Βασικά κείμενα για τη διδασκαλία της Γενοκτονίας

Σε αρκετά σχολεία, δημοτικά, γυμνάσια και λύκεια έχουν ξεκινήσει οι προετοιμασίες για τις εκδηλώσεις Μνήμης για τη Γενοκτονία του ποντιακού ελληνισμού, με αφορμή τη θέσπιση της 19ης Μαίου ως επίσημης Εθνικής Επετείου από το 1994. Η διοργάνωση των εκδηλώσεων βασίζεται στον εθελοντισμό και επαφίεται στον πατριωτισμό και την ευαισθησία των εκπαιδευτικών. Δεν υπάρχει μια συστηματική καταγραφή των αξόνων που πρέπει να παρουσιάζονται, ούτε του εκπαιδευτικού υλικού που θα έπρεπε να χρησιμοποιηθεί.

Παράλληλα:
-διαμορφώνεται ένα αφήγημα για τη Γενοκτονία που βασίζεται στην απόσπαση της ποντιακής εμπειρίας από το πραγματικό της πλαίσιο,
-χρησιμοποιούνται λανθασμένα ιστορικά και αριθμητικά στοιχεία και
-πλαστογραφείται 
πολλές φορές οπτικό υλικό για να υποστηρίξει τις εκδηλώσεις, όπου παρουσιάζονται ως να συμβαίνουν στον Πόντο στιγμιότυπα από τη Γενοκτονία των Αρμενίων ή τη σφαγή και την πυρπόληση της Σμύρνης ή τους πρόσφυγες από την Καππαδοκία και την Ανατολική Θράκη .

(Από διδασκαλία και διάλογο για τη Γενοκτονία με μαθητές λυκείου της Θεσσαλονίκης μέσω Skype.
Στην πρώτη φωτογραφία, στιγμιότυπο από τη διδασκαλία της Γενοκτονίας στο Λύκειο του Νέου Ηρακλείου Αττικής)

Δεδομένου ότι υπάρχει μεγάλη αδιαφορία από την πλευρά του υπουργείου Παιδείας να οργανώσει και να συστηματοποιήσει τη διδασκαλία της Γενοκτονίας, καθώς και αδυναμία –ή άρνηση ή δισταγμός- του εκπαιδευμένου επιστημονικού προσωπικού του προσφυγικού ελληνισμού να διαπραγματευτεί τα ζητήματα αυτά, συντηρούνται  ακόμα οι ασάφειες σε σχέση με το ιστορικό πλαίσιο, τα πληθυσμιακά μεγέθη, τους αριθμούς των θυμάτων, παρακάμπτονται και υποβαθμίζονται οι διεθνείς ερμηνείες για τη Γενοκτονία, όπως αυτή του International Association of Genocide Scholars – IAGS. Γι αυτό νομίζω ότι πρέπει να υποδειχθούν κάποια βασικά κείμενα, ώστε οι εκπαιδευτικοί -καθώς και οι υπεύθυνοι που από την πλευρά των συλλόγων έχουν αναλάβει το έργο της επιμόρφωσης- να διαμορφώσουν μια ολοκληρωμένη εικόνα για το ιστορικό γεγονός.

Από τη δική μου πλευρά προτείνω κάποια κείμενά μου, δημοσιευμένα στον Τύπο και αναρτημένα στο μπλογκ, που θεωρώ ότι εισφέρουν στην κατεύθυνση της αποσαφήνισης του ιστορικού γεγονότος και της περιγραφής του πλαισίου εντός του οποίου πραγματοποιήθηκε η Γενοκτονία. 


Η εμφάνιση του τουρκικού εθνικισμού

Ποντιακό Ζήτημα και Μικρασιατική Καταστροφή

To Oλοκαύτωμα της Ανατολής

Η γενοκτονία στο μικρασιατικό Πόντο

Η γενοκτονία του Ελληνισμού της Μικράς Ασίας

Το Ολοκαύτωμα των χριστιανικών πληθυσμών της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας 

Eλλάς και Μικρά Ασία: μια ανεξερεύνητη σχέση

Για το βιβλίο του Σβολόπουλου…

Ο Ίων Δραγούμης και οι νεοελληνικές αντινομίες

Kεμαλισμός και νεοελληνική ιστοριογραφία

O αντιπροσφυγικός αναθεωρητισμός σε μέρη τρία

Η γενοκτονία και η άρνησή της

Τα ελληνικά μνημεία στην Τουρκία

Samsun’dan Srebrenitsa’ya

_____________________________________________________________________

Επίσης, το βιβλίο μου:
Έλληνες του Πόντου. Η γενοκτονία από τον τουρκικό εθνικισμό
μπορείτε να το δείτε σε ψηφιακή μορφή στην εξής διεύθυνση:

http://www.projethomere.com/travaux/bibliotheque_homere/grecs_pont_euxin.htm

_________________________________________________________________

_________________________________________________________________

EΝΑ ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑ ΠΡΟΣ ΑΠΟΦΥΓΗ

Χαρακτηριστικό παράδειγμα πλαστογράφισης -που έχει ιδιαίτερη σημασία γιατί αποτελεί επίσημη πράξη ενός δευτεροβαθμίου οργάνου-  αποτελεί η παρακάτω αφίσα,
όπου χρησιμοποιείται στιγμιότυπο από τη Γενοκτονία των Αρμενίων.


4 comments so far

  1. […] Σε προσωπικό επίπεδο η διδασκαλία της Γενοκτονίας στους μαθητές κινείται στους άξονες που περιέγραψα στην προηγούμενη ανάρτηση υπό τον τίτλο  Βασικά κείμενα για τη διδασκαλία της Γενοκτονίας. […]

  2. […] «Βασικά κείμενα για τη διδασκαλία της Γενοκτονίας» https://kars1918.wordpress.com/2012/03/28/teaching/ -Ευριπίδης Γεωργανόπουλος, «Οι προσπάθειες των […]

  3. […] και Μικρασιατική Καταστροφή»   -Βλάσης Αγτζίδης, «Βασικά κείμενα για τη διδασκαλία της Γενοκτονίας»   -Ευριπίδης Γεωργανόπουλος, «Οι προσπάθειες των […]


Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: