Aριστεροί και Δεξιοί στον ισλαμικό επέκεινα κόσμο

Η Κόλαση και ο Παράδεισος για Aριστερούς και Δεξιούς 

Του Βλάση Αγτζίδη
%cf%80%ce%b1%cf%81%ce%ac%ce%b4%ce%b5%ce%b9%cf%83%ce%bf%cf%82-islam-nahed-hattar

Η σκιτσογραφική, σατυρική περιγραφή του ισλαμικού Παραδείσου από τον Ιορδανό  Νάχεντ Χατάρ οδήγησε στη δολοφονία του, στις 9 Σεπτεμβρίου. Ένα αθώο και έξυπνο σκίτσο (δες πλάι και μεγένθυνέ το) όπλισε το χέρι ενός από τους πολλούς παρανοϊκούς  που πιστεύουν ότι υπερασπίζονται το Λόγο του Προφήτη. Το τραγικό γεγονός ανακάλεσε στη μνήμη την άλλη αποτρόπαια σφαγή σκιτσογράφων στο γαλλικό σατυρικό περιοδικό Charlie Hebdo, ένα χρόνο πριν. 

Θρηνώντας με τον τρόπο μου γι αυτό το θλιβερό γεγονός, επιλέγω να σαρκάσω τόσο τους φανατικούς εκείνης της πλευράς, όσο και το δικό μας ανορθολογισμό που έχει μετατρέψει τις έννοιες «αριστερά» και «δεξιά» σε ανιστορικές λεξούλες άνευ περιεχομένου, άξιες να χρησιμοποιούνται μόνο στον ψηφοθηρικό αγώνα. Θα με ρωτήσετε βεβαίως πώς αυτά συνδέονται: «Ας είναι καλά το Κοράνι και η σκωπτική μας διάθεση»!

Το κείμενο που ακολουθεί το είχα ενσωματώσει σε ένα ευρύτερο κείμενο που γράφτηκε με αφορμή ένα κακό άρθρο σε μια τοπική εφημερίδα. Όμως το γεγονός της δολοφονίας του Ναχέντ Σαλέχ, με οδήγησε στο να το αποσπάσω και να το αυτονομήσω…
.

Η «δεξιά παράταξη»  στον ισλαμικό Παράδεισο…

 

 

Είχα την τύχη να μελετήσω προσεκτικά ολόκληρο το «Κοράνι» στο πλαίσιο μιας μελέτης με τίτλο «Εμείς και το Ισλάμ», η οποία έχει ήδη πάρει τον εκδοτικό δρόμο.

Έπεσα λοιπόν πάνω σ’ ένα ενδιαφέρον απόσπασμα, που με έκανε να ζηλέψω όσους ανήκουν στη «δεξιά παράταξη». Όπως φαίνεται, ο Αλλάχ μέσω του Προφήτη Μωάμεθ, έχει εξασφαλίσει οριστικώς και αμετακλήτως τον Παράδεισο για τους Δεξιούς και, απ’ ότι αφήνει να εννοηθεί, την Κόλαση για τους ανήκοντες στην «αριστερή παράταξη».

Γράφει λοιπόν το Ιερόν Κοράνιον:

«Πλάσαμε τα ουρί του Παραδείσου με έναν ιδιαίτερο τρόπο και τις κρατήσαμε αγνές, παρθένες… Αυτές είναι προορισμένες για τους ανθρώπους της δεξιάς παράταξης» (Κοράνι, 56, 15-24 και 35-38).

Το πώς θα διαβιούν οι πιστοί άνθρωποι της «δεξιάς παράταξης» στον Παράδεισο, τι υλικές απολαύσεις τους περιμένουν, πόσες όμορφες παρθένες θα έχουν στη διάθεσή τους, αναφέρονται με μεγάλη λεπτομέρεια: «Να αναγγείλεις στους πιστούς … πως για κατοικία τους θα έχουν κήπους με τρεχούμενα νερά. Όσες φορές θα παίρνουν καρπούς θα αναφωνούν: ‘Να οι καρποί με τους οποίους τρεφόμασταν’. Μόνο όμως  η όψη των καρπών αυτών θα είναι όμοια με των γήινων (σ.τ.σ. οι καρποί του Παραδείσου θα είναι γλυκύτεροι), Εκεί θα βρουν γυναίκες αγνές και θα παραμείνουν αγνές στον αιώνα τον άπαντα» (Κοράνι, 2, 25).

Λίγο παρακάτω ο Αλλάχ ξαναθυμίζει στον πιστό δεξιό τι έχει να περιμένει ως ανταπόδοση: «….θα έχει δύο κήπους… Και οι δύο κήποι θα στολισμένοι με περιβόλια, θα υπάρχουν δυο πηγές νερού, θα υπάρχουν δύο διαφορετικά είδη από κάθε φρούτο. Θα αναπαύονται σε αραχνοϋφαντα χαλιά και οι καρποί των κήπων θα είναι στη διάθεσή του. Θα έχει  αγνές παρθένες, τις οποίες δεν άγγιξε ποτέ ούτε άνθρωπος, ούτε πνεύμα» (Κοράνι 55, 55-56.)

Η ευεργεσία του Αλλάχ προς στους πιστούς της  «δεξιάς παράταξης» δεν τελειώνει με τις δύο πηγές και τις πρώτες παρθένες: «θα υπάρχουν και άλλοι δύο κήποι. Κατάφυτοι όπου θα αναβλύζουν πηγές νερού. Σε αυτούς βρίσκονται καρποί, χουρμάδες και ρόδια. Θα υπάρχουν όμορφες παρθένες με μεγάλα μαύρα μάτια μέσα σε σκηνές» (Κοράνι, 55, 62-74).

%ce%ba%ce%bf%ce%bb%ce%b1%cf%83%ce%b7-2


…και οι αριστεροί στην ισλαμική Κόλαση

.
Εφόσον οι πιστοί ανήκουν στη «δεξιά παράταξη» αυτονοήτως οι άπιστοι ανήκουν «στην αριστερή παράταξη». Τι έχουν να περιμένουν στον άλλο κόσμο οι καημένοι οι αριστεροί;

Μα, μόνο πόνο και δάκρυα:

 «Θα περιφέρονται γύρω απ΄τις φλόγες και το βραστό νερό» (Κοράνι, 55, 44).   «… Και όταν καεί το δέρμα τους θα τους δώσουμε κι άλλο δέρμα, για να βασανιστούν έτσι περισσότερο (Κοράνι, 4, 55-57).

Εφόσον ο αριστερός δεν είναι πιστός, αντιμετωπίζεται από τον Αλλάχ -μέσω του προφήτη του Μωάμεθ- ανάλογα:  «Θα καεί στις φλόγες της αιώνιας Κόλασης μαζί με τη γυναίκα του που θα κουβαλά τα ξύλα της φωτιάς, θα έχει κρεμασμένο στο λαιμό του σχοινί από ίνες φοινικιάς» (Κοράνι, 111, 1-5).

Την καλύτερη εκδίκηση εκ μέρους της Δεξιάς, έρχεται να πάρει ο Μωάμεθ αντιμετωπίζοντας τους καταδικασμένους στην αιώνια κόλαση με περιφρόνηση και κακεντρέχεια: «Οι κατάδικοι, όμως, της Κόλασης θα φωνάξουν στους κατοίκους του Παραδείσου: ‘Ραντίστε μας με λίγο νερό ή ρίξτε μας λίγες από τις τροφές που σας χάρισε ο Θεός’. Κι εκείνοι θα απαντήσουν: ‘Ο Κύριος απαγόρευσε τα πάντα στους άπιστους…» (Κοράνι, 7, 50-51).

%ce%ba%ce%bf%ce%bb%ce%b1%cf%83%ce%b7


Ο διάλογος στο σκίτσο:

Αλλάχ: Καλησπέρα Αμπού Σαλέχ. Χρειάζεσαι κάτι;

Αμπού Σαλέχ: Ναι Κύριε. Φέρε μου ένα ποτήρι με κρασί και πες στον (αρχάγγελο) Γαβριήλ να μου φέρει μερικά φιστίκια. Έπειτα, στείλε μου μια αθάνατη υπηρέτρια να καθαρίσει το πάτωμα και (φεύγοντας) πάρε μαζί σου τα πιάτα

Αμπού Σαλέχ: Μην ξεχάσεις να βάλεις πόρτα στη σκηνή, ώστε την επόμενη φορά να χτυπήσεις πριν μπεις, ω δοξασμένε

%cf%80%ce%b1%cf%81%ce%ac%ce%b4%ce%b5%ce%b9%cf%83%ce%bf%cf%82-islam

Advertisements

7 Σχόλια

  1. DAES on

    +18 ΒΙΝΤΕΟ Oμερτά στη διανόηση.Οι ισλαμοσκεπτικιστές δολοφονούνται.

    Από τον Theo van Gogh στο Charlie Hebdo και τώρα στον Nahed Hattar

    Από τη δολοφονία του ολλανδού σκηνοθέτη Theo van Gogh στην ομαδική εκτέλεση των σκιτσογράφων του Charlie Hebdo και τώρα στην εκτέλεση του ιορδανού διανοούμενου για αντιισλαμική καρικατούρα…..Ο άγραφος νόμος των ισλαμιστών εδραιώνεται , »οι ισλαμιστές χωρίς σύνορα » επιβάλουν ομερτά στην διανόηση και στον τύπο.Φιμώνουν τον ισλαμοσκεπτικισμό.Οι αμφισβητίες εκτελούνται με συνοπτικές διαδικασίες είτε στο Παρίσι ήταν στο Αμμάν.

    2 Νοεμβρίου 2004 Στο Άμστερνταμ ένα πρωί Τρίτης δολοφονείται ο νεαρός σκηνοθέτης Theo van Gogh που σύμφωνα με τον εισαγγελεά δέχθηκε μαχαιριές και στη συνέχεια πυροβολήθηκε με 7 -8 σφαίρες. Στοχοποιήθηκε από τους ισλαμιστές κυρίως για το φιλμ μικρού μήκους που είχε γυρίσει το Submission.

    7 Γενάρη 2015 Σκοτώθηκαν στο Παρίσι από τους τζιχαντιστές για γελοιογραφίες που θεωρήθηκαν προσβλητικές για τον « προφήτη » 12 άτομα στην επίθεση κατά του σατυρικού περιοδικού « Charlie Hebdo ». Μεταξύ αυτών κορυφαίοι σκιτσογράφοι και συνεργάτες συντελεστές της έκδοσης : Bernard Maris,Charb,Stéphane Charbonnier, Jean Cabut, Georges Wolinski,Tignous,Bernard Verlhac, Bernard Maris,Philippe Honoré,Michel Renaud ,Elsa Cayat,Mustapha Ourrad,Frédéric Boisseau

    26 Σεπτεμβρίου 2016 Κυριακή πρωί μπροστά από το δικαστικό μέγαρο στο Αμμάν της Ιορδανίου δολοφονείται από ισλαμιστή εξτρεμιστή ο Iορδανός συγγραφέας αριστερών πεποιθήσεων,χριστιανός κοινωνιολόγος και δημοσιογράφος πολιτική προσωπικότητα ο Nahed Hattar 56 ετών για μια καρικατούρα που ανέβασε στο FB και που θεωρήθηκε αντιισλαμική. Πυροβολήθηκε εξ επαφής στο 1μ με 3 σφαίρες στο κεφάλι.Εκτελέστηκε.

    H σκηνή της δολοφονίας του ιορδανού συγγραφέα είναι σπαρακτική. Μια γυναικεία υλακή σχίζει τα σπλάχνα της μέρας,μια κραυγή μίσους για τους αγγέλους του σκότους του ισλαμισμού γι αυτούς που « όλα τα πτώματα έχουν το ίδιο χρώμα » είτε είναι γάλλοι είτε ολλανδοί είτε ιορδανοί είτε σύριοι είτε βέλγοι είτε ιρακινοί……..

    Το πολιτικό ισλάμ δολοφονεί τη διανόηση.Τους αμφισβητίες διανοητές,αντιφρονούντες στον σαλαφισμό.Ένας ιορδανός συγγραφέας δολοφονήθηκε μετά από μια καρικατούρα του που κρίθηκε αντιισλαμική.Δολοφονήθηκε η ελευθερία της έκφρασης,η ελευθερία της συνείδησης,η ελευθερία του τύπου,η ελευθερία της θρησκευτικής συνείδησης…

    Ο χριστιανός συγγραφέας Nahed Hattar δολοφονήθηκε την Κυριακή 25 Σεπτεμβρίου μπροστά σ΄ ένα δικαστήριο στο Amman όπου δικαζόταν γιατί δημοσίευσε μια καρικατούρα που θεωρήθηκε ως επιθετική κατά του ισλάμ μεταφέρει το επίσημο πρακτορείο της Ιορδανίας Petra. Το πρακτορείο μεταφέρει στο λακωνικό ανακοινωθέν του ότι ο συγγραφέας ο Hattar δολοφονήθηκε αφού πυροβολήθηκε με 3 σφαίρες διευκρινίζοντας ότι ο «δολοφόνος συνελήφθηκε».

    Μάρτυρες διευκρίνισαν στο AFP ότι ένας άνδρας άνοιξε πυρ εναντίον του συγγραφέας μπροστά από το δικαστήριο στο Abdali στο κέντρο του Amman.Πηγές αναφέρουν ότι διεξάγεται έρευνα που είναι σε εξέλιξη.

    Η δολοφονία του Hatter (56 ετών) αναφέρει το alarabiya επέρχεται περίπου δύο εβδομάδες μετά την αποφυλάκισή του με εγγύηση λόγω μιας γελοιογραφίας που δημοσίευσε στον ιστότοπο κοινωνικής δικτύωσης « Facebook ».Aυτή είναι η υπόθεση Charlie Ebdo της Μ Ανατολής.

    Ο ίδιος ο πρωθυπουργός της Ιορδανίας Χάνι Mulki ζήτησε από τον υπουργό Εσωτερικών να κινηθεί δικονομική διαδικα΄σια κατά του συγγραφέα για δημοσίευση «προσβλητικού υλικού».

    Ο Hatter (1960-2016) ήταν συγγραφέας και δημoσιογράφος αριστερών πεποιθήσεων διπλωματούχος Κοινωνονιολογία και Φιλοσοφίας του πανεσπιτσημίου Ιορδανίας με Μaster Φιλοσοφίας στο σύγχρονο σαλαφισμό και θεωρούνταν ο πατέρας του εθνικού κινήματος στην α΄δεκαετία αυτού του αιώνα.Φυλακίστηκε πολλές φορές από τη μοναρχία στο παρελθόν το 77, 79, και 96 και επέζησε απόπειρας δολοφονίας το 98 που του στόίχισε πολλαπλές χειρουργικές επεμβάσεις.

    Ο Hatter ήταν προσωπικός φίλος του προέδρου Άσαντ και ένθερμος υποστηρικτής του.Ήταν του δόγματος «να παραμείνει ο Assad».Ο Hatter ήταν προσκείμενος στη συριακή κυβέρνηση και στη λιβανέζικη.Μονίμως επιτίθετο με άρθρα του κατά της συριακής υποτιθέμενης αντιπολίτευσης ως συνεργού της Daesh ότι συνωμοτεί εναντίον της χώρας της. Σε άρθρο του ο Hatter το Νομέμβρη του 2015 ανέφερε για τους σύριους « Αντισταθείτε και να είστε υπομονετικοί και να περιμένετε » υπενθυμίζοντας τον οδικό χάρτη του Χάφεζ αλ Άσαντ για την επιβίωση της Συρίας.14459852_10153928818570872_1564161180_n

    Ο ΔΟΛΟΦΟΝΟΣ

    Σύμφωνα με όσα έχουν ανακοινωθεί από τα ιορδανικά μέσα ενημέρωσης ο δολοφόνος προέρχεται από μια γειτονική χώρα, είναι πιθανό από την Συρία, και ονομάζεται Riaz Ahmed Ismail Αμπντουλάχ ηλικίας 50 ετών, και φορούσε ένα «dishdasha», και έχει μια μεγάλη γενειάδα..alghad.tv/

    O δολοφόνος που έφερε παραδοσιακή γκρίζα ρόμπα του έριξε στο κεφάλι.Ο χρονικογράφος συνελήφθηκε από τις αρχές στις 13 Αυγούστου γιατί μοίρασε από το Facebook μια caricature που έδειχνε ένα γενειοφόρο τζιχαντιστή σε ένα κρεβάτι στον υποτιθέμενο παράδεισο να περιβάλεται από 2 ερωμένες και ν΄απευθύνεται στο Θεός λες κι είναι υπηρέτης του να του φέρει ένα ποτήρι κρασί και κάποιον για να καθαρίσει το δωμάτιο.

    Η γελοιογραφία έχει τίτλο : « Ο Θεός των Dawaech », με αναφορά στους τζιχαντιστές της Daech.Οι ιορδανικές αρχές της μοναρχίας κατηγόρησαν τον Hattar « για υποκίνηση σε ομολογιακές έριδες » και για βλασφημία έναντι του islam που ως ανεικονική θρησκεία απαγορεύει κάθε απεικόνιση ενός Θεού αθέατου ενός θεού φάντασμα..Καθαρά και ως πολιτική δολοφονία μπορεί να χαρακτηριστεί.

    Oι χριστιανοί στην Ιορδανία αποτελούν το 3,5 ως 4 % του πληθυσμού του βασιλείου. Δαιθέτουν 9 έδρες επί συνόλου 80 στο Κοινοβόύλιο……

    dimpenews.com

    https://dimpenews.com/2016/09/26/18-%CE%B2%CE%B9%CE%BD%CF%84%CE%B5%CE%BF-o%CE%BC%CE%B5%CF%81%CF%84%CE%AC-%CF%83%CF%84%CE%B7-%CE%B4%CE%B9%CE%B1%CE%BD%CF%8C%CE%B7%CF%83%CE%B7-%CE%BF%CE%B9-%CE%B9%CF%83%CE%BB%CE%B1%CE%BC%CE%BF%CF%83/

  2. Το αυθεντικό σκίτσο:
    —————————

  3. Γράφει η Fatima Sadiqi, καθηγήτρια Γλωσσολογίας και Σπουδών Φύλου στο Πανεπιστήμιο του Φεζ στο Μαρόκο, όπως διαβάζω στο ηλεκτρονικό Βήμα:

    Η ιδεολογία της οργάνωσης [σ.σ.: ISIS] απαιτεί τη διαγραφή των ατομικών δικαιωμάτων των γυναικών και την πλήρη υποταγή τους στην οικογενειακή δομή και στους άνδρες που την ελέγχουν. Προορισμός της γυναίκας είναι να μένει στο σπίτι για να μεγαλώνει τους νέους τζιχαντιστές. Οι γυναίκες οι οποίες παραβιάζουν τον ιδεατό ρόλο της συζύγου και μητέρας αποζητώντας την αυτονομία και την προσωπική τους ελευθερία εκτός οικογένειας τιμωρούνται αυστηρά. Σε αυτό το πλαίσιο είναι ειρωνεία της τύχης να βλέπουμε Κούρδισσες στην πρώτη γραμμή του πολέμου κατά του Ισλαμικού Κράτους στη Συρία και στο Ιράκ.
    Πρόσφατες στρατιωτικές επιχειρήσεις οδήγησαν σε επανακατάληψη εδαφών που ήλεγχε το Ισλαμικό Κράτος επί μακρόν. Οι εικόνες από αυτές τις νίκες, που περιλαμβάνουν γυναίκες, λειτουργούν ως αντίδοτο στην τοξική προπαγάνδα του Ισλαμικού Κράτους και ενθαρρύνουν τις γυναίκες να αντισταθούν στις ιδεολογικές επιταγές της οργάνωσης. Το μήνυμα δείχνει να εξαπλώνεται. Καθώς οι εδαφικές κτήσεις του Ισλαμικού Κράτους μειώνονται, το ίδιο συμβαίνει και με τον έλεγχό του επάνω στις γυναίκες. Μακροπρόθεσμα οι εικόνες γυναικών που σκοτώνουν ή αιχμαλωτίζουν μαχητές του Ισλαμικού Κράτους θα αποτελέσουν το πρώτο καρφί στο φέρετρο της ιδεολογίας της οργάνωσης, που έχει βασιστεί στην εσφαλμένη υπόθεση της «φυσικής» κατωτερότητας των γυναικών.
    Επειδή το Ισλαμικό Κράτος τοποθέτησε τις γυναίκες στο επίκεντρο της ιδεολογίας του, οι γυναίκες αποτελούν και μια σημαντική κρυφή απειλή για το ίδιο. Επιδεικνύοντας την προσωπική τους αντίθεση οι γυναίκες, απελευθερωμένες από τον έλεγχο του ISIS, θυμίζουν στον κόσμο ότι η οργάνωση έχει σφετεριστεί τις καθολικές αξίες του Ισλάμ και έχει διαστρεβλώσει τις διδαχές του. Ο ρόλος των γυναικών ως μαχητριών, ίσως περισσότερο από οτιδήποτε άλλο, θα διασφαλίσει ότι τα πλοκάμια του ISIS –και κυρίως η φονική εκδοχή της πατριαρχίας του– αργά ή γρήγορα θα καταστραφούν.

    https://leftg700.blogspot.gr/2016/10/blog-post_5.html

  4. Ένα καλό κείμενο για να καταλάβουμε τις εσωτερικές διεργασίες των ισλαμιστών, και κάθε λογής φανατικών που καταστρέφουν:

    http://www.ekpse.gr/oldsite/b61.html

  5. Να σημειώσουμε ότι γενικά υπάρχει μια προτεραιότητα της φυσικής «δεξιάς θέσης» λόγω του ότι οι περισσότεροι άνθρωποι είναι δεξιόχειρες, και το δεξί χέρι σημαίνει δύναμη, ικανότητα και επιδεξιότητα.. Γενικά το δεξί χέρι από την αρχαιότητα συμβόλιζε την εξουσία και την τιμή. Στην αρχαία Ελλάδα ο τιμώμενος καλεσμένος, καθόταν στα δεξιά του οικοδεσπότη. Σε πολλά σημεία η Βίβλος χρησιμοποιεί αυτό το συμβολισμό: «Ο μεν λοιπόν Κύριος, αφού ελάλησεν προς αυτούς, ανελήφθη εις τον ουρανόν και εκάθισεν εκ δεξιών του Θεού» (Μάρκ.ις:19).

    Επίσης: «η δεξιά μου εμέτρησε με σπιθαμήν τους ουρανούς» (Ης.μη:13). «Η δεξιά σου, Κύριε, εδοξάσθη εις δύναμιν· η δεξιά σου, Κύριε, συνέτριψε τον εχθρόν»….. «Εξέτεινας την δεξιάν σου, και η γη κατέπιεν αυτούς» (Έξοδ.ιε:6,12). «η δεξιά αυτού και ο βραχίων ο άγιος αυτού ενήργησαν εις αυτόν σωτηρίαν» (Ψαλμ.98:1). «…και η δεξιά σου θέλει με σώσει» (Ψαλμ.ρλη:7). «μη φοβού· διότι εγώ είμαι μετά σού· μη τρόμαζε· διότι εγώ είμαι ο Θεός σου· σε ενίσχυσα· μάλιστα σε εβοήθησα· μάλιστα σε υπερησπίσθην διά της δεξιάς της δικαιοσύνης μου» (Ης.μα:10).

    Στη Γραφή, το δεξί χέρι σημαίνει θέση τιμής, ευλογίας και υπεροχής: «τερπνότητες είναι διαπαντός εν τη δεξιά σου» (Ψαλμ.ις:11). «η δεξιά σου είναι πλήρης δικαιοσύνης» (Ψαλμ.μη:10). «Η καρδία του σοφού είναι εν τη δεξιά αυτού· η δε καρδία του άφρονος εν τη αριστερά αυτού» (Εκκλ.ι:2).

    Όταν ο Ιακώβ ευλόγησε τα δυο παιδιά του Ιωσήφ, ο Ιωσήφ ήθελε να βάλει το δεξί του χέρι πάνω στο Μανασσή, το μεγαλύτερο γιο, για να προσδιορίσει ότι θα είχε την υπεροχή. Ο Ιωσήφ επέμεινε, «Μη ούτω, πάτερ μου, διότι ούτος είναι ο πρωτότοκος· επίθες την δεξιάν σου επί την κεφαλήν αυτού» (Γέν.μη:18)…. το δεξί χέρι σημαίνει θέση εύνοιας ή υπεροχής, βλέπε Έξ.κθ:20, Λευιτ.η:23, ιδ:14-28, Ψαλμ.με:9, ρι:1, Ιερ.κβ:24, Ματθ.κε:33-34).

    Με δυό λόγια, το στερεότυπο αυτό το Ισλάμ το δανείστηκε από τις δύο προηγούμενες μονοθεϊστικές θρησκείες… Απλώς του έδωσε πολλά υλιστικά ανταλλάγματα

  6. Δεξιά και ακροδεξιά
    Posted by sarant στο 4 Μαρτίου, 2019

    1 Votes

    Το άρθρο που θα διαβάσετε σήμερα δημοσιεύτηκε χτες, πρώτη Κυριακή του μήνα, στη μηνιαία στήλη μου στα Ενθέματα της κυριακάτικης Αυγής. Οι ισχυρομνήμονες αναγνώστες θα αναγνωρίσουν ότι περίπου το μισό άρθρο είναι παρμένο από παλιότερο άρθρο που είχαμε δημοσιεύσει στο ιστολόγιο (αλλά δεν είχε δημοσιευτεί στην εφημερίδα). Σημειώνω επίσης ότι στο ιστολόγιο έχουμε ήδη δημοσιεύσει άρθρο για τα λεξιλογικά της Αριστεράς, οπότε μας μένει μόνο το Κέντρο.

    Δεξιά και ακροδεξιά

    Στις ευρωπαϊκές εκλογές, στις 26 Μαΐου, αναμένεται σε πολλές χώρες της Ευρώπης σημαντική -και ανησυχητική- ενίσχυση των ακροδεξιών κομμάτων. Σε άλλες σελίδες της Αυγής θα έχετε διαβάσει για την πολιτική διάσταση του θέματος· στη δική μας στήλη λεξιλογούμε, οπότε θα λεξιλογήσουμε σήμερα για τη δεξιά και την ακροδεξιά.

    Και αφού λεξιλογούμε, θα εξετάσουμε τις λέξεις απ’ όλες τους τις πτυχές και όχι μόνο τις πολιτικές· διότι, αν η ακροδεξιά χρησιμοποιείται μόνο στην πολιτική ορολογία, το επίθετο “δεξιός” έχει βέβαια και πολλές άλλες σημασίες.

    Η λέξη «δεξιός» είναι αρχαία, μάλιστα ήδη μυκηναϊκή. Πιθανώς να έχει απώτερη ετυμολογική σχέση με το «δέχομαι». Για τους περισσότερους ανθρώπους το δεξί χέρι είναι το πιο ικανό, και αυτή η διαφορά καθόρισε από πολύ παλιά τη μοίρα της λέξης “δεξιός”, που από τ’ αρχαία χρόνια πήρε μια σειρά θετικές σημασίες

    Έτσι, ήδη από την αρχαιότητα, δεξιός σήμαινε και «επιδέξιος» ή «σωστός» ή «καλοφτιαγμένος» (π.χ. «Ευριπίδου δράμα δεξιώτατον»), ενώ επίσης πήρε τη σημασία «ευνοϊκός» στην οιωνοσκοπία. Αντίθετα, όπως ξέρουμε, η αριστερή πλευρά θεωρήθηκε δυσοίωνη και γι’ αυτό για να ονοματιστεί χρησιμοποιήθηκαν ευφημισμοί, όπως «ευώνυμος» -αλλά και το «αριστερός» ευφημισμός είναι, παράγωγο του «άριστος».

    Στις διαλέκτους σώζεται η αρχαία σημασία αφού “δέξιος” είναι ο ικανός, ο επιδέξιος που λέμε, αλλά και στην κοινή γλώσσα ονομάζουμε “δεξιότητες” τις ικανότητες που έχει αποκτήσει ή πρέπει να διαθέτει κάποιος. Και όποιος δεν είναι ικανός, είναι αδέξιος. (Έφυγαν οι δεξιοί και ήρθαν οι αδέξιοι, ήταν μια εξυπνακίστικη ατάκα το 1981). Στη συνθηματική γλώσσα των μαστόρων του 19ου αιώνα, δέξος ήταν ο Έλληνας και ζέρβος ο Τούρκος.

    Την ίδια προτίμηση για τη δεξιά πλευρά την βλεπουμε και σε πολλές άλλες γλώσσες, όπου η λέξη για τον δεξιό έχει επίσης σημασίες σχετικές με τη δικαιοσύνη, την καταλληλότητα ή την ευθύτητα. Για παράδειγμα στα αγγλικά right είναι ο δεξιός αλλά και ο σωστός, ο κατάλληλος, ο ευθύς, το δικαίωμα· στα γαλλικά droit, εκτός από τη δεξιά πλευρά, είναι το δίκαιο και ο ευθύς, και παρόμοιες συμπτώσεις σημασιών έχουμε και στις άλλες ρωμανικές και γερμανογενείς γλώσσες, αλλά και στις σλαβικές.

    Κι επειδή όταν χαιρετάμε κάποιον τού δίνουμε το δεξι μας χέρι, το ρήμα δεξιούμαι πήρε τη σημασία «καλωσορίζω κάποιον» (δίνοντάς του το δεξί χέρι) -από εκεί και η δεξίωση. Επίσης, ευχόμαστε «να έρθουν όλα δεξιά» (δηλαδή ευνοϊκά), ενώ για να παινέψουμε έναν συνεργάτη μας για την ικανότητα και την προσφορά του λέμε ότι «είναι το δεξί μας χέρι». Όταν μπαίνουμε στο καινούργιο μας σπίτι ή μαγαζί μπαίνουμε με το δεξί πόδι, για να φέρει γούρι, ενώ όταν κάποιο εγχείρημα ξεκινήσει καλά λέμε ότι «ξεκινήσαμε με το δεξί».

    Στην πολιτική, η Δεξιά, όπως και η Αριστερά, γεννήθηκαν με τη Γαλλική επανάσταση. Στις Γενικές Τάξεις, οι πιο ριζοσπαστικοί βουλευτές, εκείνοι που τάσσονταν υπέρ της κατάργησης της βασιλείας κάθονταν στα αριστερά έδρανα (όπως κοιτάζει ο πρόεδρος της συνέλευσης), ενώ οι πιο συντηρητικοί στα δεξιά. Αυτός ο διαχωρισμός σιγά-σιγά αποκρυσταλλώθηκε και παγιώθηκε στις επόμενες γαλλικές εθνοσυνελεύσεις, ιδίως μετά το 1815.

    Στα ελληνικά, οι όροι “δεξιά” και “ακροδεξιά” είναι μεταφραστικό δάνειο από τα γαλλικά -η μονολεκτική εκφορά “ακροδεξιά” έχει γίνει πολύ συχνότερη σε τούτον τον αιώνα, παλιότερα συνηθιζόταν περισσότερο ο δίλεκτος όρος “άκρα δεξιά”.

    Πάντως, ελάχιστα παγκοσμίως είναι τα κόμματα που έχουν στον τίτλο τους τον όρο “δεξιός” -και όσα τον έχουν συνήθως είναι ακροδεξιά. Προτιμούν να βάζουν στον τίτλο τους το έθνος, την ελευθερία, τη δημοκρατία και άλλα ηχηρά παρόμοια.

    Και σε ατομικό επίπεδο, τόσο στην Ελλάδα όσο και διεθνώς, ο δεξιός πολιτικός σπάνια θα πει ότι είναι δεξιός -θα πει φιλελεύθερος, παλιότερα θα έλεγε εθνικόφρονας, συχνά θα πει «κεντροδεξιός»· η προσθήκη του πρώτου συνθετικού κεντρο-, τόσο στα δεξιά όσο και στα αριστερά λειτουργεί όπως το γάλα στον καφέ ή τα παγάκια στο ουίσκι: σπάει την αψάδα, διευκολύνει την κατάποση. Μόνο ακραίοι όπως ο Άδωνης επαίρονται ότι είναι δεξιοί. Για να το πω αλλιώς, αν κάποιος πολιτικός πει ότι είναι δεξιός, είναι ακροδεξιός· ο δεξιός λέει πως είναι κεντροδεξιός.

    Στην Ελλάδα η ακροδεξιά για πολύ καιρό στεγαζόταν στα υπόγεια της “δεξιάς πολυκατοικίας” για να θυμηθούμε τον όρο του Γ. Καρατζαφέρη που είχε θελήσει να δοθεί κι ένα υφυπουργείο (ένα δυαράκι, σαν να λέμε) στη Χρυσή Αυγή. Τουλάχιστον σήμερα η φασιστική απόφυση της άκρας δεξιάς, η Χρυσή Αυγή, αντιμετωπίζεται όπως της αξίζει -σαν παρίας, σαν εγκληματική οργάνωση.

    Αλλά πρέπει να τα πούμε όλα: αν πανευρωπαϊκά αναμένεται επέλαση της ακροδεξιάς, αιτία δεν είναι μόνο οι προσφυγικές και μεταναστευτικές ροές. Είναι και ότι η αριστερά δεν έχει δείξει μια πειστική εναλλακτική στον νεοφιλελεύθερο μονόδρομο που ακολουθεί η Ευρώπη τις τελευταίες δεκαετίες. Εδώ είναι το μεγάλο στοίχημα…

    https://sarantakos.wordpress.com/2019/03/04/deksia/


Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: