Mικρασιάτες πρόσφυγες του 1922 στη Συρία

Ένα αφιέρωμα στο άγνωστο αυτό ιστορικό γεγονός φιλοξενήθηκε την Κυριακή 10 Απριλίου στην εφημερίδα «Καθημερινή«: 
http://www.kathimerini.gr/856163/article/epikairothta/ellada/mikrasiates–prosfyges–toy-1922–sth-syria
σάρωση0032

Mικρασιάτες πρόσφυγες του 1922 στη Συρία

ΒΛΑΣΗΣ ΑΓΤΖΙΔΗ*

Ελληνες πρόσφυγες στο Χαλέπι της Συρίας το 1923 (Βιβλιοθήκη του Κογκρέσου, εντοπίστηκε από τον δημοσιογράφο των «Irish Times» Μακόν Ουλάντ).

Μία από τις πλέον άγνωστες πλευρές της Μικρασιατικής Καταστροφής είναι το πέρασμα των Ελλήνων προσφύγων από τη Συρία, η παραμονή τους εκεί και η επιβίωσή τους χάρις στη βοήθεια που τους παρείχε ο ντόπιος πληθυσμός.

Υπολογίζεται ότι ένας αριθμός 17.000 προσφύγων από τα βόρεια και νότια παράλια της Μικράς Ασίας βρέθηκε στην περιοχή της Συρίας μετά το τέλος της Μικρασιατικής τραγωδίας. H πλευρά αυτή της μικρασιατικής προσφυγιάς έγινε γνωστή ευρύτερα πριν από μερικά χρόνια με την έκδοση του βιβλίου-μπεστ σέλερ «Not even my name» της Thea Halo στις Ηνωμένες Πολιτείες. Η Halo περιγράφει τη δραματική πορεία της εκτοπισμένης μητέρας της Ευθυμίας Βαρυθιμιάδου, που από τον Αγιο Αντώνιο των Κοτυώρων του Πόντου θα βρεθεί στο Χαλέπι, όπου θα την παντρέψουν με έναν Ασσύριο και τελικά θα βρεθεί μετανάστρια στις ΗΠΑ ως Sano Halo.


Μια προφητική συνομιλία

SYRIA- IONIA- Pavlos Chatzimoissis-ΑΝΑΤΟΛΙΚΑ ΤΟΥ ΑΙΓΑΙΟΥ
(Από τη συλλογή του Παύλου Χατζημωυσή)
 .
Λίγο μετά τo τραγικό 1922, δημοσιεύτηκε σε αθηναϊκό έντυπο (σατυρικό περιοδικό «Κόπανος» της Σμύρνης που επανεκδόθηκε μετά την Καταστροφή στην Ελλάδα) ένα εικονογραφικό σχεδίασμα όπου η Ιωνία και η Συρία συνομιλούν, ενσαρκωμένες σε δύο γυναικείες μορφές. Η Συρία όρθια, καλοντυμένη και υπερόπτης λέει στην καθισμένη, λυπημένη και κατακουρελιασμένη Ιωνία: «Ο δικός μου φίλος είναι μεγάλος και μου ορκίζεται πώς δεν θα με αφήσει ποτέ». Και η Ιωνία της απαντά: «Κ’ οι δικοί μου φίλοι ήταν μεγάλοι κ’ έκαναν χίλιες φορές τον ίδιο όρκο και μ’ άφισαν στους πέντε δρόμους».

Το εντυπωσιακό σχεδίασμα αποκαλύπτει αυτό που τότε ήταν κοινός τόπος, αλλά σήμερα αποτελεί στοιχείο καλά κρυμμένο και δύσκολα συνειδητοποιημένο. Οτι δηλαδή τόσο η Μικρά Ασία, όσο και η Συρία ως τμήματα του παλιού πολυεθνικού κόσμου είχαν βρεθεί μπροστά σε μια κοσμοϊστορική αλλαγή που θα έπρεπε να την υποστούν. Τη μετάβαση από την πολυεθνική προνεωτερική κοινωνική δομή στο νεωτερικό έθνος-κράτος και όσα η μετάβαση συνεπάγεται.

Για τη μοίρα της Μικράς Ασίας και της Ανατολικής Θράκης γνωρίζουμε πολλά: Οι διεθνείς διευθετήσεις στο τέλος του Α΄ Παγκοσμίου Πολέμου που επέτρεπαν στις κοινότητες των Ελλήνων, Αρμενίων αλλά και Κούρδων να αποκτήσουν την πολιτική τους αυτοδιάθεση, αμφισβητήθηκαν από ένα εθνικιστικό αντιμειονοτικό κίνημα, το κεμαλικό. Σύμφωνα με τις νέες έρευνες (Stefan Ihring, «Atatürk in the Nazi Imagination», εκδ. Harvard, 2014), αποδεικνύεται ότι η επιτυχία του κεμαλικού κινήματος υπήρξε πρότυπο για την ανάπτυξη του ναζιστικού κινήματος στη Γερμανία, την αντιμετώπιση των μειονοτήτων και τους τρόπους αναθεώρησης των συνεπειών του Πολέμου επί των ηττημένων Κεντρικών Δυνάμεων.

Η αρνητική εξέλιξη στον χώρο της Μικράς Ασίας υπήρξε αποτέλεσμα πολλών παραγόντων. Ο αμοραλισμός των μεγάλων δυνάμεων και το διχασμένο ελλαδικό πολιτικό προσωπικό –χωρίς πίστη στο αποτέλεσμα και ενιαία στρατηγική– οδήγησε στη συντριπτική ήττα και στην εγκατάλειψη των άμαχων Ελλήνων και Αρμενίων της Μικράς Ασίας στα στρατεύματα του Μουσταφά Κεμάλ. Εκατοντάδες χιλιάδες απόκληροι πρόσφυγες θα κατακλύσουν την ελλαδική επικράτεια, θέτοντας το κράτος μπροστά στο επιτακτικό ζήτημα της αποκατάστασης. Η συγκρουσιακή σχέση γηγενών και προσφύγων θα είναι μια από τις εστίες κοινωνικής αντιπαράθεσης κατά τον Μεσοπόλεμο με σημαντικές επιπτώσεις στην πολιτική ζωή της Ελλάδας. Ο Παναγιώτης Κανελλόπουλος περιγράφει ως εξής την κατάσταση: «Μια μεγάλη μερίδα του πληθυσμού, που από το 1915 είχε διχασθεί δεν αντίκρυσε τους πρόσφυγες με συμπάθεια, όταν τα αδυσώπητα κύματα της ιστορίας τούς έριξαν πάνω στους βράχους της Ελλάδας. Δεν υπήρξε συμπάθεια, δεν υπήρξε απάθεια, υπήρξε αντιπάθεια».

Το σημερινό συριακό δράμα

Την ίδια εποχή η πολυεθνική και πολυθρησκευτική οθωμανική Συρία θα ακολουθήσει διαφορετική πορεία. Στη περιοχή κατοικούσε και μια μεγάλη ελληνορθόδοξη κοινότητα αραβοφώνων, απογόνων των Βυζαντινών, πλάι σε σουνίτες και σιίτες. Η Συρία απελευθερώθηκε από τους Βρετανούς το 1918 και με βάση τη συμφωνία Sykes-Picot (Μάιος του ’16) αποδόθηκε στον γαλλικό έλεγχο.

Στη Συρία είχαν καταλήξει διάφορα κύματα Ελλήνων και Αρμενίων που είχαν υποστεί τις εθνικές εκκαθαρίσεις από τους νεότουρκους την περίοδο 1914-1918. Αλλά και στη συνέχεια, κατά την κεμαλική εποχή (1919-1923), χιλιάδες Ελληνες από τα βόρεια και νότια παράλια της Μικράς Ασίας θα καταφύγουν εκεί. Οι 17.000 Ελληνες πρόσφυγες από τον Πόντο και την Κιλικία θα επιζήσουν χάρις στη βοήθεια των κατοίκων της περιοχής και του Αμερικανικού Ερυθρού Σταυρού.

Η Συρία έγινε ανεξάρτητο κράτος το 1946. Η αριστερή πτέρυγα του σοσιαλιστικού κόμματος Μπάαθ κατέλαβε την εξουσία το 1964 και διοικεί τη χώρα (όση έχει απομείνει μετά τη δυτική, την τουρκική και την ισλαμιστική επέμβαση) έως και σήμερα. Παρότι η διακυβέρνηση ήταν απολυταρχική, εντούτοις ήταν εγγυημένοι ο κοσμικός χαρακτήρας του κράτους και ο σεβασμός των εθνοτήτων και των διαφόρων θρησκευτικών δοξασιών. Ακριβώς αυτή την πραγματικότητα προσπάθησαν να υπονομεύσουν οι μεγάλες δυνάμεις το 2011, ενισχύοντας τις αποσχιστικές τάσεις και επενδύοντας στο εξτρεμιστικό Ισλάμ.

Με μια έννοια, το σημερινό συριακό δράμα ολοκληρώνει την ιστορική διαδικασία της καταστροφής των παλαιών πολυεθνικών και πολυθρησκευτικών κοινοτήτων, όπως κληροδοτήθηκε από την αυταρχική Οθωμανική περίοδο της ιστορίας. Αυτή η ιστορική συνάφεια, η ελληνιστική και βυζαντινή κληρονομιά που επιβιώνει στο πρόσωπο των μεγάλων ελληνορθόδοξων αραβόφωνων κοινοτήτων, μαζί με την εμπειρία των χιλιάδων Ελλήνων προσφύγων της Μικρασιατικής Τραγωδίας που έζησαν κάποια χρόνια στη Συρία, μετατρέπει την τραγωδία που ζουν οι λαοί της Συρίας σε μια δικιά μας υπόθεση.

Από τον Πόντο στο Χαλέπι και στο ολοκαύτωμα των Κρουσίων στην Ελλάδα

Στο Χαλέπι. Η φιλόλογος Γιώτα Ιωακειμίδου περιγράφει την πορεία που ακολούθησαν οι δικοί της παππούδες. Εκτοπισμένοι από τα χωριά της Νικόπολης του Πόντου έφτασαν αποδεκατισμένοι στο Χαλέπι της Συρίας έπειτα από πεζοπορία δύο χρόνων:

«... Η πείνα, οι αρρώστιες, οι κακουχίες τους θέρισαν. Περίπου το 75% από αυτή την ομάδα πέθαναν μη αντέχοντας στις συνθήκες εξαθλίωσης. Οσοι επέζησαν, συναντήθηκαν με άλλες ομάδες και πάντα πεζοπορώντας φτάσανε στο Χαλέπι της Συρίας. Εδώ βρέθηκαν και οι πρόγονοί μου από τη μεριά του παππού μου Ιωακειμίδη Αλέξιου.

Στο Χαλέπι θα μείνουν σχεδόν έναν χρόνο μέσα σε σπηλιές. “Μαγαράδας”, όπως τις έλεγαν οι Πόντιοι. Αυτές οι σπηλιές έγιναν το σπίτι τους για μήνες. Εδώ μαγείρευαν, έπλεναν, κοιμόντουσαν. Η βοήθεια του Αμερικάνικου ερυθρού σταυρού δεν ήταν αρκετή για να κορέσει την πείνα τους. Οι γυναίκες και τα παιδιά ζητιάνευαν στα σπίτια των Συρίων και χάρη στην ελεημοσύνη αυτών των ανθρώπων επέζησαν. Οι άντρες έκαναν μεροκάματα στα χωράφια. Θέριζαν σιτάρια, έκαναν χαμαλίκια… Τα βράδια εκεί στις σπηλιές στήνονταν γλέντια με τον ζουρνατζή να παίζει και όλοι μαζί να χορεύουν. Δεν τους έλειπε και η αλληλεγγύη. ...».

Από τη Συρία στο Ολοκαύτωμα των Κρουσίων (Οκτώβρης 1941). Μία από τις πιο συγκλονιστικές ιστορίες που σχετίζονται με την εξορία, την καταφυγή στη Συρία και τελικά την εγκατάσταση στην Ελλάδα, είναι αυτή των οικογενειών που από τα Κοτύωρα του Πόντου θα βρεθούν τελικά στα χωριά των Κρουσίων στο Κιλκίς. Η φιλόλογος Ελισάβετ Τριανταφυλλίδου περιγράφει την πορεία θανάτου από τον Πόντο στη Συρία:
«… Ανθρωποι πέθαιναν στο δρόμο δίχως τη χρήση των όπλων. Οι συνθήκες ήταν τόσο αντίξοες που ο θάνατος δεν ήταν δύσκολο να έρθει. Αρχικά μεταφέρθηκαν στη Σεβάστεια. Στη διαδρομή πέρασαν από μια αρμενική πόλη, η οποία ήταν γεμάτη Αρμένιους νεκρούς. Στην οποία δεν έκατσαν λόγω της μυρωδιάς των πτωμάτων. Στη συνέχεια στο Νιγιάρμπακιρ όπου έμειναν δύο χρόνια. … Σε αυτή την πορεία η γιαγιά έχασε γονείς και έμεινε μόνη με τα δυο της αδέλφια. Για να μπορέσουν να επιβιώσουν, όχι μόνο αυτοί αλλά όλοι όσοι βρίσκονταν μαζί τους, ζητιάνευαν στα χωριά απ’ όπου περνούσαν. Στο Χαλέπι η γιαγιά παντρεύτηκε έναν συγχωριανό της, τον Λεωνίδα Τριανταφυλλίδη, ο οποίος στην πορεία έχασε τη γυναίκα του και τα δυο του παιδιά. …».

Τραγικός επίλογος

Τρία χρόνια μετά τη βίαιη εκτόπισή τους κατάφεραν να φτάσουν στην Ελλάδα. Είκοσι με τριάντα οικογένειες, όσες τελικά κατάφεραν να επιβιώσουν, εγκαταστάθηκαν στο χωριό Κλειστό (πρώην Μούσγαλι) των Κρουσίων στο Κιλκίς.

Ο τραγικός επίλογος αυτής της ιστορίας θα γραφτεί τον Οκτώβριο του ’41, όταν οι Γερμανοί θα καταστρέψουν τρία χωριά των Κρουσίων (Κλειστό, Αμπελόφυτο και Κυδωνιά) και θα δολοφονήσουν τους κατοίκους τους. Στην περιοχή αυτή, όπως και στην περιοχή της Νιγρίτας στις Σέρρες και στο Μεσόβουνο Κοζάνης είχαν εμφανιστεί από το καλοκαίρι του 1941 οι πρώτες αντιστασιακές ομάδες. Αυτές ήταν και οι πρώτες εστίες αντίστασης κατά των Ναζί στην κατεχόμενη Ευρώπη. Στην ορεινή περιοχή των Κρουσίων είχε δημιουργηθεί η πρώτη ανταρτική ομάδα της Ελλάδας, ο «Αθανάσιος Διάκος». Οι Γερμανοί ακολουθώντας την πολιτική της συλλογικής ευθύνης και των μαζικών αντιποίνων κατά των αμάχων προέβησαν σε σκληρά εγκλήματα πολέμου.

Στις 25 Οκτωβρίου του 1941 οι Γερμανοί περικυκλώνουν τα χωριά. Στο Αμπελόφυτο και στην Κυδωνιά οι εκτελέσεις των ανδρών γίνονται στις πλατείες των χωριών. Στο Κλειστό τους συγκεντρώνουν μέσα στην εκκλησία, την πυρπολούν με δυναμίτες, με αποτέλεσμα να καούν ζωντανοί οι αιχμάλωτοι. Εκτελέστηκαν συνολικά 96 πολίτες. Με αυτόν τον δραματικό τρόπο έκλεισε ο κύκλος της ζωής των άτυχων προσφύγων που από τον μικρασιατικό Πόντο θα υποχρεωθούν να καταφύγουν ως εξόριστοι στη Συρία, για να συναντήσουν λίγα χρόνια αργότερα το αληθινό πρόσωπο του γερμανικού ναζισμού στα όρη της «μητέρας-πατρίδας».

* Ο κ. Βλάσης Αγτζίδης (https://kars1918. wordpress.com) είναι διδάκτωρ Σύγχρονης Ιστορίας, μαθηματικός. Το τελευταίο του βιβλίο, που εκδόθηκε πρόσφατα, έχει τίτλο: «Μικρά Ασία. Ενας οδυνηρός μετασχηματισμός 1908-1923».

 

Advertisements

16 Σχόλια

  1. […] Περίληψη της εισήγησης που θα κάνω στο Συνέδριο, δημοσιεύτηκε την περασμένη Κυριακή στην εφημ. ‘Καθημερινή». Δείτε την εδώ: https://kars1918.wordpress.com/2016/04/11/mikrasiates-prosfyges-toy-1922-sth-syria/ […]

  2. Χαμιδιέ Το Χωριό Των Ελληνοφώνων Ελλήνων Κρητικών Στη Συρία

  3. […] Mικρασιάτες πρόσφυγες του 1922 στη Συρία […]

  4. «……η Σύνοδος του Πατριαρχείου Αντιοχείας, σύμφωνα με το ανακοινωθέν της 4/7/2014, προχώρησε και σε άλλες σημαντικές αποφάσεις:
    Δέχτηκε την παραίτηση του υπερήλικα Μητροπολίτη Βαγδάτης και Κουβέιτ Κωνσταντίνου, μετά από 45 χρόνια αρχιερατείας στη συγκεκριμένη Μητρόπολη.

    Ο Μητροπολίτης Κωνσταντίνος Παπαστεφάνου (φωτογραφία) γεννήθηκε στη Δαμασκό το 1924 από Έλληνες γονείς που κατάγονταν από το Τσεσμέ της Μικράς Ασίας. Σπούδασε τη Θεολογία στη Θεολογική Σχολή Αθηνών. Διάκονος και Πρεσβύτερος χειροτονήθηκε το 1951 από τον Πατριάρχη Αντιοχείας Αλέξανδρο. Υπηρέτησε ως Ηγούμενος της Ιεράς Μονής Αγίου Γεωργίου Χομέιρα (1964-1967) και ως Πρωτοσύγκελλος της Μητροπόλεως Επιφανείας (1967-1969). Στις 17 Οκτωβρίου 1969 χειροτονήθηκε ως ο πρώτος Μητροπολίτης με τον τίτλο Βαγδάτης και Κουβέιτ. Είχε διατελέσει Κοσμήτορας της Θεολογικής Σχολής του Μπαλαμάντ και είχε κάνει μεταφράσεις του Ευαγγελίου του Ματθαίου και λειτουργικών κειμένων από τα ελληνικά στα αραβικά.

    Δημοσιογραφικές πληροφορίες αναφέρουν ότι ο Μητροπολίτης Κωνσταντίνος δεν ήθελε να παραιτηθεί, αλλά ο Πατριάρχης Αντιοχείας Ιωάννης τον «παραίτησε». Έτσι, ο ελληνομαθής Πατριάρχης αντικατέστησε τον τελευταίο Έλληνα Μητροπολίτη του Πατριαρχείου Αντιοχείας. »

    http://www.vimaorthodoxias.gr/patriarcheia/item/36972-%CF%84%CE%B9-%CE%B1%CF%80%CE%BF%CF%86%CE%AC%CF%83%CE%B9%CF%83%CE%B5-%CF%83%CF%84%CE%B7-%CF%83%CF%8D%CE%BD%CE%BF%CE%B4%CF%8C-%CF%84%CE%BF-%CF%80%CE%B1%CF%84%CF%81%CE%B9%CE%B1%CF%81%CF%87%CE%B5%CE%AF%CE%BF-%CE%B1%CE%BD%CF%84%CE%B9%CE%BF%CF%87%CE%B5%CE%AF%CE%B1%CF%82

  5. Η απόφαση των ΗΠΑ να οργανώσουν την καμπάνια για την ανατροπή του Άσαντ στη Συρία, βασίστηκε στην άρνηση του να δεχτεί το πέρασμα ενός αγωγού που θα πήγαινε από το Κατάρ προς την Ευρώπη, δήλωσε ο Ρόμπερτ Κένεντι Τζούνιορ, σε συνέντευξη του για το Politico.

    «Ο πόλεμος μας ενάντια στον Άσαντ δεν ξεκίνησε λόγω των ειρηνικών διαδηλώσεων της Αραβικής Άνοιξης του 2011» αλλά το 2000 «όταν το Κατάρ προσφέρθηκε να κατασκευάσει έναν αγωγό αξίας δέκα δισεκατομμυρίων δολαρίων που θα περνούσε τη Σαουδική Αραβία, την Ιορδανία, τη Συρία και την Τουρκία» δήλωσε ο Κένεντι.

    Αυτή η υποδομή θα εγγυάτο πως τα σουνιτικά βασίλεια του Περσικού Κόλπου θα είχαν καθοριστικό προβάδισμα στις παγκόσμιες αγορές αερίου και θα είχε δυναμώσει το Κατάρ, που είναι ο πιο κοντινός σύμμαχος των ΗΠΑ στην περιοχή, και εκεί βρίσκονται οι δύο σημαντικότερες βάσεις των ΗΠΑ και τα γραφεία Κεντρικής Διοίκησης στη Μέση Ανατολή.

    Ο Ρόμπερτ Κένεντι Τζούνιορ, υποστηρίζει πως για να υποστηρίξει τα συμφέροντα της Ρωσίας, ο Άσαντ αρνήθηκε να υπογράψει αυτή τη συμφωνία για χάρη μιας άλλης συμφωνίας ενός αγωγού που θα είχε επεκταθεί από το Ιράν και το Λίβανο και θα είχε μετατρέψει τους Ιρανούς στους μεγαλύτερους παρόχους φυσικού αερίου στην Ευρώπη, κάτι που θα ήταν κόντρα στα συμφέροντα των σουνιτών Αράβων.

    Αμέσως μετά την άρνηση του Άσαντ, οι μυστικές υπηρεσίες των ΗΠΑ, του Κατάρ, της Σαουδικής Αραβίας, άρχισαν να χρηματοδοτούν την αντιπολίτευση στη Συρία και να προετοιμάζουν την ανατροπή του σύμφωνα με τις πληροφορίες που έχει πρόσβαση ο Κένεντι και υποστηρίζει πως η CIA μετέφερε έξι δισ. δολάρια σε λογαριασμό Βρετανικού τηλεοπτικού καναλιού στη Συρία για να ξεκινήσει ρεπορτάζ υπέρ της ανατροπής του Άσαντ.

    Ωστόσο, ο ίδιος εκτιμά πως ο Άσαντ είναι περισσότερο διαλλακτικός από τα σουνιτικά βασίλεια καθώς η χώρα του έχει μια κοσμική και πλουραλιστική ελίτ αντί των αντίστοιχων θεοκρατικών. Επιπλέον ο Άσαντ έδωσε όλες τις πληροφορίες στη CIA μετά τις επιθέσεις της 11ης Σεπτεμβρίου στη Νέα Υόρκη, λέει ο Κένεντι.

    Ο Κένεντι παράλληλα υποστηρίζει πως η CIA χρησιμοποίησε τους τζιχαντιστές για τα συμφέροντα των ΗΠΑ στους υδρογονάνθρακες και για να ανατρέψει καθεστώτα στη Μέση Ανατολή από τα μέσα του 20ου αιώνα καθώς θεωρούσε πως οι ριζοσπαστικές θρησκευτικές δυνάμεις ήταν ένα αξιόπιστο αντίβαρο για την επιρροή της ΕΣΣΔ στην περιοχή (π.χ. η υποστήριξη στους Ταλιμπάν στο Αφγανιστάν ενάντια στους Σοβιετικούς).

    Ήδη από το 1957 οι ΗΠΑ προσπάθησαν να προκαλέσουν μια επανάσταση στη Συρία και να ανατρέψουν την τότε δημοκρατικά εκλεγμένη κυβέρνηση αναφέρει ο Κένεντι. Ωστόσο αυτό που έχουμε στις μέρες μας ως αποτέλεσμα από όλες αυτές τις παρεμβάσεις είναι το Ισλαμικό Κράτος, που είναι «φρούτο» της μακράς ιστορίας δράσεων των ΗΠΑ στη Μέση Ανατολή καταλήγει ο ίδιος…

    http://www.tribune.gr/world/news/article/218056/ola-sti-siria-xekinisan-gia-enan-agogo-pou-den-afise-o-asant-na-perasi.html

  6. […] είναι ότι βρίσκει τις υπόγειες συσχετίσεις μεταξύ του συριακού δράματος και του δικού μας μικρασι….  . Ο Υφυπουργός Μεταναστευτικής Πολιτικής Γιάννης […]

  7. Διηγείται ο Β. Παυλίδης, εγκατασταθείς στον Κούκο Κατερίνης:

    …………………..
    Η Ανταλλαγή
    «Σεπτέμβριο-Οκτώβριο του ’22 πληροφορηθήκαμε πως υπεγράφη η Ανταλλαγή. Έδωσαν εντολή οι τουρκικές αρχές να βγάλουμε διαβατήριο. Ετοιμαστήκαμε και φύγαμε για το Χαλέπι. Πέντε μέρες περπατούσαμε ως το χωριό Παπούλ Χαράτσι, όπου σε τρεις μέρες ήρθε η αμερικανική περίθαλψη. Μας μοίρασαν τρόφιμα και μας είπαν πως με τρένο θα πάμε στο Χαλέπι. Στο Χαλέπι μάς εγκατάστησαν σε διάφορα σπήλαια. Μας βοήθησε η εκεί Μητρόπολη. Μας έδωσε χρήματα, ρούχα, τροφή. Ήταν πολύ εύφορο μέρος το Χαλέπι. Πιάσαμε δουλειά όλοι οι πρόσφυγες. Βγάζαμε 15-40 γρόσια την ημέρα. Κάναμε μικροδουλειές, δουλεύαμε σαν αχθοφόροι.

    »Στους οκτώ μήνες πάνω φύγαμε μέσω Βηρυτού. Φτάσαμε στον Πειραιά. Δέκα μέρες μας κράτησαν στην καραντίνα του Αγίου Γεωργίου. Μετά μας έστειλαν στη Θεσσαλονίκη. Στο Χαρμάνκιοϊ της Θεσσαλονίκης μείναμε δεκαπέντε μέρες και μετά μας έστειλαν στα Γρεβενά.

    »Από τα Γρεβενά μάς έστειλαν στο χωριό Τόριστα. Σήμερα το λένε Ποντινή. Μας έδωσαν ζώα και χτήματα. Τέσσερα χρόνια μείναμε εκεί. Μάθαμε πως στην Κατερίνη ήταν καλύτερα. Ήρθαμε κι αγοράσαμε από τους τσιφλικούχους του Κούκου, Καραβιδαίους και Αλβανούς, χτήματα. Χτίσαμε σπίτια και εγκατασταθήκαμε μόνιμα από το 1930. Η αγορά μας μετά ματαιώθηκε [ακυρώθηκε]. Μας τα ξανάδωσαν αφού τα απαλλοτρίωσαν.»

    Από το βιβλίο του Τάσου Σταμπολίδη Οι ρίζες μας – Ο Βατόλακκος Γρεβενών.

    http://www.pontos-news.gr/pontic-article/100705/apo-ta-horia-tis-kavzas-mehri-tin-ellada-deka-hronia-ponos-kai-xerizomoi

  8. Kalimera Men Beirut: Οι Ελληνες πρόσφυγες στον Λίβανο
    Την ανεξιστόρητη -μέχρι πρότινος- ιστορία των Ελλήνων του Λιβάνου αφηγείται το ντοκιμαντέρ του Τζορτζ Ιντ «Kalimera Men Beirut» που έκανε πρεμιέρα στον Λίβανο.
    24 Μαρ. 17

    Την ανεξιστόρητη -μέχρι πρότινος- ιστορία των Ελλήνων του Λιβάνου αφηγείται το ντοκιμαντέρ του Τζορτζ Ιντ «Kalimera Men Beirut» (Καλημέρα από τη Βηρυτό), που έκανε πρεμιέρα, χθες, στον Λίβανο.

    Ο Τζορτζ Ιντ, δημοσιογράφος σε μεγάλο αραβικό δίκτυο ανασύνθεσε την ιστορία του Ελληνισμού στον Λίβανο κάνοντας πράξη την υπόσχεση που είχε δώσει στον παππού του, ο οποίος μαζί με τη γιαγιά του, που είχε καταγωγή από την Σάμο, έφτασαν στην αραβική χώρα ως πρόσφυγες μετά την καταστροφή της Σμύρνης.

    Τη χθεσινή πρεμιέρα του ντοκιμαντέρ, σε ειδική προβολή στο Πανεπιστήμιο Notre Dame, παρακολούθησαν περισσότερα από 450 άτομα, μεταξύ αυτών ο πρέσβης της Ελλάδας στον Λίβανο, Θεόδωρος Πασσάς, και άλλοι εκπρόσωποι του διπλωματικού, πολιτικού και δημοσιογραφικού κόσμου, καθώς και πολλά μέλη της ελληνικής κοινότητας της Βηρυτού.

    «Θέλω να αναβιώσω τον «χρυσό αιώνα» του Λιβάνου. Θέλω να θυμούνται οι ανθρώποι ότι υπήρχε μια εποχή που αυτή ήταν η γη των ευκαιριών για Λιβανέζους, Έλληνες και πολλές μειονότητες» ανέφερε -μεταξύ άλλων- στην ομιλία του ο δημιουργός του ντοκιμαντέρ Τζορτζ Ιντ, ο οποίος θα ταξιδέψει στα τέλη Απριλίου στην Ελλάδα για την προβολή του ντοκιμαντέρ του.

    Λίγο πριν την ολοκλήρωση του ντοκιμαντέρ, ο Τζορτζ Ιντ είχε αφηγηθεί, σε συνέντευξή του στο ΑΠΕ-ΜΠΕ, την ιστορία της οικογένειάς του κι αυτή των Ελλήνων του Λιβάνου:

    «Ο παππούς μου, μαζί με τον πατέρα του Ιωσήφ και τη μητέρα του Γαλάτεια, η οποία καταγόταν από τη Σάμο, έφτασαν στο λιμάνι της Βηρυτού το 1922, όταν αναγκάστηκαν να εγκαταλείψουν άρον άρον τη Σμύρνη, επιβιβαζόμενοι σε μια μικρή βάρκα, και να αναζητήσουν μια νέα πατρίδα στον Λίβανο.

    »Ο ξεριζωμός τούς στοίχισε όχι μόνο γιατί άφησαν πίσω όλα τα υπάρχοντά τους και ένα μεγάλο κομμάτι της ζωής τους, αλλά κυρίως επειδή η ευρύτερη οικογένειά τους «έσπασε» σε τρία κομμάτια- άλλοι πήγαν στη Σάμο, άλλοι στην Αμερική και κάποιοι λίγοι, όπως ο παππούς του Τζορτζ, στον Λίβανο.

    »Η ιστορία (της αναζήτησης των οικογενειακών μας ριζών, αλλά και του ίδιου του ντοκιμαντέρ) ξεκίνησε πριν από 16 χρόνια, όταν πέθαινε ο παππούς μου. Μου είχε αφηγηθεί πώς έφτασε στον Λίβανο και μεγαλώνοντας δίπλα του έμαθα κάποια ελληνικά και πάντα άκουγα τις ιστορίες του. Πριν από την τηλεόραση, διασκεδάζαμε ακούγοντας τις ιστορίες των παππούδων μας

    »Ο παππούς μου και οι γονείς του δημιούργησαν στη Βηρυτό ένα από τα πρώτα εργοστάσια υποδημάτων το 1927. Να σας θυμίσω ότι ο Λίβανος ανακήρυξε την ανεξαρτησία του το 1942, γεγονός που σημαίνει ότι οι Έλληνες έφτασαν εδώ πολύ πριν και όταν έγινε το κράτος θεωρήθηκαν τμήμα του πληθυσμού της Βηρυτού. Υπολογίζεται ότι περίπου 30.000 Έλληνες κατέφτασαν στον Λίβανο το 1922, μεταξύ των οποίων ο προπάππος και η προγιαγιά μου.

    »Έζησαν εδώ, ξεκίνησαν τη δική τους επιχείρηση, έβγαλαν χρήματα αλλά παράλληλα διατήρησαν και δεσμούς με την Ελλάδα, όπου ζούσε η αδελφή της προγιαγιάς μου, Μαρία, και ο σύζυγός της, Μιχάλης Λουλιάς. Ήταν μαζί στη Σμύρνη. Η μισή οικογένεια πήγε στη Σάμο μετά την καταστροφή και σχεδόν η άλλη μισή στην Αμερική μ’ ένα μικρό μέρος της να καταλήγει στον Λίβανο.

    »Έως το 1958 είχαν το εργοστάσιο, έβγαζαν καλά χρήματα και -μεταξύ άλλων- μαζί με άλλους συνέβαλαν στη δημιουργία ενός ελληνικού σχολείου στον Λίβανο, για το οποίο γίνεται αναφορά στο ντοκιμαντέρ. Είχε περίπου 250 μαθητές το σχολείο και η κοινότητα ήταν μεγάλη και εύρωστη. Οι περισσότεροι Έλληνες εργάζονταν στον ναυτιλιακό τομέα, σε εταιρείες χάλυβα και στον τομέα της σιδηρουργίας.

    »Οικογένειες όπως οι Παπαδόπουλος, Ελευθεριάδης, Αγγελόπουλος ήταν γνωστές την εποχή εκείνη και μέχρι σήμερα κάποιες οικογένειες παραμένουν στον Λίβανο. Οι περισσότεροι Έλληνες έφυγαν από τον Λίβανο, όταν άρχισε ο πόλεμος το 1975. Ήταν ένας μακρύς πόλεμος. Διήρκεσε έως το 1990.

    »Το 1958 σημειώθηκε η πρώτη επανάσταση στον Λίβανο, το εργοστάσιο επλήγη και ξεκίνησε η πτώση. Η οικογένειά μας είχε δύο επιλογές: να επιστρέψει στην Ελλάδα ή να συνεχίσει να μένει εδώ αλλά, φυσικά, λόγω του ότι είχαν δημιουργήσει εδώ τη βάση της επιχείρησής τους, προτίμησαν να μείνουν.

    »Το 1975 άρχισε ο πόλεμος, το εργοστάσιο καταστράφηκε πλήρως και ξεκίνησε μια ραγδαία πτώση. Τα διαβατήρια, οι ταυτότητες, κάποια πράγματα που είχαν φέρει μαζί τους και συνέθεταν το παζλ των αναμνήσεών τους καταστράφηκαν. Ένα μέρος του σπιτιού παρέμεινε όρθιο κι αυτό το κληρονόμησα εν τέλει από τον παππού μου μαζί με πολλές απ’ αυτές τις ιστορίες για τη Σμύρνη και το πώς έφτασαν εδώ.

    »Ούτε ο προπάππος μου ούτε η προγιαγιά μου μιλούσαν αραβικά. Πέθαναν μιλώντας μόνο ελληνικά. Ακόμη και ο παππούς μου μιλούσε κυρίως ελληνικά και λίγα αραβικά. Η γλώσσα για τους Έλληνες του Λιβάνου ήταν πολύ σημαντική γι αυτό και τη διαφύλαξαν ως κόρη οφθαλμού. Ακόμη κι εγώ που είμαι Έλληνας κατά το ήμισυ, τρίτης γενιάς, έμαθα ελληνικά. Ο παππούς μου μού έμαθε να μιλάω και πήγα και τρία χρόνια σε ελληνικό σχολείο στη Βηρυτό. Ξέρω να γράφω και κάποια βασικά ώστε να συνεννοούμαι. Οι περισσότεροι από την τρίτη γενιά δεν μιλούν ελληνικά, αλλά υπάρχει ακόμη η δεύτερη γενιά που μιλάει, έχουμε ελληνικό όμιλο στη Βηρυτό και την Τρίπολη και μέχρι σήμερα ο ελληνισμός είναι παρών σε αρκετές περιοχές του Λιβάνου. Πολλοί από τους Έλληνες του Λιβάνου έχασαν τις ταυτότητές τους αλλά και οικογενειακές φωτογραφίες κατά τη διάρκεια του πολέμου και προσπάθησαν με κάθε τρόπο να αποκτήσουν και πάλι επαφή με τους συγγενείς τους στην Ελλάδα. Αυτό συνέβη και στη δική μου περίπτωση.

    »Δεκαέξι χρόνια πριν, υποσχέθηκα στον παππού μου πως δεν πρόκειται να ξεχάσω ποτέ αυτό που μού είπε και το τι έγινε στους Έλληνες της Σμύρνης, να μάθω τη γλώσσα και να βρω τους συγγενείς τους. Ως την τελευταία μέρα ήθελε να μάθει για την τύχη των δικών του ανθρώπων πίσω στην Ελλάδα. Το 1958 ξεκίνησαν οι αναταραχές και υπήρχαν προβλήματα στην αλληλογραφία. Οι δύο αδελφές (η προγιαγιά μου και η αδελφή της Μαρία) πέθαναν χωρίς να γνωρίζουν η μία τι απέγινε η άλλη. Και άλλα μέλη της οικογένειας πέθαναν νωρίς εξαιτίας του πολέμου.

    »Μ’ αυτή την καρτ-ποστάλ ανά χείρας αποφάσισα να πάω ο ίδιος στη Σάμο και να ανακαλύψω τι πραγματικά είχε συμβεί. Κάποιοι άλλοι είχαν πάει πριν από μένα, αλλά κανείς δεν είχε βρει κάποιον. Πήρα λοιπόν την καρτ-ποστάλ και μια παλιά φωτογραφία και πήγα στη Σάμο σε μια αποστολή που τότε φάνταζε αδύνατη. Προσπάθησα να βρω τα ονόματά τους στα αρχεία, αλλά δεν κατόρθωσα να βρω κάτι που θα με οδηγούσε σε κάποιον από τους μακρινούς μου συγγενείς. Ήταν ένας 86χρονος ιδιοκτήτης ξενοδοχείου αυτός ο οποίος αναγνώρισε τα ονόματα και αρχίσαμε να καλούμε όλους όσοι ονομάζονταν Μιχάλης Λουλιάς. Κι αυτό επειδή στην Ελλάδα, όπως και στον Λίβανο, τα εγγόνια παίρνουν συχνά τα ονόματα των παππούδων. Αφού ψάξαμε όλους τους Μιχάληδες με το συγκεκριμένο επώνυμο στο Βαθύ κατορθώσαμε να βρούμε τον Μιχάλη που χρειαζόμασταν προκειμένου να αρχίσει να ξετυλίγεται το κουβάρι της ιστορίας. Μόνο που ήταν στη Νορβηγία και έτσι του στείλαμε τη φωτογραφία της γιαγιάς του και την καρτ-ποστάλ και καταφέραμε να επανενώσουμε την οικογένεια ύστερα από 50-60 χρόνια. Εξακολουθούμε να ψάχνουμε τις ρίζες μας καθώς βρήκαμε μόνο μια ληξιαρχική πράξη θανάτου μιας γυναίκας μ’ αυτό το όνομα που ψάχναμε με ημερομηνία θανάτου 1973.

    »Κάπως έτσι είναι οι ιστορίες των περισσότερων Ελλήνων που ζουν στον Λίβανο. Εξακολουθούμε να συλλέγουμε τις ιστορίες αυτές. Κάθε Σάββατο συγκεντρωνόμαστε στον ελληνικό όμιλο στη Βηρυτό, θυμόμαστε ιστορίες των παππούδων μας και ακούμε παλιά καλά ρεμπέτικα. Διατηρούμε κάποιες παλιές καλές συνήθειες, συναντιόμαστε την Πρωτομαγιά, τα Χριστούγεννα και το Πάσχα.

    »Θέλησα να κρατήσω την υπόσχεση στον παππού μου και να μάθουν όλοι τι απέγιναν οι Έλληνες της Σμύρνης που βρέθηκαν στον Λίβανο. Ποιοι είναι, πώς έχουμε ελληνικά ονόματα στη λιβανέζικη κοινωνία, ποιες είναι οι ρίζες και η καταγωγή τους.

    »Όταν άρχισα τα γυρίσματα του ντοκιμαντέρ πολλοί Λιβανέζοι μου έλεγαν ότι είναι καλή ιδέα, καθώς γνωρίζουν την ιστορία των Αρμενίων π.χ. αλλά όχι των Ελλήνων. Ήταν μια γενιά Ελλήνων που έφτασαν εδώ ως πρόσφυγες αλλά και στον τόπο απ’ όπου ήρθαν ήταν για τους άλλους «ο ξένος» αφού μιλούσαν κυρίως ελληνικά και μετά γαλλικά και τουρκικά. Σταδιακά άρχισαν να ενσωματώνονται στην κοινωνία και συχνά είχαμε και μεικτούς γάμους, όπως στην περίπτωση της μητέρας μου».

    http://www.thetoc.gr/koinwnia/article/kalimera-men-beirut-oi-ellines-prosfuges-ston-libano

  9. Δ.B. on

    Έλληνας μαχητής από το μέτωπο της Συρίας μιλάει στο zougla.gr
    Πρώτη καταχώρηση: Σάββατο, 4 Νοεμβρίου 2017, 00:08
    Έλληνας μαχητής από το μέτωπο της Συρίας μιλάει στο zougla.gr
    10

    Συνέντευξη: Σωτήρης Σκουλούδης

    Εγκατέλειψε τη χώρα μας και τις ανέσεις της ζωής σε έναν ειρηνικό τόπο, προκειμένου να προασπιστεί τις ιδέες του εκεί όπου κινδυνεύουν περισσότερο από οπουδήποτε: στα μέτωπα της Συρίας, ταυτίζοντας τον σκοπό της ζωής του με τον αγώνα των Κούρδων μαχητών εναντία στον ακραίο φονταμενταλισμό του Ισλαμικού Κράτους, για τη δημιουργία μιας «ελεύθερης κοινωνίας». Αποφάσισε να γίνει μαχητής ακολουθώντας τις ιδέες του σε έναν ξένο τόπο, διότι «η κατάσταση στην Ελλάδα δεν απαιτεί ένοπλο αγώνα, έτσι όπως συμβαίνει στη Ροτζάβα. Ο αγώνας στην Ελλάδα, είναι σε πρώτη φάση πολιτικός»…

    Ο Άρμι (σ.σ. για λόγους ασφαλείας χρησιμοποιείται το επαναστατικό του προσωνύμιο, ενώ δεν αναφέρεται ο ακριβής τόπος καταγωγής του και το σημείο της Συρίας όπου βρίσκεται τώρα), σε σύνδεση μέσω skype με το zougla.gr, μας μεταφέρει τις εμπειρίες του από τα πεδία των μαχών, εξηγώντας πώς αντιλαμβάνεται ο ίδιος την αιματηρή, και τόσο εύθραυστη ακόμα και τώρα που η οριστική εκδίωξη των τζιχαντιστών δεν μοιάζει μακρινή, κατάσταση στο μέτωπο της Συρίας και της Ροτζάβα, όπου συμμετέχει ως εθελοντής μαχητής.

    Οι Έλληνες εθελοντές μαχητές κάνουν αισθητή την παρουσία τους στα μέτωπα κατά του ISIS στη Συρία
    Οι Έλληνες εθελοντές μαχητές κάνουν αισθητή την παρουσία τους στα μέτωπα κατά του ISIS στη Συρία

    ​«Οι περισσότεροι είμαστε αναρχικοί ή κομμουνιστές που δεν ανεχόμαστε τον ακραίο φανατισμό του ISIS και τον φασισμό»Εργάτης ο ίδιος σε πόλη της ελληνικής επαρχίας, αυτή είναι η δουλειά που θα συνεχίσει να κάνει όταν επιστρέψει από τη Συρία, όταν «εκπληρώσει το χρέος του». Ποιοι και γιατί αποφασίζουν να διακινδυνέψουν τη ζωή τους και να συμμετέχουν εθελοντικά σε έναν πόλεμο μακριά από τη χώρα τους;

    «Είμαστε άνθρωποι των οποίων οι ιδέες δεν μας επέτρεπαν να μην κάνουμε κάτι βλέποντας αυτά που συμβαίνουν στη Μέση Ανατολή. Κυρίως, ανατριχιάσαμε με τις φρικαλεότητες των τζιχαντιστών και επηρεαστήκαμε πολύ από αυτό. Δεν είμαστε ούτε εν δυνάμει τρομοκράτες ούτε απειλή για κάποιον. Οι περισσότεροι είμαστε αναρχικοί ή κομμουνιστές που δεν ανεχόμαστε τον ακραίο φανατισμό του ISIS και τον φασισμό», εξηγεί στο zougla.gr, μην έχοντας κανένα πρόβλημα, για πρώτη φορά, να δείξει το πρόσωπό του.

    Ο Άρμι (σ.σ. πρόκειται για το προσωνύμιό του) μίλησε στο zougla.gr για τη συμμετοχή στον πόλεμο εναντίον των τζιχαντιστών
    Ο Άρμι (σ.σ. πρόκειται για το προσωνύμιό του) μίλησε στο zougla.gr για τη συμμετοχή στον πόλεμο εναντίον των τζιχαντιστών

    Όσον αφορά στο όραμά του για την περιοχή και για τον κόσμο, για το οποίο θα έδινε –και το αποδεικνύει με την παρουσία του εκεί- και τη ζωή του, εξηγεί: «Όλα ξεκινάνε από τη φράση έμπρακτη Διεθνιστική Αλληλεγγύη. Στη Ροτζάβα αυτή τη στιγμή συντελείται ένα κοινωνικό-πολιτικό πείραμα με το οποίο ταυτιζόμαστε σε μεγάλο βαθμό. Κοινωνικά, εννοούμε την απελευθέρωση του ανθρώπου και ειδικά της γυναίκας, από τα δεσμά με τα οποία ζει σε αυτές τις περιοχές, αλλά και πολιτικά, βλέπουμε εδώ ότι υπάρχει μια απίστευτη πρόοδος λόγω της αλλαγής πλεύσης του Οτσαλάν από τις καθαρά μαρξιστικές-λενινιστικές ιδέες, σε ένα πιο ελευθεριακό μοντέλο. Θα δίναμε και τη ζωή μας, για να φτιάξουμε ένα προπύργιο εδώ, για ένα καλύτερο μέλλον», υπογραμμίζει με έμφαση.

    Οι διεθνείς εθελοντές και οι Κούρδοι που μάχονται στη Ροτζάβα οραματίζονται τη δημιουργία ενός προπυργίου με ένα διαφορετικό πολιτικό και κοινωνικό μοντέλο
    Οι διεθνείς εθελοντές και οι Κούρδοι που μάχονται στη Ροτζάβα οραματίζονται τη δημιουργία ενός προπυργίου με ένα διαφορετικό πολιτικό και κοινωνικό μοντέλο

    «​Η κατάσταση στην Ελλάδα δεν απαιτεί ένοπλο αγώνα, έτσι όπως συμβαίνει εδώ. Ο αγώνας στην Ελλάδα είναι σε πρώτη φάση πολιτικός. Η δαιμονοποίηση που γίνεται, απλά φτάνει σαν αστείο στα αυτιά μας. Ουσιαστικά, να ξέρετε, εμείς εδώ υπερασπιζόμαστε και τα δικά μας σπίτια. Το Ισλαμικό Κράτος έχει σύνορα με την Τουρκία, θα μπορούσε να φτάσει έως εμάς»Όσον αφορά στα όσα ακούγονται, από τις φήμες περί ελλήνων μισθοφόρων στα μέτωπα των μαχών, μέχρι και την υποτιθέμενη εκπαίδευση που λαμβάνουν εκεί οι εθελοντές, ώστε να εφαρμόσουν τακτικές πολέμου ή να προβούν σε τρομοκρατικές ενέργειες πίσω στη χώρα τους, ο Αμίρ μας απαντάει… χαμογελάστα:

    «Καταρχάς να ξέρετε ότι οι περισσότεροι από εμάς δεν είχαμε ακουμπήσει όπλο πριν έρθουμε εδώ. Ειδικά για όσους Έλληνες έχουν έρθει, αφού γνωριζόμαστε σχεδόν όλοι μεταξύ μας, ακόμα και αντίθετων καταβολών από τις δικές μου, δεν έχει ακουστεί ποτέ τίποτα ότι έχουν λάβει χρήματα. Είναι γελοίο αυτό που ακούγεται, ότι κάποιοι έρχονται εδώ για να εκπαιδευτούν ως «τρομοκράτες» και να γυρίσουν μετά στην Ελλάδα για να συνεχίσουν τον «αγώνα». Στεναχωριόμαστε ιδιαίτερα όταν ακούμε αυτά τα πράγματα ειδικά από αριστερούς. Η κατάσταση στην Ελλάδα δεν απαιτεί ένοπλο αγώνα, έτσι όπως συμβαίνει εδώ. Ο αγώνας στην Ελλάδα είναι σε πρώτη φάση πολιτικός. Η δαιμονοποίηση που γίνεται, απλά φτάνει σαν αστείο στα αυτιά μας. Ουσιαστικά, να ξέρετε, εμείς εδώ υπερασπιζόμαστε και τα δικά μας σπίτια. Το Ισλαμικό Κράτος έχει σύνορα με την Τουρκία, θα μπορούσε να φτάσει έως εμάς», σημειώνει…

    Ο Αμίρ σχολιάζει επίσης τα διάφορα συνθήματα που έχουν αναγραφεί σε περιοχές της Συρίας, στα ελληνικά, με την υπογραφή αναρχικών ομάδων (όπως και του «Ρουβίκωνα»), αλλά και πώς φαντάζεται τη ζωή του όταν επιστρέψει…

    Δείτε τη συνέντευξη:

    ​«Εννοείται ότι η Τουρκία ήταν μέχρι και την τελευταία στιγμή, ο κύριος υποστηρικτής του ISIS. Μάλιστα, όπως ερχόμαστε από διάφορες χώρες εμείς για να ενισχύσουμε τις γραμμές επανάστασης της Ροτζάβα, έτσι έρχονταν κι από διάφορες περιοχές της Τουρκίας, προωθούμενοι από τους τοπικούς ιμάμηδες, Τούρκοι για να ενισχύσουν το Τζιχάντ»Ο Αμίρ παραμένει φειδωλός στις πληροφορίες που μας δίνει για το πώς εντάχθηκε στη στρατιωτική δύναμη των Κούρδων, πώς πέρασε τα σύνορα και πώς έφτασε ως εκεί. Το έχει κάνει μάλιστα δύο φορές, μία το 2015 και μία πρόσφατα. Μας αναφέρει όμως τα μέτωπα στα οποία πολέμησε, καθώς και τις σκληρές εμπειρίες του από τα πεδία.

    «Μιλάμε για τακτικό πόλεμο στα πρότυπα της Δύσης, και όχι για ανταρτοπόλεμο», εξηγεί. «Από τις πιο έντονες εμπειρίες μου, ήταν στις μάχες στη γέφυρα του Ευφράτη, όπως και σε μια μεγάλη αντεπίθεση τζιχαντιστών, που στόχευαν να φτάσουν στα τουρκικά σύνορα ώστε να δημιουργήσουν εκεί έναν δίαυλο ανεφοδιασμού», μας περιγράφει, θεωρώντας… αυτονόητη τη στήριξη της γειτονικής χώρας στο Ισλαμικό Κράτος. Άλλωστε, με τα ίδια του τα μάτια είδε σε αποθήκη περιοχής που εγκαταλείφθηκε από τους καταδιωκόμενους τζιχαντιστές, σύγχρονο πολεμικό υλικό… made in Turkey!

    «Εννοείται ότι η Τουρκία ήταν μέχρι και την τελευταία στιγμή, ο κύριος υποστηρικτής του ISIS. Μάλιστα, όπως ερχόμαστε από διάφορες χώρες εμείς για να ενισχύσουμε τις γραμμές επανάστασης της Ροτζάβα, έτσι έρχονταν κι από διάφορες περιοχές της Τουρκίας, προωθούμενοι από τους τοπικούς ιμάμηδες, Τούρκοι για να ενισχύσουν το Τζιχάντ», σημειώνει.

    Ο Άρμι εξιστορεί τις εμπειρίες του από τα πεδία των μαχών
    Ο Άρμι εξιστορεί τις εμπειρίες του από τα πεδία των μαχών

    «Η μόνιμη μου σκέψη ήταν να μην ξοδέψουμε όλες τις σφαίρες πολεμώντας, αλλά να κρατήσουμε μία και για εμάς, προκειμένου να μην μας πιάσουν ζωντανούς​»Ο Άρμι περιγράφει τις ώρες που εγκλωβίστηκε η μονάδα του από τους τζιχαντιστές, δεχόμενοι σωρεία βλημάτων πυροβολικού, οπότε «η μόνιμη μου σκέψη ήταν να μην ξοδέψουμε όλες τις σφαίρες πολεμώντας, αλλά να κρατήσουμε μία και για εμάς, προκειμένου να μην μας πιάσουν ζωντανούς. Τότε ένιωσα το πρωτόγνωρο συναίσθημα, ότι ήξερα ότι θα πεθάνω σίγουρα… Μου ακούγεται αστείο τώρα, που σας το περιγράφω, αλλά τότε ήταν διαφορετικά», σημειώνει.

    «Σε άλλο περιστατικό», περιγράφει, «εγκαταλείψαμε πηδώντας το όχημά μας, όταν δεχτήκαμε καταιγισμό πυρών που δεν ξέραμε από πού μας έρχονται. Τότε έπεσαν θραύσματα από το τζάμι στο μάτι μου, κι ήμουν σχεδόν τυφλός. Με βοήθησε μια Κούρδισσα, η οποία με βοήθησε να καλυφθώ πίσω από έναν βράχο κι έτσι σώθηκα. Μέχρι τότε, δεν ήξερα αν έχω δεχτεί ο ίδιος σφαίρα: θυμόμουν, από τις ταινίες, ότι αν τη δεχτείς, στην αρχή δεν τη νιώθεις»…

    Στο δεύτερο φέρετρο, η Κούρδισσα που έσωσε παλαιότερα τη ζωή του Άρμι. Τον Οκτώβριο έθεσε τέρμα στη ζωή της, περικυκλωμένη από τζιχαντιστές, κατά τη διάρκεια ειδικής αποστολής
    Στο δεύτερο φέρετρο, η Κούρδισσα που έσωσε παλαιότερα τη ζωή του Άρμι. Τον Οκτώβριο έθεσε τέρμα στη ζωή της, περικυκλωμένη από τζιχαντιστές, κατά τη διάρκεια ειδικής αποστολής

    Η Κούρδισσα που του έσωσε τη ζωή, ήταν η Εζγκέ, η οποία πολύ πρόσφατα έβαλε τέρμα στη ζωή της αφού περικυκλώθηκε από τζιχαντιστές, κατά τη διάρκεια ειδικής αποστολής, με στόχο την δολοφονία υψηλόβαθμου ηγέτη της συριακής Αλ Κάιντα. Η σορός της παραδόθηκε μετά από πολλές διαπραγματεύσεις, στις 24 Οκτωβρίου…

    Ακούστε τις συγκλονιστικές περιγραφές:

    O έλληνας μαχητής περιγράφει στο zougla.gr το πώς φαντάζεται την επόμενη μέρα μετά τη λήξη του πολέμου, και πώς έχει διαμορφωθεί το πολύπλοκο πλαίσιο έχθρας αλλά και συμμαχιών μεταξύ των πολλών διαφορετικών εθνικοτήτων και ομάδων που βρίσκονται στην περιοχή, ενώ σχολιάζει και τον ρόλο των ΗΠΑ.

    Παλαιότερος χάρτης που δείχνει τις εύθραυστες ισορροπίες της περιοχής
    Παλαιότερος χάρτης που δείχνει τις εύθραυστες ισορροπίες της περιοχής

    «​Κάπως έτσι αναδείχτηκε και το Ισλαμικό Κράτος, από διάφορες διαφωνίες μεταξύ των ομάδων, με τις ευλογίες φυσικά των ΗΠΑ και του Ισραήλ, που στοχεύουν στην αποσταθεροποίηση της Συρίας»«Ο άμεσος στόχος τους είναι ο φυσικός πλούτος της Συρίας. Περίμεναν στη γωνία να επωφεληθούν και βοήθησαν στη διαμόρφωση των συνθηκών για τον εμφύλιο, όπως προκάλεσαν και τις συνθήκες στο Ιράκ και το Αφγανιστάν. Κάπως έτσι αναδείχτηκε και το Ισλαμικό Κράτος, από διάφορες διαφωνίες μεταξύ των ομάδων, με τις ευλογίες φυσικά των ΗΠΑ και του Ισραήλ, που στοχεύουν στην αποσταθεροποίηση της Συρίας. Το ISIS συγκεκριμένα είναι το… «άτακτο παιδί» της Αμερικής, που όταν της ξέφυγε από τον έλεγχο, αποφάσισε να το τελειώσει», σχολιάζει, εκτιμώντας ότι «δεν μένει πολύ ακόμα για την οριστική ήττα του ISIS. Οι τελευταίες μάχες, θα γίνουν στα σύνορα Συρίας-Ιράκ, όπου έχουν μείνει οι τελευταίοι συμμορίτες, που θα δώσουν τη μάχη μέχρις εσχάτων».

    Ο Άρμι εκφράζει επίσης το παράπονο, καθώς όπως έχει διαπιστώσει, κάποιες τέτοιες ακραίες ομάδες, που έχει αντιμετωπίσει εκεί στο πεδίο της μάχης, διαφορετικές από το Ισλαμικό Κράτος αλλά με κοινό προσανατολισμό και ιδέες, «υποστηρίζονται κι από φορείς στην Ελλάδα, αφού έχουμε δει πορείες μελών τους στο Σύνταγμα»…

    Στο τέλος της συνομιλίας μας, ο Άρμι θέλει να περάσει ένα μήνυμα προς τον λαό της Ελλάδας, εμφανιζόμενος επικριτικός αλλά και απογοητευμένος με τα κακώς κείμενα της χώρας μας:

    «Εμείς που βρισκόμαστε στη Ροτζάβα, όπως αντιλαμβανόμαστε την κατάσταση, θεωρούμε ότι αν οι συμπεριφορές και οι νοοτροπίες που υπάρχουν στην Ελλάδα μεταφέρονταν εδώ αυτούσια, δηλαδή με μια υποθετική ανταλλαγή πληθυσμών, εμείς δεν θα ήμασταν εδώ… Η μη αλληλοβοήθεια, η απαξίωση του προβλήματος του διπλανού, ο πολιτικός σεχταρισμός, ο ωχαδερφισμός , το γεγονός ότι στην Ελλάδα κοιτάμε μόνο την πάρτη μας και πώς θα βγάλουμε το ψωμί μας… Αυτές οι αντιλήψεις πρέπει να εξαλειφθούν, αν θέλουμε να κάνουμε ένα βήμα μπροστά», επισημαίνει δηκτικά, θέλοντας να περάσει κι ένα μήνυμα εν όψει της επικείμενης επίσκεψης Ερντογάν στη χώρα μας:

    «Βλέποντας την πολιτική που ακολουθεί ο Ερντογάν, δηλαδή την επιθετικότητα του προς τους γείτονες, όπως είναι και η παραβίαση του εναέριου χώρου της Ελλάδας, την καταπίεση και την προσπάθεια ισλαμοποίησης του λαού του, τις σφαγές των Κούρδων στη νοτιοανατολική Τουρκία και τις κατεδαφισμένες τους πόλεις, για τις οποίες δεν γίνεται λόγος από κανένα πολιτικό ή αστικό κομμάτι στην Ελλάδα, θα ήθελα να δω τους πολίτες της να περνάνε ένα ηχηρό μήνυμα εναντίον όλων αυτών, δεν ξέρω με ποιον τόπο, ίσως με μια μαζική πορεία, στην οποία θα συμμετέχουν όλοι όσοι βλέπουν ότι κάτι πάει πολύ λάθος στην Τουρκία»…

    http://www.zougla.gr/kosmos/article/elinas-maxitis-apo-to-metopo-tis-sirias-milai-sto-zouglagr

  10. Υπάρχει μέλλον για τους Αραβες χριστιανούς;
    ΣΤΑΥΡΟΣ ΖΟΥΜΠΟΥΛΑΚΗΣ

    Θα κατορθώσουν οι χριστιανοί της Μέσης Ανατολής να αντιμετωπίσουν την πρόκληση των καιρών ή θα παραμείνουν διαιρεμένοι;

    ΕΤΙΚΕΤΕΣ:
    Ε​​χει ανοίξει αυτόν τον καιρό στο Παρίσι, στο «Ινστιτούτο του αραβικού κόσμου» (Institut du monde arabe), έκθεση με τίτλο «Χριστιανοί της Ανατολής. 2.000 χρόνια ιστορία» (26 Σεπτεμβρίου 2017 – 14 Ιανουαρίου 2018). Είναι ευτύχημα που την έκθεση διοργάνωσε το «Ινστιτούτο του αραβικού κόσμου» (πρόεδρός του, από το 2013, ο Ζακ Λανγκ, ο παλιός υπουργός Πολιτισμού επί Μιτεράν) και είναι έτσι υπεράνω πάσης χριστιανικής υποψίας. Εκτίθενται 300 έργα από τις Εκκλησίες της Μέσης Ανατολής (Αίγυπτος, Λίβανος, Συρία, Ισραήλ/Παλαιστίνη, Ιορδανία, Ιράκ), αρκετά εκ των οποίων πολύτιμα, όπως αίφνης το ευαγγέλιο του Ραμπουλά, εικονογραφημένο ευαγγελιστάριο της Πεσίτα, της επίσημης δηλαδή συριακής μετάφρασης των Ευαγγελίων (τέλη 6ου αιώνα). Οι λεζάντες των εκθεμάτων δεν είναι πάντα χωρίς λάθη και ανακρίβειες. Μέγα πλήθος συρρέει στην έκθεση, το γαλλικό κοινό έχει πια ευαισθητοποιηθεί για τη μοίρα των Αράβων χριστιανών. Εκείνο που κίνησε το ενδιαφέρον του κόσμου για την έκθεση δεν είναι ασφαλώς το ιστορικό παρελθόν των χριστιανών της περιοχής, όσο το τραγικό παρόν και το δυσοίωνο μέλλον τους.

    Ποτέ τα πράγματα δεν ήταν καλά για τους χριστιανούς της μονίμως ταραγμένης Μέσης Ανατολής, σήμερα όμως είναι χειρότερα από ποτέ. Οι ασταμάτητοι πόλεμοι και η δράση ισλαμιστικών οργανώσεων, με αποκορύφωμα τη δράση του Ισλαμικού Κράτους, σήμαναν για τους χριστιανούς διακρίσεις, διωγμό, φυσική εξόντωση. Ο μόνος τρόπος που τους απομένει για να γλιτώσουν τον κατατρεγμό και τον θάνατο είναι να φύγουν από τον τόπο τους και να πάρουν, με κάθε κόστος, τον δρόμο προς τη Δύση. Στις αρχές του 20ού αιώνα οι χριστιανοί αποτελούσαν το 20% του πληθυσμού της Μέσης Ανατολής, σήμερα είναι μόλις το 3%! Υπάρχει ωστόσο μια μεγάλη διαφορά ανάμεσα στον σημερινό βίαιο εκπατρισμό και στους παλαιότερους: ο σημερινός δεν χτυπάει μόνο τους χριστιανούς αλλά, ακόμη περισσότερο, τους μουσουλμάνους, που μεταναστεύουν και αυτοί σε πολύ μεγαλύτερους, εννοείται, αριθμούς, για να σώσουν τη ζωή τους.

    Αν θεωρήσουμε το ζήτημα ιστορικά, οι χριστιανοί της Μέσης Ανατολής δεν έχουν καλύτερη μοίρα από αυτή που περίμενε τους χριστιανούς με το τέλος της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας και κατά τη διαδικασία εν γένει συγκρότησης των ομογενοποιημένων, ισλαμικών εθνικών κρατών. Διωγμός, εξορία, γενοκτονία, αυτή ήταν παντού η μοίρα τους. Αφανίστηκαν μέχρις ενός. Οι μαθητές του Χριστού ονομάστηκαν για πρώτη φορά «χριστιανοί» (Πράξεις των Αποστόλων, 11:26) στην Αντιόχεια (σημερινή Αντάκεια της νότιας Τουρκίας). Πού είναι σήμερα οι χριστιανοί της Αντιόχειας; Πού είναι οι χριστιανοί της Καππαδοκίας, του Πόντου, της Κωνσταντινούπολης; Πού είναι οι χριστιανοί της βόρειας Αφρικής, του σημερινού Μαγκρέμπ (Αλγερία, Τυνησία, Μαρόκο); Δεν έμεινε κανείς. Στα εθνικά, ισλαμικά κράτη δεν ζουν πια χριστιανοί. Δεν είναι βεβαίως μόνο οι χριστιανοί που είχαν αυτή τη μοίρα. Το ίδιο ισχύει και για τους Εβραίους (μέχρι το 1948 το ένα τρίτο του πληθυσμού της Βαγδάτης ήταν Εβραίοι) και για όλες τις άλλες θρησκευτικές μειονότητες (γεζίντι, μανδαίους κ.ά.).

    Ποιο λοιπόν μπορεί να είναι το μέλλον των χριστιανών της Μέσης Ανατολής, με δεδομένο ότι αυτό το τεράστιο κύμα φυγής τους δεν πρόκειται να σταματήσει –θα μειωθεί, αλλά δεν θα σταματήσει–, ακόμη και αν ηρεμήσουν προσωρινά τα πράγματα; Υπάρχουν πολλοί που υποστηρίζουν ότι το μέλλον των Αράβων χριστιανών είναι η Διασπορά. Πράγματι, σήμερα όλες οι χριστιανικές κοινότητες της Μέσης Ανατολής, με μόνη εξαίρεση τους Κόπτες, αριθμούν περισσότερα μέλη τους στη Διασπορά από ό,τι στον τόπο τους. Καλά κάνουν βεβαίως οι άνθρωποι και φεύγουν για να σώσουν τη ζωή τους. Οσοι όμως πιστεύουν ότι, μαζί με τη ζωή τους, θα σώσουν και την πνευματική και λατρευτική παράδοσή τους, είναι εντελώς ανεδαφικοί. Οι άνθρωποι αυτοί που θα ζουν στην Ευρώπη, στην Αμερική ή στην Αυστραλία, μετά δυο-τρεις γενιές, θα έχουν αφομοιωθεί στις νέες πατρίδες τους και θα επισκέπτονται τους τόπους καταγωγής ως τουρίστες, και όσοι εξ αυτών θα έχουν πλουτίσει θα αναστηλώνουν και καμιά εκκλησιά.

    Η άλλη λύση είναι να μείνουν εκεί, υποστηρίζουν άλλοι. Προσθέτω ότι την πρόταση αυτή μπορεί να την υποστηρίζει μόνον κάποιος που εξακολουθεί να μένει εκεί, ενώ θα είχε τρόπο να φύγει, και όχι οι χριστιανοί της Ευρώπης ή της Αμερικής, κληρικοί ή λαϊκοί, από την ασφάλεια του ζεστού σπιτιού τους.

    Για να ζουν όμως οι χριστιανοί εκεί, και όχι απλώς να επιζούν ή να φυτοζωούν, αλλά να υπάρχουν ισότιμα ως χριστιανοί πολίτες και να λατρεύουν τον Θεό τους και να δίνουν τη μαρτυρία της πίστης τους, χρειάζονται προϋποθέσεις. Δύο είναι οι κυριότερες. Πρώτα και κύρια χρειάζεται σταθερή ειρήνη και ουσιαστική δημοκρατία. Αυτό είναι αυτονόητο και τα πολλά λόγια εν προκειμένω είναι περιττά. Χρειάζεται όμως και κάτι άλλο που αφορά εσωτερικά τις ίδιες τις χριστιανικές κοινότητες που ζουν εκεί. Εκείνο που χαρακτηρίζει τις Εκκλησίες της Μέσης Ανατολής –όχι ανεξαίρετα, ευτυχώς– είναι ένας κλειστός κοινοτισμός. Κάθε κοινότητα φυλάει τα κειμήλιά της και προσπαθεί να εξασφαλίσει προνόμια από την πολιτική εξουσία, την τοπική ή την κεντρική. Το κλείσιμο κάθε κοινότητας στην ιστορική παράδοσή της οδηγεί τους λίγους χριστιανούς που έχουν απομείνει στη διαίρεση και στην αντιπαλότητα.

    Παραβλέπουν το κοινό τραγικό παρόν και ξοφλάνε ακόμη λογαριασμούς του παρελθόντος. Τις οδηγεί επίσης συχνά και σε έναν αμυντικό, κοινοτικό ζηλωτισμό (οι Κόπτες, επί παραδείγματι, απαιτούν τον αναβαπτισμό των καθολικών προκειμένου να τελέσουν μεικτό γάμο).

    Αν οι χριστιανοί αποδειχθούν ανήμποροι να αντιμετωπίσουν την πρόκληση των καιρών και δεν πάψουν να είναι απλώς διαιρεμένοι φύλακες ιερών λειψάνων του παρελθόντος και, πρωτίστως, αν η δημοκρατία στις χώρες αυτές αργήσει για πολύ ακόμη να αναφανεί στον ορίζοντα, πόσο αισιόδοξος μπορεί να είναι κάποιος για το μέλλον των χριστιανών της Μέσης Ανατολής;

    http://www.kathimerini.gr/932831/article/epikairothta/ellada/yparxei-mellon-gia-toys-araves-xristianoys


Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: