Ένας «πετυχημένος» πίνακας
Γύρω στο 1986-87 ζωγράφισα με την αγιογραφική τεχνική (αυγοτέμπερα, επιχρύσωση, κ.λπ.) έναν αντάρτη του Πόντου. Αργότερα, χρησιμοποίησα τον πίνακα, ως εξώφυλλο σε βιβλία μου και σε σχετικά αφιερώματα.
Κάποια στιγμή φάνηκε ότι άρχισε να διαδίδεται από μόνος του. Απόκτησε αυτόνομη υπόσταση και ανεξαρτητοποιήθηκε πλήρως από τον δημιουργό του!!!
Άρχισα να τον βλέπω σε πολλά ξεχωριστά μέρη και για διάφορες χρήσεις… θεμιτές οι περισσότερες, αλλά και κάποιες αθέμιτες.
Αυτό σημαίνει ότι μάλλον ήταν ένα έργο που μπόρεσε να μιλήσει στην καρδιά όσων επέλεξαν να τον χρησιμοποιήσουν.
Απ’ τους Τούρκους Μαυροθαλασσίτες χρησιμοποιήθηκε ως το εξιδανικευμένο πρότυπο του Ρωμιού συμπατριώτη τους.
Μια από τις καλύτερες «χρήσεις του» ήταν ως εικαστικό θέμα σε εκδηλώσεις για την Ημέρα Μνήμης:
-στο αφιέρωμα των ιδιωτικών εκπαιδευτηρίων “Ελληνική Παιδεία“ στο Μαρούσι, όταν αποφάσισαν να διοργανώσουν μεγάλη εκδήλωση για τον Πόντο στις 10 Μαϊου 2009. Οι παρακάτω τρεις αναπαραστάσεις προέρχονται από αφίσες και φυλλάδια που εκδόθηκαν στο πλαίσιο αυτού του αφιερώματος της “Ελληνικής Παιδείας“.
–στην Πρόσκληση του Συλλόγου Ποντίων «Παναγία Σουμελά» στα Χανιά για την επέτειο της Γενοκτονίας :
–σε αφίσα της Ευξείνου Λέσχης Ποντίων και Μικρασιατών του Νομού Τρικάλων και στο εξώφυλλο του αναλυτικού προγράμματος
–Του Συλλόγου στο Μαρούσι Αττικής
-Στην πρόσκληση για τις εκδηλώσεις στην Αργυρούπολη Αττικής
–Στην αφίσα των συλλόγων του Κιλκίς
ζ) το χωριό Μεσημέρι του Κιλκίς
-Στον Σύλλογο του χ. Επτάλοφο του Κιλκίς
-Χαλάνδρι, 2012
Υπάρχουν και οι ‘κακές’ στιγμές, όπως η παρακάτω:)
Για την εκδήλωση της Ομοσπονδία Προσφυγικών Σωματείων Ελλάδας (ΟΠΣΕ) στο Hilton 9-1-2017
19-5-2015
Ένας “Πόντιος” στην ΓΑΚ-Art
https://kars1918.wordpress.com/2014/10/01/gak-art-zannis/
Με την ευκαιρία του εορτασμού των 100 χρόνων από την ίδρυση των Γενικών Αρχείων του Κράτους (ΓΑΚ, Νέο Ψυχικό) πραγματοποιήθηκε μια εικαστική έκθεση με τίτλο ΓΑΚ-Art, που θα διαρκέσει έως τις 24 Οκτωβρίου.
Σημαντικοί σύγχρονοι Έλληνες καλλιτέχνες, 31 τον αριθμό, εμπνεύστηκαν από τα αρχεία και δημιούργησαν έργα ειδικά για την επέτειο. …
Το έργο όμως που μας έκλεψε (για δύο λόγους) την καρδιά -ανάμεσα σε πολλά άλλα εκλεκτά έργα- ήταν το έργο του Στέφανου Ζαννή που έφερε τον τίτλο“Σελίδες βιβλίου-το ταξίδι το μακρύ”. Είναι ένα σύνθετο έργο, πρωτοποριακό, υλοποιημένο με τη μορφή ενός μεγάλου βιβλίου που μπορείς να αγγίξεις και να ξεφυλλίσεις. Έργο εμπνευσμένο από την οδύσσεια της οικογένειας της γιαγιάς του: Αμισός, Μεσόβουνο, Νέα Ιωνία…
——————————————————————————–
history-pages.blogspot.com 19-7-2010
Σε εκδήλωση για τον Πόντο στη Γερμανία (Ντύσελντορφ) από τον «Deutsch-Griechische Gesellschaft Düsseldorf e.V.»
Στις εκδηλώσεις της Νάουσας 11-5-2014
Στις εκδηλώσεις του Δήμου Παύλου Μελά (Πολίχνη κ.λπ.) 10-5-2014
Ευχάριστη έκπληξη ήταν η αποτύπωσή του σε τι-σερτ από τον Γιώργο Κ. της «Σέρρας»:
Στην επετειακή εκδήλωση της Θεσσαλονίκης
(Κυριακή 19 Μαϊου 2019)
Η απεικόνιση του Πόντιου αντάρτη με τον βυζαντινό τρόπο, αντιμετωπίστηκε από διανοούμενους Τούρκους του σημερινού Πόντου, ως το ιδεατό πρότυπο του παλιού Ρωμιού συμπατριώτη τους.
Έτσι, οι ίδιοι χρησιμοποίησαν τον πίνακα ενθέτοντάς τον στη Wikipedia, στο λήμμα «Pontic Greek» από την φωτοθήκη του πολύ καλού ιστοχώρου «Karalahana».
Από εκεί θα χρησιμοποιηθεί και σε ελληνικές εκδοχές στη Βικιπαιδεία :
Θα χρησιμοποιηθεί επίσης και σε διάφορες εκδοχές της Wikipedia. Ενδεικτικά παρακάτω η λαζική, η εβραϊκή και η γεωργιανική εκδοχή:
Θα τον βρούμε υπό μορφήν χαρακτικού στο εξαιρετικό βιβλίο με τίτλο Folklor ve Mitoloji Sozlugu του Ozhan Ozturk :
Χρησιμοποιήθηκε ως εισαγωγική φωτογραφία σε μια ενότητα άρθρων στον ιστοχώρο του Hr-Net (Hellenic Resources Network)
Αντίθετα με τη θετική χρήση που έκαναν οι παραπάνω (Έλληνες και Τούρκοι), ο πίνακας χρησιμοποιήθηκε αρνητικά από τους εδεσσαίους ακροδεξιούς βούλγαρους σλαβομακεδονίζοντες του Bulgarmak -που προφανώς σχετίζονται με τουρκικές μυστικές υπηρεσίες- για να συνοδεύσει ρατσιστικά αντιποντιακά κείμενα (αγνοώντας, ως αυθεντικοί φασίστες, τα μέιλ διαμαρτυρίας που τους έστειλα) :
Ακόμα και σε πρόσκληση για ομιλία στα Γρεβενά τον βρήκα:
Και σε «Δελτίο Τύπου» της ΠΟΕ:
Ο πίνακας με τον Πόντιο αντάρτη, χρησιμοποιήθηκε σε τρία σημεία στο χριστιανικό περιοδικό «Προς την Νίκην» σε αφιέρωμα του 2009 για τη Γενοκτονία στον Πόντο :
Ενσωματώθηκε στην αρχική σελίδα, ως φόντο στο λογότυπο του Pontian Club Canberra Australia-2010
Επίσης και στο λογότυπο της Παμποντιακής Ομοσπονδίας ΗΠΑ και Καναδά ( Panpontian Federation of USA and Canada)-2013
Χρησιμοποιήθηκε στο λογότυπο του Μορφωτικού Πολιτιστικού Συλλόγου Ροδίτη:
Toν βρήκα και στο λογότυπο του συλλόγου Ποντίων στην Πτολεμαϊδα:
Όπως επίσης και σε πρόσκληση (2012) του Μορφωτικού Ομίλου Μεσημερίου «Αργοναύτες«:
Άρεσε και χρησιμοποιήθηκε από τους φίλους του Pontos World στη Μελβούρνη της Αυστραλίας :
Yιοθετήθηκε και στο facebook:
Άρεσε επίσης και στον ιστολόγο με νικ-νέιμ «Santeos» :
Έγινε και εικονίδιο διαχειριστή:
Τον εντόπισα επίσης και κάπου στο Face Book :
αλλά και εδώ (3/2014):
Eλληνικός Σύλλογος «Ένωση» του Σότσι (Ν. Ρωσία) 2015
Σε ημερολόγιο του 2016
2015-Ασπρόπυργος
Άρεσε και στον Κυριάκο (το βρήκα στις 31-7-2016)
Άρεσε και στην Santetsa, στο forum του PontosWorld :
Πρώην Ενιαίο Ολοήμερο 1ου & 4ου Δ.Σχ. Ευκαρπίας και νυν του 4ου Δ.Σχ.Ευκαρπίας
(2012)
2012 Dimotiki vivliothiki Serron
Και σε… «ποντιακό χιπ-χοπ» και «disco» στο You-Tube:
Και άλλο ένα με τους Δημητριάδη και Ατματζίδη: «Uploaded by grrrgiorgos on Jan 11, 2012″ :
Και ξανά στο youtube:
Ενσωματώθηκε και σε βίντεο που συνόδευε ένα τραγούδι για τον ελληνορώσο αστροναύτη Θεόδωρο (Φιοντόρ) Γιουρτσίχιν, ποντιακής καταγωγής, γιου του Νικολάι Φιοντόροβιτς Γιουρτσίχιν και της πόντιας Μικρούλας Γραμματικόπουλου του Σοφοκλή. Ο Θεόδωρος γεννήθηκε στο Βατούμι του Καυκάσου.
Στην εξέλιξη του τραγουδιού, ο Πόντιος χάνεται αργά παραχωρώντας τη θέση του στην ελληνική σημαία!!! Το βίντεο μπορείτε να το δείτε εδώ: http://www.youtube.com/watch?v=JbZZTknO_6c
Επίσης τον εντόπισα και εδώ (Αύγουστος 2014)
…κι άλλο ένα που το εντόπισα τον Ιούλιο του ’16 και είχε ανέβει από το ’09
Το βρήκα και σε αφιέρωμα για το Αντάρτικο του Πόντου της Ιεράς Μονής Παντοκράτορος Μελισσοχωρίου:
Εικονίδιο και στο σάιτ Mikrasiatis.gr (Γενάρης 2011):
Στο Μikrasiatis.gr, 2010
Τον χρησιμοποίησαν ως κεντρικό θέμα στο αφιέρωμά τους οι «Φίλοι του 4ου Γυμνασίου Ν. Σμύρνης» στο μπλογκ τους:
Καθώς και η «Τάξη του 72-Class of 1972», κάπου απ’ το Νέο Κόσμο:
Σε επετειακό αφιέρωμα (faretra.gr)
Σε επετειακό άρθρο του Δ. Νατσιού στην «Ενωμένη Ρωμιοσύνη«:
Η παραλλαγή που δημοσιεύτηκε σε σχόλιο, χρησιμοποιήθηκε από το «Πόντος και Αριστερά« για να συνοδεύσει ένα κείμενο :
Όπως επίσης και στο άρθρο-αφιέρωμα στον Ηλία Πετρόπουλο
Στο σάιτ «Αντίβαρο» συνοδεύοντας ένα κείμενο (Σεπτέμβρης 2013)
Στο μπλογκ «Το θερμόμετρο» πλαισιώνοντας το ίδιο κείμενο της Α. Κωνσταντινίδου (11-10-2013)
Toν Αύγουστο του 2009, τυχαία, σε μια στάση σε βενζινάδικο στα Τέμπη είδα με έκπληξη να πωλείται ως σταμπωτό φανελάκι -απ’ αυτά τα περίεργα που βάζουν στο πίσω παρμπρίζ. Κι από πάνω η έκφραση που πάντα με απωθούσε: «Πόντιος και με ένα ομάτ'». Με τελείως αρνητικά συναισθήματα έβγαλα κάποιες φωτογραφίες και τελικά αγόρασα ένα για το αρχείο μου…
Παραλλαγή (μάλλον γελοιογραφική απόδοση) του παραπάνω εντόπισα επί αυτοκινήτου στο Κιλκίς:
To 2018 εδώ:https://www.facebook.com/photo.php?fbid=320661158341839&set=gm.1658651224196050&type=3&theater
Σε διαφήμιση στην Κατερίνη (2018)
Ο πίνακας αυτός έγινε και εξώφυλλο στην Ελλοπία, ένα περιοδικό που βγάζαμε μια παρέα στις αρχές της δεκαετίας του ’90 και σ’ ένα αφιέρωμα που επιμελήθηκα στο περιοδικό Οικονομικός Ταχυδρόμος [αριθ. φ. 28(2097) 14 Ιουλίου 1994, σελ. 51-209] :
Εξώφυλλο έγινε και στο βιβλίο που εξέδωσα με τις Εναλλακτικές Εκδόσεις το 1995 :
Τον βρήκα και ως εξώφυλλο στις δύο παρακάτω εκδόσεις (που έγιναν ερήμην μου, γιατί δυστυχώς στο χώρο των εκδόσεων η κλοπή της πνευματικής εργασίας ανθεί μαζί με την κυριαρχία κυνικών εκδοτών-εμπόρων. Αλλά γι αυτά θα αποφανθεί η δικαιοσύνη) :
Κατα την μεταφορά στο YouTube της εκτέλεσης της «Διεθνούς» στα ποντιακα, ο Καναλιώτης επέλεξε αυτόν τον πίνακα ως εισαγωγικό:
Όπως φαίνεται από μια εκπομπή στο Egnatia TV, έγινε και σκηνικό σε μια εκδήλωση των ΤΕΕ στη Σταυρούπολη Θεσσαλονίκης. Παρακάτω απ’ την εκδήλωση που ανέβηκε στο youtube (Φεβρουάριος του 2009), όπου τραγουδά ο Γιωρίκας Μωυσιάδης:
Μεσημέρι (Θεσσαλονίκη, Επανωμή, Δήμος Θερμαϊκού), 17-7-2015
Έδωσε μια κάποια έμπνευση στη μαθήτρια Κατερίνα Κουρκουλιώτη απ’ το 8ο γυμνάσιο Κορίνθου, για μια ζωγραφική σύνθεση που έκανε στο πλαίσιο του 2ου Πανελλήνιου Διαγωνισμού (2010) για την Ιστορία των Ελλήνων του Πόντου:
Μια προσπάθεια αντιγραφής από την Αρχοντούλα Α. Σταυροχώρι, Κιλκίς, 2013
Έργο με ακρυλικά της Σούζης Ζαρογουλίδου (2017)
Και τελειώνουμε με κάποιες δικές μου ανατυπώσεις, για αντίδωρα σε φίλιους συλλόγους και άτομα.
….και έναν πειραματισμό!
Και κάποιοι άλλοι πειραματισμοι… (που έφτασαν με ένα ευγενικό μέιλ)!
Ο παρακάτω είναι ο δεύτερος αντίστοιχος πίνακας που κατασκευάστηκε 2-3 χρόνια μετά από τον πρώτο και ανταλλάχθηκε μ’ ένα εκτυπωτή (!!!):
Και αυτός που ακολουθεί είναι ο τρίτος και ημιτελής, που χρόνια τώρα περιμένει νάρθει η σειρά του…
Αγαπητέ Βλάσιε,
Σου θυμίζω ότι υπάρχει και 2ος αυθεντικός πίνακας, φτιαγμένος από σένα με φαρδιά – πλατιά η υπογραφή σου.
Χρόνια τώρα τον έχω στο σαλόνι μου. Αν θέλεις πες και την ιστορία του !
Χρόνης Κ.
Καλώς τον Χρόνη…
Μια σύντομη αναφορά στον δεύτερο πίνακα έγινε σε σχόλιο στην παρακάτω ανάρτηση:
https://kars1918.wordpress.com/2010/02/06/makronisos/
Εκείνη η συζήτηση με τον Καναλιώτη μου έδωσε το ερέθισμα να κάνω τούτη την ανάρτηση.
Στείλε μου μια φωτογραφία του πίνακα που έχεις στο agtzidis@hol.gr, για να τον ανεβάσω κι αυτόν. Υπάρχει κι ένας τρίτος που (από τότε) έμεινε στη μέση. Ευελπιστώ κάποια στιγμή να τον τελειώσω…
Περιμένω!
Μόλις βρήκα 5-6 φωτογραφίες από τα αποκαλυπτήρια του πίνακα που κάναμε ένα βράδυ στην ΑΡΓΩ (χειμώνας του 90). Φυσικά ακολούθησε μοχαπέτ.
Θα τις σκανάρω και θα σου τις στείλω.
Χρόνης Κ.
Ένας φίλος μου έστειλε μια ενδιαφέρουσα εκδοχή του πίνακα με έντονο πολιτικό μήνυμα:
[…] Την εισαγωγική φωτογραφία με τον Πόντιο αντάρτη και την παραίνεση “Break the rules”, την εμπνευστήκαμε από εδώ……. […]
Ο καλός φίλος Χρόνης Κ. θυμήθηκε το περιστατικό με τον δεύτερο πίνακα και μου έστειλε, όπως υποσχέθηκε σε παραπάνω σχόλιο, φωτογραφίες από το γλέντι που έγινε μ’ αφορμή την παράδοση του πίνακα από μένα στον Χρόνη στο πλαίσιο μιας συμφωνίας ανταλλαγής προϊόντων. Με βάση αυτή τη συμφωνία αντάλλαξα τον πίνακα με έναν εκτυπωτή, που τότε είχα ανάγκη. Τα «αποκαλυπτήρια» και το γλέντι έγιναν κάπου το χειμώνα, αρχές του ΄90, στον ποντιακό σύλλογο «Αργώ» της Καλλιθέας Αττικής (Σκοπευτηρίου 4), στην πρώτη του ηρωϊκή εποχή. Δυστυχώς σήμερα η «Αργώ» δεν υπάρχει σ’ εκείνη την εξαιρετική και απόλυτα δημοκρατική μορφή, όπως τη θυμόμαστε από την εποχή της Σκοπευτηρίου (στο κέντρο της παλιάς προσφυγικής γειτονιάς).
Ο δεύτερος εκείνος «ανταλλάξιμος Πόντιος αντάρτης» φτιάχτηκε 2-3 χρόνια μετά τον πρώτο, που παραμένει έως σήμερα στην κατοχή μου.
Αυτό λέω και γω:
«Βρε πόσο άλλαξαν τα κριτήρια των νέων μέσα σε μια 20ετία;»
Μ-π
[…] το έργο του Ζαννή έχει και μια άλλη αξία, εφόσον ένας ζωγραφικός μου πίνακας, ο “Πόντιος αντάρτης̶… επιλέχτηκε ως σημείο συμβολικό της σύγχρονης […]
ΚΥΡΙΕ ΒΛΑΣΗ ΑΓΤΖΙΔΗ ΟΝΟΜΑΖΟΜΑΙ ΣΤΕΦΑΝΟΣ ΖΑΝΝΗΣ. ΣΗΜΕΡΑ ΓΙΑ ΠΡΩΤΗ ΦΟΡΑ ΜΕΤΑ ΑΠΟ ΧΡΟΝΙΑ ΕΒΑΛΑ ΤΟ ΟΝΟΜΑ ΜΟΥ ΝΑ ΔΩ ΤΙ ΘΑ ΒΓΑΛΕΙ ΣΤΟ ΔΙΑΔΥΚΤΙΟ ΚΑΙ ΒΡΕΘΗΚΑ ΣΤΗΝ ΣΕΛΙΔΑ ΣΑΣ ΜΕ ΑΦΟΡΜΗ ΤΗΝ ΕΚΘΕΣΗ ΠΟΥ ΕΙΧΕ ΓΙΝΕΙ ΣΤΑ ΓΕΝΙΚΑ ΑΡΧΕΙΑ ΤΟΥ ΚΡΑΤΟΥΣ. ΓΙΑ ΤΟ ΕΡΓΟ ΣΑΣ ΟΜΟΛΟΓΩ ΔΕΝ ΓΝΩΡΙΖΑ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗ ΑΛΛΑ ΕΙΝΑΙ ΑΠΟ ΕΞΑΙΡΕΤΙΚΟ ΕΩΣ ΑΡΙΣΤΟΥΡΓΗΜΑ. ΜΑΛΛΟΝ ΤΟ ΕΙΧΑ ΒΡΕΙ ΣΕ ΙΣΤΟΣΕΛΙΔΑ ΚΑΙ ΤΟ ΧΡΗΣΙΜΟΠΟΙΗΣΑ, ΒΕΒΑΙΟΣ ΔΕΝ ΕΙΜΑΙ. ΝΑ ΕΙΣΤΕ ΥΓΙΗΣ, ΣΩΜΑΤΙΚΩΣ ΚΑΙ ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΩΣ. 19-7-2015
[…] ↑ «Ένας «πετυχημένος» πίνακας». […]