- σε 12,5 δις δραχμές.

Η διαχείριση της Ανταλλάξιμης Περιουσίας ανατέθηκε αρχικά στην Εθνική Τράπεζα Ελλάδος (ΕΤΕ). Από το 1939 το έργο ανατέθηκε στην «Υπηρεσία Διαχειρίσεως Ανταλλάξιμων Μουσουλμανικών Κτημάτων» (ΥΔΑΜΚ), η οποία υπάχθηκε στη Γενική Διεύθυνση Δημόσιου Λογιστικού του υπουργείου Οικονομικών. Στη συνέχεια, η διαχείριση της Ανταλλάξιμης Περιουσίας θα ανατεθεί με νόμο του 1957 στο ΝΠΔΔ με τον τίτλο «Ταμείο Ανταλλαξίμου Περιουσίας Αστών Προσφύγων» (ΤΑΠΑΠ). Στη συνέχεια –μετά τη κατάργηση του ΤΑΠΑΠ απ’ τη κυβέρνηση Σημίτη- στην Κτηματική Εταιρεία Δημοσίου (ΚΕΔ). Αρμόδιο πλέον από πλευράς υπουργείου Οικονομικών έγινε το Τμήμα Ανταλλαξίμων Κτημάτων της Διεύθυνσης Δημόσιας Περιουσίας.

Τη στιγμή της διάλυσης του ΤΑΠΑΠ (Νοέμβριος 1998) στον ειδικό του λογαριασμό υπήρχαν 7,5 δις δραχμές. Έκτοτε τα έσοδα από τη εκποίηση της Ανταλλάξιμης περιουσίας εισπράττονται υπέρ του δημοσίου στον κωδικό αριθμό εσόδων 3827. Παρόλες όμως τις αυθαίρετες πράξεις παραχώρησης Ανταλλάξιμης Περιουσίας ή εκποίησης με εξαιρετικά ευνοϊκούς όρους σε καταπατητές, το υπουργείο Οικονομικών τυπικά διακήρυττε την συμμόρφωσή του προς τους διεθνείς κανόνες που επέβαλλαν στην Ελλάδα την αποκλειστική χρήση για την προσφυγική αποκατάσταση. Έτσι, σε απόφαση του υπουργείου Οικονομικών του 1997, αναγράφεται: «Σε  ότι αφορά την Ανταλλάξιμη Περιουσία, σας υπενθυμίζουμε ότι ο μοναδικός σκοπός της είναι να ρευστοποιηθεί και από το προϊόν να αποκατασταθούν οι αναποκατάστατοι αστοί πρόσφυγες, όπως προβλέπεται από την ισχύουσα νομοθεσία μερί Ανταλλάξιμης Περιουσίας και τις διεθνείς συνθήκες Λωζάννης και Άγκυρας».     

Τι μέλλει γενέσθαι

Η χρήση των εσόδων από την Ανταλλάξιμη Περιουσία δεν μπορεί σε καμιά περίπτωση να διασπαθιστεί και να διοχετευτεί από το ελληνικό δημόσιο προς αλλότριους σκοπούς, απ’ αυτούς που ορίζονται τόσο στη Συνθήκη της Λωζάννης όσο και αυτή της Άγκυρας. Κατά συνέπεια, θα πρέπει να αντιμετωπιστεί πλέον ριζικά το ζήτημα με τη δημιουργία συγκεκριμένου φορέα διαχείρισης στον οποίο θα συμμετέχουν συμβουλευτικά και οι προσφυγικές οργανώσεις. Θα πρέπει επίσης να εκπονηθεί μια αναλογιστική μελέτη, ώστε να αποκτηθεί πλήρης εικόνα για την παρούσα κατάσταση αλλά και για τον τρόπο διαχείρισης και να συνταχθεί άμεσα ένας νέος νόμος, με τον οποίο θα επιλύονται οι αδικίες του παρελθόντος και θα αποκαθίστανται οι αναποκατάστατοι πρόσφυγες.

Για την Ανταλλάξιμη Περιουσία δες μια ευρύτερη ανάλυση:

H Aνταλλάξιμη Περιουσία στο δρόμο της τελικής εκποίησης;

——————————————————————————————————————————————————-

http://mikrasiatis.gr/?p=5358

http://infognomonpolitics.blogspot.com/2011/06/blog-post_7585.html

http://pontosworld.com/index.php?option=com_content&task=view&id=1968&Itemid=1

http://taxalia.blogspot.com/2011/06/blog-post_520.html

 

8 Σχόλια

  1. filip on

    Τι κρίμα για ανθρώπους επιστήμονες που γνωρίζουν την αλήθεια σε τόσο σοβαρά θέματα όπως η ανταλλάξιμη -δημόσια περιουσία- και αφορά όλους τους Έλληνες αντί να πούν την αλήθεια σε αυτούς και να τους καθοδηγήσουν με γραπτό τεκμηριομένο με νόμους λόγο να καταλάβουν ποιά είναι τα δικαιώματα τους, προσπαθούν αυτή την στιγμή να κερδίσουν πελατεία. Τα θέλω σας κύριοι υπάρχουν στον επικηστηκό χάρτη του 1929 σε συνέχεια της συνθήκης της Λοζάνης, έχετε αποκατασταθεί οπως λέει ο νόμος 357 που αποφεύγεται να αναφέρεται.

  2. Βλάσης Αγτζίδης on

    Βουλή των Ελλήνων, “1923-1998, 75 χρόνια μετά τη Συνθήκη της Λωζάννης”

    Click to access %CE%92%CE%9F%CE%A5%CE%9B%CE%97-98-%CE%95%CE%9B%CE%9B%CE%97%CE%9D%CE%99%CE%9A%CE%91.pdf

    ——————————————————–

    ΒΕΡΑ ΝΙΚΟΛΑΪΔΟΥ (Ε΄ Αντιπρόεδρος της Βουλής): Ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε.

    Κύριε Υφυπουργέ, η ανταλλάξιμη περιουσία είναι περιουσία των προσφύγων του 1922. Θα μου επιτρέψετε να πω ότι δεν είστε και τόσο ενημερωμένος για το πώς ξεκίνησε και το πού έχει φθάσει. Βέβαια μου λέτε το τελευταίο σημείο της όλης ιστορίας, ότι διαλύθηκε το 1998 το Τ.ΑΠ.Α.Π. με το τάδε προεδρικό διάταγμα. Το Τ.ΑΠ.Α.Π. ήταν το ταμείο που διαχειριζόταν τα χρήματα. Πρέπει να σας πω ότι τώρα μιλάμε για εκατοντάδες χιλιάδες στρέμματα, μία τεράστια περιουσία που το 1922 είχε εκτιμηθεί από την τότε Διεθνή Επιτροπή Εκτίμησης γύρω στα 100.000.000.000 δραχμές για τις ελληνικές περιουσίες και 10.000.000.000 για τις τούρκικες περιουσίες. Είναι γεγονός ότι οι Τούρκοι δεν απέδωσαν τίποτα με τη γνωστή συμφωνία του 1930 μεταξύ Ατατούρκ και Βενιζέλου. Πέρα απ’ αυτό όμως, δεν μπορεί να συνεχίζεται αυτή η κατάσταση και να πληρώσουν τελικά πάλι το «μάρμαρο» αυτής της υπόθεσης της μικρασιατικής καταστροφής οι ίδιοι οι πρόσφυγες.

    Πρέπει να σας πω ότι μιλάμε για χρήματα που το 1998 ξεπερνούσαν τα 150.000.000.000 δραχμές και δεν μπορεί κανείς να υπολογίσει ακριβώς τον αριθμό των κτημάτων, πόσα ήταν τα αστικά, πόσα ήταν τα αγροτικά, αλλά μιλάμε για εκατομμύρια τετραγωνικά μέτρα αστικά και αγροτικά κτήματα.

    Από το 1923 μέχρι τουλάχιστον το 1998 οι διαχειριστές του συγκεκριμένου ταμείου, εκτός από την Επιτροπή Αποκατάστασης, στη συνέχεια ήταν η Εθνική Τράπεζα, η 12η Διεύθυνση του Υπουργείου Οικονομικών, η 18η του Υπουργείου Οικονομικών, η 10η και τώρα μου μιλάτε για μία καινούργια. Το Υπουργείο Οικονομικών είναι επί της ουσίας. Το Υπουργείο Οικονομικών όμως δεν μπορεί να διαχειρίζεται και να έχει οικειοποιηθεί τα χρήματα των προσφύγων. Υπήρχε ένα πολύ μεγάλο κίνημα προσφυγικών συλλόγων, προσφυγικών δήμων και άλλων φορέων σε κάθε περιοχή που διεκδικούσε και έπαιρνε για ανάπλαση προσφυγικών τετραγώνων. Αυτό σημαίνει αποκατάσταση προσφύγων. Παλεύαμε για να σβηστούν τα χρέη και υπήρχαν και μία σειρά από άλλα ζητήματα που ο κάθε φορέας από τη δική του πλευρά πάλευε.

    Πρέπει να σας πω ότι έχω προσωπική εμπειρία με τους δώδεκα προσφυγικούς συλλόγους στη Νίκαια. Ξέρετε ότι είναι ο μεγαλύτερος προσφυγικός δήμος. Έχουμε αναπλάσει ένα προσφυγικό τετράγωνο με πενήντα έξι οικίες και στο σχεδιασμό όχι μόνο του Δήμου της Νίκαιας αλλά και των υπολοίπων δήμων είναι να αξιοποιήσουν αυτά τα χρήματα που δεν είναι του Υπουργείου, αλλά είναι ιδιωτική περιουσία των προσφύγων. Δεν μπορεί, λοιπόν, να μένει έτσι η κατάσταση.

    Απ’ ό,τι μου λέτε, υπάρχει ακόμα ανταλλάξιμη περιουσία. Μέχρι τώρα και οι επιχορηγήσεις και η απόδοση ορισμένων κτημάτων γίνονταν ρουσφετολογικά είτε από την Κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας, είτε από την κυβέρνηση του ΠΑ.ΣΟ.Κ. όλα αυτά τα χρόνια. Το έχουμε ζήσει μέσα από την Αυτοδιοίκηση και από τους προσφυγικούς συλλόγους με κάθε λεπτομέρεια. Μου λέτε τώρα ότι επιχορηγήθηκαν για παράδειγμα με μηδαμινά ποσά σίγουρα από το 2003 μέχρι το 2007 εκατόν τριάντα επτά σύλλογοι…

    http://www.hellenicparliament.gr/Praktika/Synedriaseis-Olomeleias?sessionRecord=b564adfd-8d40-4781-b10d-1085b959994a

    ————————————————————-

    ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Γεώργιος Σούρλας): Ευχαριστούμε τον κ. Αϊβαλιώτη.
    Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, εισερχόμεθα στη συζήτηση των
    ΑΝΑΦΟΡΩΝ ΚΑΙ ΕΡΩΤΗΣΕΩΝ
    Αναφορές και ερωτήσεις πρώτου κύκλου:
    Η πρώτη με αριθμό 1590/6-11-2007 ερώτηση του Βουλευτή του Πανελλήνιου Σοσιαλιστικού Κινήματος κ. Κωνσταντίνου Ρόβλια προς τον Υπουργό Οικονομίας και Οικονομικών, σχετικά με τα έργα των Νομαρχιακών Αυτοδιοικήσεων του Επιχειρησιακού Προγράμματος Κοινωνία της Πληροφορίας δεν συζητείται λόγω αναρμοδιότητας. Έχει ενημερωθεί γι’ αυτό ο κ. Ρόβλιας.
    Εισερχόμεθα στη συζήτηση της δεύτερης με αριθμό 2310/31-3-2008 αναφοράς της Ε΄ Αντιπροέδρου της Βουλής και Βουλευτού του Κομμουνιστικού Κόμματος Ελλάδας κ. Βέρας Νικολαΐδου προς τον Υπουργό Οικονομίας και Οικονομικών, σχετικά με την υπόθεση Τ.ΑΠ.Α.Π. και την ανταλλάξιμη περιουσία.
    Αναλυτικότερα το περιεχόμενο της αναφοράς της κ. Νικολαΐδου έχει ως εξής:
    «Το Διοικητικό Συμβούλιο της Ένωσης Μαγνησίας Μ. Ασίας-Χορόσκιοϊ και Περιχώρων Καταγομένων, ζητά ενημέρωση για την υπόθεση του Ταμείου Αποκατάστασης Αστών Προσφύγων και την ανταλλάξιμη περιουσία, επειδή εδώ και μια πενταετία έχει σταματήσει η οικονομική επιχορήγηση των προσφυγικών σωματείων από χρήματα που ανήκουν στους πρόσφυγες του 1922 και στα σωματεία τους και επειδή δεν γνωρίζει τι συμβαίνει με τα ανταλλάξιμα κτήματα.»
    Θα απαντήσει ο Υφυπουργός Οικονομίας και Οικονομικών κ. Μπέζας.
    Ορίστε, κύριε Υφυπουργέ, έχετε το λόγο.
    ΑΝΤΩΝΙΟΣ ΜΠΕΖΑΣ (Υφυπουργός Οικονομίας και Οικονομικών): Κυρία συνάδελφε, η αναφορά την οποία καταθέσατε θέτει δύο ζητήματα: την τύχη των ανταλλάξιμων κτημάτων και επιπλέον τη λειτουργία του Τ.ΑΠ.Α.Π. και τις επιχορηγήσεις του προς τα προσφυγικά σωματεία.
    Ως προς το πρώτο σκέλος, όπως γνωρίζετε η ανταλλάξιμη περιουσία αποτελείται από κτήματα που εγκαταλείφθηκαν με την ανταλλαγή των ελληνοτουρκικών πληθυσμών. Τα ανταλλάξιμα κτήματα σήμερα είναι περίπου είκοσι οκτώ χιλιάδες. Βέβαια, ο αριθμός τους μεταβάλλεται κατ’ έτος, ανάλογα με τις διαγραφές που γίνονται, τις καινούργιες εγγραφές και τις εκποιήσεις.
    Απ’ αυτά υπάρχει ένας μικρός αριθμός –περίπου χίλια- τα οποία δεν κατέχονται από αυθαίρετους κατόχους και αυτά στα οποία δεν υπάρχουν αυθαίρετοι κάτοχοι είναι κτήματα τα οποία διαχειρίζεται η Κτηματική Εταιρεία του δημοσίου. Τα υπόλοιπα στα οποία έχουμε αυθαίρετους κατόχους, υπάγονται στην αρμοδιότητα του Τμήματος Ανταλλάξιμων Κτημάτων της Διεύθυνσης Δημόσιας Περιουσίας του Υπουργείου Οικονομίας και Οικονομικών.
    Δηλαδή στην αρμοδιότητα αυτού του Τμήματος υπάγεται η διοίκηση, η διαχείριση και η εκκαθάριση των περιουσιακών στοιχείων των ανταλλαγέντων μουσουλμάνων, τα οποία περιήλθαν στο ελληνικό δημόσιο με τη σύμβαση ανταλλαγής των ελληνοτουρκικών πληθυσμών.
    Τα ανταλλάξιμα κτήματα τα οποία κατέχονται εκποιούνται στους αυθαίρετους κατόχους τους και αυτοί οι κάτοχοι έχουν προτιμησιακό δικαίωμα εξαγοράς και διάφορα άλλα ευεργετήματα, όπως περισσότερες δόσεις και εκπτώσεις, τα οποία προβλέπονται από τις διατάξεις του ν. 357/1976. Να διευκρινίσω, βέβαια, ότι ο ρυθμός εκποίησής τους είναι πάρα πολύ αργός.
    Έρχομαι τώρα στο δεύτερο σκέλος της αναφοράς και σε σχέση με αυτό το δεύτερο σκέλος να τονίσω ότι έως το 1998 τα έσοδα από την εκποίηση και διαχείριση της ανταλλάξιμης περιουσίας, καθώς επίσης και τα έσοδα από τις τοκοχρεολυτικές δόσεις των δανείων που είχαν δοθεί για την αποκατάσταση των προσφύγων, αποδίδονταν έως το 1998 στο Τ.ΑΠ.Α.Π., το οποίο ήταν Ν.Π.Δ.Δ. υπαγόμενο στην εποπτεία του Υπουργού Οικονομικών.
    Μετά το 1998, με το π.δ.137/1998 καταργήθηκε το Τ.ΑΠ.Α.Π. και όλες οι αρμοδιότητες και τα δικαιώματά του περιήλθαν στο Υπουργείο Οικονομικών και ασκούνται από το Τμήμα που ανέφερα προηγουμένως, το Τμήμα Ανταλλαξίμων Κτημάτων της Διεύθυνσης Δημόσιας Περιουσίας.
    Οι αρμοδιότητες που είχε το Διοικητικό Συμβούλιο του Τ.ΑΠ.Α.Π., μεταξύ των οποίων και οι επιχορηγήσεις των προσφυγικών σωματείων, ασκούνται μετά το π.δ. 137/98 από τον Υπουργό Οικονομικών και από το εξουσιοδοτημένο απ’ αυτόν όργανο που είναι το τμήμα στο οποίο αναφέρθηκα. Τα ταμειακά υπόλοιπα των λογαριασμών του Τ.ΑΠ.ΑΠ. μεταφέρονται στα έσοδα του κρατικού προϋπολογισμού και οι κάθε φύσης δαπάνες που προκύπτουν από το π.δ. 137/98 βαρύνουν τον κρατικό προϋπολογισμό.
    Ολοκληρώνοντας, εκείνο το οποίο θέλω να τονίσω είναι ότι το Υπουργείο Οικονομίας και Οικονομικών στηρίζει τη διάσωση και τη διάδοση των στοιχείων του μικρασιατικού πολιτισμού και τις μνήμες των χαμένων πατρίδων και συνεχίζει αυτήν την τακτική που υπήρχε από το Τ.ΑΠ.Α.Π. της επιχορήγησης δηλαδή των προσφυγικών σωματείων από τον κρατικό προϋπολογισμό. Πιο συγκεκριμένα, από το έτος 2003 έως και το έτος 2007 επιχορηγήθηκαν διακόσια οκτώ προσφυγικά σωματεία και η συνολική επιχορήγηση γι’ αυτά τα έτη ανέρχεται σε 456.600 ευρώ.
    Σας ευχαριστώ.
    ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Γεώργιος Σούρλας): Ευχαριστούμε τον κύριο Υφυπουργό.
    Η συνάδελφος κ. Νικολαϊδου έχει το λόγο.
    ΒΕΡΑ ΝΙΚΟΛΑΪΔΟΥ (Ε΄ Αντιπρόεδρος της Βουλής): Ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε.
    Κύριε Υφυπουργέ, η ανταλλάξιμη περιουσία είναι περιουσία των προσφύγων του 1922. Θα μου επιτρέψετε να πω ότι δεν είστε και τόσο ενημερωμένος για το πώς ξεκίνησε και το πού έχει φθάσει. Βέβαια μου λέτε το τελευταίο σημείο της όλης ιστορίας, ότι διαλύθηκε το 1998 το Τ.ΑΠ.Α.Π. με το τάδε προεδρικό διάταγμα. Το Τ.ΑΠ.Α.Π. ήταν το ταμείο που διαχειριζόταν τα χρήματα. Πρέπει να σας πω ότι τώρα μιλάμε για εκατοντάδες χιλιάδες στρέμματα, μία τεράστια περιουσία που το 1922 είχε εκτιμηθεί από την τότε Διεθνή Επιτροπή Εκτίμησης γύρω στα 100.000.000.000 δραχμές για τις ελληνικές περιουσίες και 10.000.000.000 για τις τούρκικες περιουσίες. Είναι γεγονός ότι οι Τούρκοι δεν απέδωσαν τίποτα με τη γνωστή συμφωνία του 1930 μεταξύ Ατατούρκ και Βενιζέλου. Πέρα απ’ αυτό όμως, δεν μπορεί να συνεχίζεται αυτή η κατάσταση και να πληρώσουν τελικά πάλι το «μάρμαρο» αυτής της υπόθεσης της μικρασιατικής καταστροφής οι ίδιοι οι πρόσφυγες. Πρέπει να σας πω ότι μιλάμε για χρήματα που το 1998 ξεπερνούσαν τα 150.000.000.000 δραχμές και δεν μπορεί κανείς να υπολογίσει ακριβώς τον αριθμό των κτημάτων, πόσα ήταν τα αστικά, πόσα ήταν τα αγροτικά, αλλά μιλάμε για εκατομμύρια τετραγωνικά μέτρα αστικά και αγροτικά κτήματα.
    Από το 1923 μέχρι τουλάχιστον το 1998 οι διαχειριστές του συγκεκριμένου ταμείου, εκτός από την Επιτροπή Αποκατάστασης, στη συνέχεια ήταν η Εθνική Τράπεζα, η 12η Διεύθυνση του Υπουργείου Οικονομικών, η 18η του Υπουργείου Οικονομικών, η 10η και τώρα μου μιλάτε για μία καινούργια. Το Υπουργείο Οικονομικών είναι επί της ουσίας. Το Υπουργείο Οικονομικών όμως δεν μπορεί να διαχειρίζεται και να έχει οικειοποιηθεί τα χρήματα των προσφύγων. Υπήρχε ένα πολύ μεγάλο κίνημα προσφυγικών συλλόγων, προσφυγικών δήμων και άλλων φορέων σε κάθε περιοχή που διεκδικούσε και έπαιρνε για ανάπλαση προσφυγικών τετραγώνων. Αυτό σημαίνει αποκατάσταση προσφύγων. Παλεύαμε για να σβηστούν τα χρέη και υπήρχαν και μία σειρά από άλλα ζητήματα που ο κάθε φορέας από τη δική του πλευρά πάλευε.
    Πρέπει να σας πω ότι έχω προσωπική εμπειρία με τους δώδεκα προσφυγικούς συλλόγους στη Νίκαια. Ξέρετε ότι είναι ο μεγαλύτερος προσφυγικός δήμος. Έχουμε αναπλάσει ένα προσφυγικό τετράγωνο με πενήντα έξι οικίες και στο σχεδιασμό όχι μόνο του Δήμου της Νίκαιας αλλά και των υπολοίπων δήμων είναι να αξιοποιήσουν αυτά τα χρήματα που δεν είναι του Υπουργείου, αλλά είναι ιδιωτική περιουσία των προσφύγων. Δεν μπορεί, λοιπόν, να μένει έτσι η κατάσταση.
    Απ’ ό,τι μου λέτε, υπάρχει ακόμα ανταλλάξιμη περιουσία. Μέχρι τώρα και οι επιχορηγήσεις και η απόδοση ορισμένων κτημάτων γίνονταν ρουσφετολογικά είτε από την Κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας, είτε από την κυβέρνηση του ΠΑ.ΣΟ.Κ. όλα αυτά τα χρόνια. Το έχουμε ζήσει μέσα από την Αυτοδιοίκηση και από τους προσφυγικούς συλλόγους με κάθε λεπτομέρεια. Μου λέτε τώρα ότι επιχορηγήθηκαν για παράδειγμα με μηδαμινά ποσά σίγουρα από το 2003 μέχρι το 2007 εκατόν τριάντα επτά σύλλογοι…
    ΑΝΤΩΝΙΟΣ ΜΠΕΖΑΣ (Υφυπουργός Οικονομίας και Οικονομικών): Διακόσιοι οκτώ.
    ΒΕΡΑ ΝΙΚΟΛΑΪΔΟΥ (Ε΄ Αντιπρόεδρος της Βουλής): Αναφέρατε διακόσιους οκτώ προσφυγικούς συλλόγους. Σας λέω: Είναι δυνατόν οι σύλλογοι της Νίκαιας που είναι ο μεγαλύτερος προσφυγικός δήμος -και μιλάμε για συλλόγους όχι «σφραγίδα», αλλά με πολύ μεγάλη δράση- να μην έχουν πάρει τίποτα και μάλιστα να έχουν αποκλειστεί; Ποιους λοιπόν επιχορηγήσατε; Όποιον έρχεται και ζητάει; Έχουν ζητήσει επανειλημμένα και με έγγραφα.
    Το πρόβλημα όμως δεν είναι μόνο αυτή η επιχορήγηση, που είναι ορισμένα ευρώ, για να κάνουν μία προσπάθεια να διατηρήσουν και να μην ξεχαστούν τα ήθη, τα έθιμα, εάν θέλετε, αυτό που λέμε όλοι «αλησμόνητες πατρίδες», παρ’ ότι όλοι ξέρουμε ποια ήταν τα αίτια της Μικρασιατικής Καταστροφής. Όμως, δεν γίνεται μέχρι σήμερα να εξακολουθούν να πληρώνουν την όλη ιστορία οι ίδιοι οι πρόσφυγες δεύτερης και τρίτης γενιάς.
    Μην το παρεξηγήσετε, λοιπόν, ότι δηλαδή μιλάμε από σοβινιστικής άποψης, επειδή τυχαίνει να είμαστε προσφυγικής καταγωγής, αλλά αυτή η κατάσταση δεν μπορεί να συνεχιστεί.
    (Στο σημείο αυτό κτυπάει το κουδούνι λήξεως του χρόνου ομιλίας της κυρίας Βουλευτού)
    Ολοκληρώνω, κύριε Πρόεδρε.
    Και ξέρετε ποιο είναι το θετικό; Ενώ στη χώρα μας δεν υπάρχουν κτηματολόγιο και δασολόγιο, το κτηματολόγιο της ανταλλάξιμης περιουσίας υπάρχει. Πρέπει, λοιπόν, να αποδώσετε λογαριασμό στους πρόσφυγες για το τι είναι αυτό που έχει απομείνει, τι προοπτική έχει και πώς θα αξιοποιηθεί από τους ίδιους τους πρόσφυγες. Δεν ξέρω με ποιο φορέα, αλλά θα πρέπει να είναι οι προσφυγικοί σύλλογοι και δήμοι μέσα σε αυτόν το φορέα αξιοποίησης.
    Εμείς θα επανέλθουμε με το θέμα της ανταλλάξιμης περιουσίας. Είναι ένα τεράστιο θέμα που δεν μπορεί μέσα σε δύο λεπτά ή και περισσότερο να αναλυθεί.
    ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Γεώργιος Σούρλας): Μιλάτε ήδη πέντε λεπτά.
    ΒΕΡΑ ΝΙΚΟΛΑΪΔΟΥ (Ε΄ Αντιπρόεδρος της Βουλής): Σίγουρα, πάντως, κύριε Υπουργέ, δεν έχετε τελειώσει με το θέμα της ανταλλάξιμης περιουσίας των προσφύγων.
    Ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε.
    ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Γεώργιος Σούρλας): Ευχαριστώ, κυρία Νικολαΐδου.
    Το λόγο έχει ο Υφυπουργός Οικονομίας και Οικονομικών κ. Μπέζας.
    ΑΝΤΩΝΙΟΣ ΜΠΕΖΑΣ (Υφυπουργός Οικονομίας και Οικονομικών): Κυρία συνάδελφε, επί της ουσίας δεν έχω να συμπληρώσω κάτι περισσότερο από αυτά τα οποία είπα στην πρωτολογία μου. Τα οικονομικά μεγέθη, τα οποία αναφέρατε, είναι μεγέθη τα οποία δεν έχουν σχέση με την πραγματικότητα.
    ΒΕΡΑ ΝΙΚΟΛΑΪΔΟΥ (Ε’ Αντιπρόεδρος της Βουλής): Οι σημερινές τιμές είναι ακόμα μεγαλύτερες.
    ΑΝΤΩΝΙΟΣ ΜΠΕΖΑΣ (Υφυπουργός Οικονομίας και Οικονομικών): Σας είπα ότι τα περισσότερα από αυτά τα ανταλλάξιμα κατέχονται ήδη και ένας πάρα πολύ μικρός αριθμός είναι μη κατεχόμενα ανταλλάξιμα ακίνητα.
    Για τα έτη από το 1998 έως το 2003, για να σας δώσω μία αίσθηση των μεγεθών, θα ήθελα να πω ότι υπήρξε πρόβλεψη στον προϋπολογισμό για τις επιχορηγήσεις των προσφυγικών σωματείων ύψους 50.000.000 δραχμών κατ’ έτος. Από το 2003 και μετά, η πρόβλεψη αυτή είναι περίπου 80.000 ευρώ κατ’ έτος και αυτά τα χρήματα απορροφώνται στο σύνολό τους, ανάλογα και με τις αιτήσεις οι οποίες έχουν υποβληθεί.
    Οι αιτήσεις μπορούν να υποβληθούν στη Διεύθυνση Δ5 Οικονομικού του Υπουργείου Οικονομίας και Οικονομικών και εφόσον δεν υπερβαίνουν το ποσό το οποίο προβλέπεται από τον προϋπολογισμό, απορροφώνται.
    ΒΕΡΑ ΝΙΚΟΛΑΪΔΟΥ (Ε΄ Αντιπρόεδρος της Βουλής): Δεν μιλάμε για επιχορηγήσεις, μιλάμε για αξιοποίηση όλης της περιουσίας.
    ΑΝΤΩΝΙΟΣ ΜΠΕΖΑΣ (Υφυπουργός Οικονομίας και Οικονομικών): Θα σας απαντήσω.
    Σε σχέση με τα ακίνητα τα οποία διαχειρίζεται η Κ.Ε.Δ., τα μη κατεχόμενα, για να σας δώσω και πάλι μεγέθη, θα πρέπει να σας πω ότι για τα ανταλλάξιμα αυτά ακίνητα, μετά από διαχειριστικές πράξεις στις οποίες έχει προβεί η Κ.Ε.Δ. στο διάστημα από το 1991 έως το 2007 –κοιτάξτε πόσα χρόνια, από το 1991 έως το 2007!- έχει εισπραχθεί ένα συνολικό ποσό περίπου της τάξεως των 8.000.000 ευρώ. Δεν έχει καμμία σχέση αυτός ο αριθμός με τα μεγέθη τα οποία αναφέρατε, τα δισεκατομμύρια ή τα εκατοντάδες εκατομμύρια ευρώ.
    ΒΕΡΑ ΝΙΚΟΛΑΪΔΟΥ (Ε΄ Αντιπρόεδρος της Βουλής): Στις σημερινές τιμές είναι ακόμα μεγαλύτερα.
    ΑΝΤΩΝΙΟΣ ΜΠΕΖΑΣ (Υφυπουργός Οικονομίας και Οικονομικών): Το 75% αυτού του ποσού, που αποτελεί πόρο υπέρ του ελληνικού δημοσίου, βρίσκεται κατατεθειμένο σε τραπεζικό λογαριασμό και είναι διαθέσιμο για την αποκατάσταση και για δράσεις υπέρ αστέγων και κληρονόμων προσφύγων της Μικρασιατικής Καταστροφής.
    Επιπλέον θα ήθελα να σας ενημερώσω ότι στο Υπουργείο Οικονομίας και Οικονομικών λειτουργεί εδώ και αρκετό διάστημα μία ειδική επιτροπή, η οποία έχει ως αντικείμενο τη μελέτη για την καλύτερη αξιοποίηση και διαχείριση των δημόσιων κτημάτων και των ανταλλάξιμων κτημάτων. Αυτή η επιτροπή θα πρέπει να υποβάλει τα πορίσματα και τις προτάσεις της μέχρι τέλος Ιουλίου στην πολιτική ηγεσία του Υπουργείου.
    Ευχαριστώ πολύ.
    ΒΕΡΑ ΝΙΚΟΛΑΪΔΟΥ (Ε΄ Αντιπρόεδρος της Βουλής): Εννοείτε εκποίηση αυτών των κτημάτων και όχι αξιοποίηση.
    ΑΝΤΩΝΙΟΣ ΜΠΕΖΑΣ (Υφυπουργός Οικονομίας και Οικονομικών): Απάντησα. Αξιοποίηση και διαχείριση.
    ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Γεώργιος Σούρλας): Ευχαριστούμε, κύριε Υπουργέ.

    —————————————-

  3. Ερώτηση για την «Ανταλλάξιμη Περιουσία» από τους βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ
    ΕΡΩΤΗΣΗ & ΑΙΤΗΣΗ ΚΑΤΑΘΕΣΗΣ ΕΓΓΡΑΦΩΝ

    Προς τους κ.κ. Υπουργούς
    – Οικονομικών
    – Αγροτικής Ανάπτυξης & Τροφίμων

    Θέμα: Θα αξιοποιηθεί και η “Ανταλλάξιμη Περιουσία” για αποκατάσταση προσφύγων από το 1922 που προστατεύεται από τη Διεθνή Σύμβαση της Λωζάννης, στους στόχους της εξεύρεσης 50 δις ευρώ από κυβέρνηση και τρόικα;

    Το σχέδιο εκποίησης ή «αξιοποίησης» της δημόσιας περιουσίας με σκοπό την εξεύρεση 50 δισεκατομμυρίων ευρώ, το οποίο επεξεργάζεται η Κυβέρνηση, φέρνει εκ νέου στην επιφάνεια το ζήτημα της «Ανταλλάξιμης Περιουσίας», δηλαδή της ακίνητης περιουσίας των μουσουλμάνων που προσέφυγαν στην Τουρκία στο πλαίσιο της ανταλλαγής πληθυσμών ως απόρροια της Συνθήκης της Λωζάννης. Οι εκτιμήσεις για τον αριθμό των κτημάτων της «Ανταλλάξιμης Περιουσίας» κυμαίνονται από 20.000 έως 41.000, ενώ η αξία τους δεν έχει υπολογιστεί. Το μεγαλύτερο μέρος των δημόσιων κτημάτων στη Βόρεια Ελλάδα ανήκουν σε αυτή την κατηγορία. Ανάμεσα σε αυτά τα «ανταλλάξιμα κτήματα» υπάρχουν πολλά που τα κατέχουν αυθαίρετα τρίτοι, απώλεια για την οποία ευθύνεται το Ελληνικό Δημόσιο και έχει υποχρέωση να επανορθώσει. Όλα αυτά τα κτήματα, τέθηκαν με απόφαση της Μικτής Επιτροπής Ανταλλαγής στη διάθεση της Κυβέρνησης της Ελλάδας για να χρησιμοποιηθούν αποκλειστικά για την αποκατάσταση των ελλήνων προσφύγων από τη Μικρά Ασία, τον Πόντο, την Ανατολική Θράκη και την Καππαδοκία. Τις παραπάνω εποικιστικές εκτάσεις διαχειρίζονται η Κτηματική Εταιρεία του Δημοσίου (ΚΕΔ) και το Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης & Τροφίμων.

    Η «Ανταλλάξιμη Περιουσία» προστατεύεται από τις Διεθνείς Συνθήκες της Λωζάννης και της Άγκυρας. Άλλωστε, και σε έγγραφο του Υπουργείου Οικονομικών του έτους 1997 αναφέρεται σχετικά: «Σε ό,τι αφορά την Ανταλλάξιμη Περιουσία, σας υπενθυμίζουμε ότι ο μοναδικός σκοπός της είναι να ρευστοποιηθεί και από το προϊόν να αποκατασταθούν οι αναποκατάστατοι αστοί πρόσφυγες, όπως προβλέπεται από την ισχύουσα νομοθεσία περί Ανταλλάξιμης Περιουσίας και τις διεθνείς συνθήκες Λωζάννης και Άγκυρας».

    Επομένως ένα μεγάλο μέρος της ακίνητης περιουσίας του Δημοσίου είναι δεσμευμένη και δεν μπορεί να χρησιμοποιηθεί για αλλότριους σκοπούς.

    Επειδή κατά την τελευταία δεκαπενταετία έλαβε χώρα το γνωστό σε όλους σκάνδαλο τής Μονής Βατοπεδίου, το οποίο εκχωρούσε σε πρώτη φάση εποικιστικές εκτάσεις που δόθηκαν για αποκατάσταση ακτημόνων (αστών προσφύγων μετά τη Μικρασιατική Καταστροφή του 1922) πέριξ της λίμνης Βιστωνίδας στους Νομούς Ξάνθης και Ροδόπης και κατόπιν αντάλλασε αυτές με οικόπεδα φιλέτα σε όλη την Ελλάδα και πάλι σε εποικιστικές εκτάσεις (π.χ. νομοί Θεσσαλονίκης, Χαλκιδικής, Αττικής κλπ) στη Μονή Βατοπεδίου με τα περιβόητα χρυσόβουλα,

    ερωτώνται οι κ.κ. Υπουργοί:

    – Πόσα ακριβώς είναι τα ακίνητα που ανήκουν στην «Ανταλλάξιμη Περιουσία» και ποια είναι η σημερινή τους αξία τους;
    – Ποιο μέρος αυτής της περιουσίας έχει καταπατηθεί και σε ποιες ενέργειες προτίθενται να προβούν για την επανάκτησή του από το Ελληνικό Δημόσιο;
    – Σκοπεύει η κυβέρνηση να συμπεριλάβει αυτά τα κτήματα στα προς πώληση ή αξιοποίηση περιουσιακά στοιχεία του Δημοσίου και, αν ναι, πώς θα δικαιολογήσει τη χρήση τους για σκοπούς διαφορετικούς από αυτούς που προβλέπουν οι διεθνείς συνθήκες;
    – Πόσοι είναι οι ακόμα αναποκατάστατοι πρόσφυγες του 1922 και γιατί δεν αποζημιώνονται οι πρόσφυγες που κατέφυγαν στην τότε Σοβιετική Ένωση, εγκλωβίστηκαν με απόφαση της ελληνικής κυβέρνησης εκεί και η έλευσή τους στην Ελλάδα άρχισε τη δεκαετία του 1960;
    – Τι απέγινε το ποσό που υπήρχε στο σχετικό ταμείο αποκατάστασης αστών προσφύγων (ΤΑΠΑΠ) που διαλύθηκε το 1998;
    – Τι ποσά υπάρχουν σήμερα στον κωδικό εσόδων 3827 του Υπουργείου Οικονομικών;

    Παρακαλούμε να μας κατατεθούν τα σχετικά έγγραφα που αποδεικνύουν τα ποσά εσόδων με κωδικό 3827 του Υπουργείου Οικονομικών.

    Οι ερωτώντες και αιτούντες βουλευτές:
    – Αλέξης Τσίπρας
    – Ευαγγελία Αμμανατίδου-Πασχαλίδου
    – Θεόδωρος Δρίτσας
    – Αναστάσιος Κουράκης
    – Μιχάλης Κριτσωτάκης
    – Παναγιώτης Λαφαζάνης
    – Βασίλης Μουλόπουλος

    Πηγή: Syn.gr

  4. ΟΠΣΕ on

    Ανακοίνωση Προσφυγικών Ομοσπονδιών για το ΤΑΠΑΠ

    Συντάχθηκε από admin (online) on Δεκ 5th, 2011

    Στις 2 Δεκεμβρίου με πρωτοβουλία της ΟΜΟΣΠΟΝΔΙΑΣ ΠΡΟΣΦΥΓΙΚΩΝ ΣΩΜΑΤΕΙΩΝ ΕΛΛΑΔΟΣ ( Ο.Π.Σ.Ε.) συγκεντρώθηκαν οι εκπρόσωποι του Προσφυγικού Ελληνιμού στα γραφεία της Αδελφότητας Προκοπιέων Μακεδονίας-Θράκης στη Θεσσαλονίκη, με σκοπό τη συζήτηση και την ανάδειξη της υπόθεσης του Ταμείου Ανταλλάξιμης Περιουσίας και αποκατάστασης Προσφύγων (Τ.Α.Π.Α.Π.) .

    Μετά τη συζήτηση, οριστικοποιήθηκε το πλάνο των ενεγειών που θα ακολουθηθούν και εκδόθηκε η παρακάτω ανακοίνωση.

    ————

    Ανακοίνωση της 3ης Δεκέμβρη 2011

    Σήμερα την 3η Δεκεμβρίου 2011 στη Θεσσαλονίκη και στα Γραφεία της Επιτροπής Μακεδονίας-Θράκης, της Ομοσπονδίας Προσφυγικών Σωματείων Ελλάδος (ΟΠΣΕ), ύστερα από πρόσκληση του Προέδρου της Ομοσπονδίας Α.Λαγοδήμου, προσήλθαν οι εκπρόσωποι των Ομοσπονδιών του Προσφυγικού Ελληνισμού της Καθ΄ημάς Ανατολής:
    Παπουτσίδης Κων/νος (ΠΟΕ)
    Χατζόπουλος Ελευθέριος (ΠΟΘΣ)
    Κρίστη Ψάλτη (ΟΙ.ΟΜ.ΚΩ)

    Παρέστη επίσης ο καθηγητής της Νομικής Σχολής του ΑΠΘ κ. Ιντζεσίλογλου Νικόλαος ως σύμβουλος.

    Το θέμα της ημερήσιας διάταξης αφορούσε τις εξελίξεις στην υπόθεση του Ταμείου Ανταλλαξίμου Περιουσίας και Αποκατάστασης Προσφύγων (ΤΑΠΑΠ).

    Για πρώτη φορά εμείς οι φορείς του Οργανωμένου Προσφυγικού Ελληνισμού της Καθ΄ημάς Ανατολής, αποφασίασαμε να λάβουμε την πρωτοβουλία να διεκδικήσουμε ότι μας ανήκει δικαιωματικά από τη Συνθήκη της Λωζάννης και όχι μόνο.

    Τονίζουμε ότι δεν αντιπολιτευόμαστε καμία εξουσία, αλλά συμπληρώνουμε την πολιτεία εκεί που υστερεί, δλδ στη διατήρηση της μνήμης των Αλησμόνητων Πατρίδων της Καθ΄ημάς Ανατολής και τη ςπολιτιστική ςκαι πολιτισμικής κληρονομιάς μας και ταυτότητας.
    Δηλώνουμε ενωμένοι εκπροσωπώντας πλέον το 1/3 του Ελληνικού Πληθυσμού μέσω των σωματείων μελών μας, δίχως κομματικές εξαρτήσεις και προσωπικές φιλοδοξίες, με πρωταρχικό μέλημα μας να αλλάξουμε το απαράδεκτο ΠΔ 137 του 1998, με το οποίο καταργήθηκε το ΤΑΠΑΠ, που χρηματοδοτούσε εν μέρη τα σωματεία μέλη μας, με αποτέλεσμα την αποδυνάμωση τους.

    Περαιτέρω στόχος μας είναι ο διαρκής και στοχευμένος διάλογος με τα αρμόδια υπουργεία ή φορείς, ώστε να καταστεί δυνατή η επανασύσταση του ΤΑΠΑΠ καθώς και η εξέταση του ενδεχομένου προσφυγής τόσο στο ΣτΕ όσο και στο Συμβούλιο Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων της ΕΕ για την τελική δικαίωση μας.

    Δεν μπορούμε να διανοηθούμε ότι η πολιτεία από διαχειριστής της προσφυγικής περιουσίας έγινε σφετεριστής της.

    Η ανακοίνωση τέθηκε τηλεφωνικά υπόψη του κ. Χ. Αποστολίδη, Προέδρου της ΠΟΠΣ, ο οποίος είχε προσκληθεί στη συνάντηση αλλά δεν κατέστη δυνατό να παραστεί, λόγω αιφνίδιας αναχώρησης του από την Θεσσαλονίκη. Ο κ. Αποστολίδης δήλωσε ότι συμφωνεί απόλυτα με την ανακοίνωση και την συνυπογράφει.

    http://mikrasiatis.gr/?p=7133

    ——————————————————————-

    ΣΧΕΔΙΟ ΝΟΜΟΥ
    «ΕΠΕΙΓΟΝΤΑ ΜΕΤΡΑ ΕΦΑΡΜΟΓΗΣ
    ΜΕΣΟΠΡΟΘΕΣΜΟΥ ΠΛΑΙΣΙΟΥ ΔΗΜΟΣΙΟΝΟΜΙΚΗΣ ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΗΣ
    2012 – 2015»

    ΚΕΦΑΛΑΙΟ Α΄
    ΤΑΜΕΙΟ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗΣ
    ΙΔΙΩΤΙΚΗΣ ΠΕΡΙΟΥΣΙΑΣ ΤΟΥ ΔΗΜΟΣΙΟΥ

    Click to access Efarmostikos_nomos_sxolia1.pdf

  5. […] Υπουργείο Οικονομικών: Λογαριασμοί χωρίς τον ξενοδόχοhttps://kars1918.wordpress.com/2011/06/26/antallaximi-periousia/ […]


Σχολιάστε