«Independence is better than sex»

alvanoi eyhnikistes  2014 3Με αφορμή την πρόσφατη πρόκληση του αλβανικού εθνικισμούδια χειρός του αδελφού του Αλβανού πρωθυπουργού-  που πραγματοποιήθηκε στις 14-10-2014 σε γήπεδο του Βελιγραδίου όπου έπαιζαν έναν αγώνα οι ομάδες Σερβίας και Αλβανίας, θυμήθηκα ένα παλαιότερο κείμενό μου (2008), που δημοσιεύτηκε στην εφημερίδα «Καθημερινή» μετά την ανεξαρτητοποίηση του Κοσόβου και είχε ως στόχο να σαρκάσει την ηλίθια (και αντι-ερωτική) εθνικιστική υπερβολή. Στο στόχαστρο των Αλβανών εθνικιστών -που η ισλαμιστική τους εκδοχή πολεμά μαζί με τους τζιχαντιστές στη Μέση Ανατολή- βρίσκονται όλα τα γειτονικά τους κράτη: Σερβία, Μαυροβούνιο FYROM και Ελλάδα…

 

Μετά την ανεξαρτησία

  Του Βλαση Αγτζιδη*

«Independence is better than sex» αναγράφεται σε ένα από τα πλέον δημοφιλή t-shirt, που κυκλοφορούν τον τελευταίο καιρό στην Πρίστινα. Βέβαια, το ζήτημα των συνεπειών που έχει η κακή διοχέτευση της λίμπιντο ενός λαού, έχει απαντηθεί παλιότερα, με έναν πολύ ικανοποιητικό τρόπο, από τον Βίλχελμ Ράιχ. Ομως, στις μέρες μας, τα μετασοβιετικά Βαλκάνια φαίνεται να μετατρέπονται σε μια τεράστια ερευνητική περιοχή. Οχι μόνο για να διαπιστωθεί το τι σημαίνει να διοχετεύεται λάθος η λίμπιντο, αλλά και για να επιβεβαιωθεί για άλλη μια φορά ότι η υπέρβαση των φυσικών νόμων είναι αδύνατη.

Είναι ειρωνεία της Ιστορίας το ότι ενώ βρισκόμαστε στον ίδιο συμβατικό χρόνο με την παλιά Ανατολική Ευρώπη, εν τούτοις οι κοινωνίες μας βιώνουν άλλη ιστορική φάση και άλλες διαδικασίες. Η ιστορική περίοδος που τώρα βιώνουν οι παλιοί Σοβιετικοί ή Γιουγκοσλάβοι, για μας ολοκληρώθηκε -με τον τρόπο που περατώθηκε- το τραγικό ’22. (Με μόνη εξαίρεση την περίπτωση της Κύπρου).

Ο παλιός κομμουνιστικός κόσμος αυτή τη στιγμή περνά τη φάση διαμόρφωσης εθνών-κρατών, σε αντίθεση με τον λεγόμενο δυτικό κόσμο, που βρίσκεται στο τέλος της συγκεκριμένης ιστορικής φάσης και επιζητεί τη δημιουργία νέων μεταεθνικών κρατικών μορφωμάτων, τύπου Ευρωπαϊκής Ενωσης.

Η ιστορική αυτή διαδικασία, που σαφώς ερμηνεύεται, βρίσκεται σε εξέλιξη σε όλη την έκταση του παλιού κομμουνιστικού κόσμου και ειδικότερα στις δύο πολυεθνικές αυτοκρατορίες: την πρώην ΕΣΣΔ και την πρώην Γιουγκοσλαβία. Η κατάρρευση αυτών των «αυτοκρατοριών» έγινε μόλις στις αρχές της δεκαετίας του ’90.

Φυσικά για τους αμύητους αυτό φαντάζει ιδιαιτέρως περίεργο. Αλλά αυτό που συνέβη εκεί είναι ότι διαιωνίστηκε, με νέα μορφή, η παλιά φεουδαρχική δομή. Μόνο που στη θέση των παλιών φεουδαρχών εγκαταστάθηκε πλέον το κόμμα, ως συλλογικός ιδιοκτήτης των μέσων παραγωγής. Δηλαδή, δομικά οι «κομμουνιστικές» αυτοκρατορίες μετέφεραν μέχρι τις μέρες μας τις φεουδαρχικές κοινωνικές δομές με ό,τι αυτό σημαίνει στο επίπεδο των κοινωνικών αντιθέσεων και των πολιτικών προτεραιοτήτων.

Η αναμενόμενη ανεξαρτητοποίηση των Αλβανών του Κοσόβου προκάλεσε πικρία και στην ίδια την Ελλάδα. Πικρία συνδυασμένη με εκδήλωση συναισθημάτων φόβου και ανασφάλειας. Παρατηρούμε, όμως, ότι η κατά πολύ πιο παράλογη ανεξαρτητοποίηση του Μαυροβουνίου -που απέκοβε τη Σερβία από τη θάλασσα- ουδόλως ενόχλησε. Ενώ η φυσική τάση μιας μη σλαβικής εθνότητας για πολιτικό αυτοκαθορισμό, μέσα στη γενική διαδικασία εθνογένεσης και χειραφέτησης, φαίνεται ότι ενοχλεί υπερβολικά.

Οι εξηγήσεις είναι μάλλον απλές και σχετίζονται με τις ιδεοληψίες, τα στερεότυπά μας και την κυριαρχία της μεταφυσικής στις επιλογές μας. Αδυνατώντας να εντοπίσουμε τη διαφορά ιστορικής φάσης, ταυτιζόμαστε με τα υποτιθέμενα θύματα και δηλώνουμε και μεις υποψηφιότητα για τη θυσία! Ξαφνικά η ελληνική Θράκη αντιμετωπίζεται σαν το υποψήφιο, δικό μας, Κόσοβο. Οι τεράστιες διαφορές που χωρίζουν τις δύο πραγματικότητες εκμηδενίζονται, όχι μόνο στην επιχειρηματολογία των απλών πολιτών, αλλά ακόμα και σοβαρών αναλυτών.

Παράλληλα, ενεργοποιούνται τα πρωτόγονα αντιαλβανικά αντανακλαστικά, που καλλιεργούνται στο ίδιο μεταφυσικό πλαίσιο. Ο αλβανικός αλυτρωτισμός μετατρέπεται ξαφνικά στον κύριο εχθρό μας και προτάσσεται το ζήτημα της Τσαμουριάς που προωθούν κάποιοι Αλβανοί εθνικιστές. Εχουμε έτσι μια εξίσωση, αν όχι και αντιστροφή των πραγματικών κινδύνων που αντιμετωπίζει η Ελλάδα στο διάστημα αυτό της αναπόφευκτης επαναδιαμόρφωσης του χάρτη της περιοχής μας. Και όλα αυτά τη στιγμή που αγνοούμε το πώς διαμορφώθηκε το ζήτημα της Τσαμουριάς -πώς και γιατί η Ελλάδα εξαίρεσε αναιτίως το ’23 του Τσάμηδες της Ηπείρου από την Ανταλλαγή Πληθυσμών που αποφασίστηκε με τη Συνθήκη της Λωζάννης και προέβλεπε την απέλαση στην Τουρκία όλων των μουσουλμάνων της ελληνικής επικράτειας- και ποια είναι η δυναμική του σήμερα.

Το υπαρκτό αλβανικό ζήτημα στην περιοχή μας, που υποδειγματικά ανέλυσε ο καθηγητής Ευ. Κωφός, τείνει να χρησιμοποιηθεί ως άλλοθι για να παραγνωριστούν οι υπαρκτές απειλές. Στην Ελλάδα δεν έγινε ποτέ μια ψύχραιμη συζήτηση για την ιστορική συγκυρία και για τις νέες κοινωνικές και πολιτικές δυνάμεις που αναδύονται στα πάλαι ποτέ κομμουνιστικά Βαλκάνια. Πορευτήκαμε εξαρχής βασισμένοι σε τρεις αυθαίρετες επινοήσεις: την ελληνοσερβική φιλία, την ακεραιότητα των Σκοπίων και τον φόβο απέναντι στον αλβανικό παράγοντα.

Με τον τρόπο αυτό η Ελλάδα δεν μπόρεσε να ορίσει ψύχραιμα τους φίλους και τους εχθρούς στις νέες συνθήκες. Δεν μπόρεσε να απαντήσει στο κρίσιμο ερώτημα: Ποιος είναι ο πρωτεύων κίνδυνος; Ο αλβανικός εθνικισμός ή ο σλαβομακεδονικός;

Προτίμησε να μετατραπεί σε μέρος του προβλήματος με μια αέναη σύγκρουση με τους Σλαβομακεδόνες για το όνομα, τη στιγμή που υπονόμευε τους εθνικούς στόχους των Αλβανών των Σκοπίων. Αντί να μετατραπεί σε δύναμη συμφιλίωσης των δύο αντιμαχόμενων μερών κρατώντας ίσες αποστάσεις, προτίμησε να «βουτηχτεί» αναιτίως στις αντιθέσεις τους και να λάβει την πλέον αντιπαραγωγική θέση.

* Ο κ. Βλάσης Αγτζίδης είναι διδάκτωρ Σύγχρονης Ιστορίας.
23.02.2008

http://www.kathimerini.gr/708254/opinion/epikairothta/arxeio-monimes-sthles/meta-thn-ane3arthsia

2 comments so far

  1. Β.Α. on

    ΑΠΟΨΕΙΣ

    Η δική μου πατρίδα δεν θέλει εδάφη των άλλων! Η δική μου πατρίδα, δεν θέλει αίμα!

    Πέμπτη, 16 Οκτωβρίου 2014

    Του Νίκο Άγκο

    Ξεκίνησα εντελώς διαφορετικά το σημερινό θέμα, και το έστειλα για δημοσίευση πριν το παιχνίδι. Ο Κώστας Γιαννακίδης, όμως, μου συνέστησε να περιμένω. «Πρέπει να προβλέψουμε την πιθανότητα να γίνουν επεισόδια», μου έγραψε. Μα, δεν υπάρχουν οργανωμένοι οπαδοί της Αλβανίας στο γήπεδο, ανταπάντησα. Φευ. Βαλκάνια. Όσοι είχαν προβλέψει ότι το ζευγάρι Σερβία-Αλβανία «μυρίζει μπαρούτι» πέτυχαν διάνα. Το παιχνίδι διεκόπη και οι υπαίτιοι όσο εύκολο είναι με μια πρώτη ματιά να τους εντοπίσεις, άλλο τόσο δύσκολο να τους σταματήσεις. Δυστυχώς, θα το ξανακάνουν.

    Λίγο πριν τη λήξη του πρώτου ημίχρονο, ένα τηλεκατευθυνόμενο αεροπλανάκι, ίπταται πάνω από τα κεφάλια θεατών και παικτών και μεταφέρει ένα κουρέλι που απεικονίζει τη «μεγάλη Αλβανία». Εκπληκτικό γεγονός, αν λάβουμε υπόψη ότι το ματς γινόταν στο Βελιγράδι και τα μέτρα ασφαλείας υπήρξαν δρακόντεια. 3500 αστυνομικοί ήταν επιφορτισμένοι με την ασφάλεια. Στους περίπου 40 Αλβανούς «επίσημους» που ταξίδεψαν, έγινε «υποδοχή» στο αστυνομικό σταθμό του αεροδρομίου και, εννοείται, εξονυχιστικός έλεγχος.

    Η Σερβική Ποδοσφαιρική Ομοσπονδία, εκτός του ότι δεν έδωσε εισιτήρια σε πολίτες του Κοσσόβου, το ίδιο έκανε και με οργανωμένους οπαδούς από Αλβανία. Μάλιστα, είχε ενημερώσει ότι ούτε απλό κασκόλ ή t-shirt με σύμβολα της Αλβανίας δεν θα επέτρεπε. Κι όμως, έγινε η μεγαλύτερη δυνατή πρόκληση που θα μπορούσε να γίνει. Και όπως είναι, δυστυχώς, λογικό, όταν μιλάμε για Βαλκάνια, ακολούθησε χαμός. Εισβολή οπαδών στο γήπεδο, μεταξύ αυτών, όπως είναι επόμενο, σεσημασμένοι εθνικιστές, προπηλακισμός των παικτών της Αλβανίας, βία μεταξύ οπαδών και αστυνομίας. Και πιο πριν υπήρχαν αντικείμενα, σκληρά μαρκαρίσματα, συνθήματα μίσους – ένα από τα οποία έλεγε «σκοτώστε τους Κροάτες για να μην έχουν οι Αλβανοί αδέλφια». Γενικά, μια τυπική βαλκανική συνάντηση. Που, τι και αν είναι το 2014, εμείς παραμένουμε περίπου δυο αιώνες πίσω. Κανονικά, δεν έπρεπε να είναι δύσκολη η πρόβλεψη των επεισοδίων.

    Παρακολουθώντας μερικούς συναδέλφους από την χώρα καταγωγής μου, αλλά και άτομα με δράση στα social media, μ’ είχε πιάσει φόβος, ομολογώ. Ήλπιζα, όμως, ότι η απαγόρευση παρουσίας οπαδών της Αλβανίας ήταν το σωστό «φάρμακο». Τώρα, βέβαια, δεν είμαι ο μόνος που το πιστεύω. Μπορεί να υπήρχε αιματοχυσία. Οι αθεόφοβοι, όμως, άνθρωποι που, ως επί το πλείστον, δεν μπορούν να προβλέψουν ότι μετά τη Κυριακή έρχεται Δευτέρα, ωρύονταν επειδή «η Σερβία δεν αφήνει τους Αλβανούς να δουν την ομάδα τους». Και αν γίνουν επεισόδια; τους ρωτούσα. «Θα φταίνε οι Σέρβοι» η άμεση απάντηση. Κλασική στενοκέφαλη εθνικιστική απάντηση. Πάντα «φταίνε οι άλλοι». Μα, το χειρότερο θα ερχόταν μετά. Με το που διεκόπη το ματς, μια συγχορδία εθνικιστών «ξεχύθηκε» στα social media, κυρίως εκεί, με τεράστιο μίσος για τους Σέρβους. Για όλους τους Σέρβους. Δεν μπόρεσα σχεδόν να αρθρώσω λέξη.

    Άνθρωποι που κάνουν τον πολιτισμένο και προοδευτικό, όταν πρόκειται για τους άλλους, υπερασπίστηκαν με πάθος το κουρέλι που κατέβηκε στο γήπεδο από αέρος. Άνθρωποι που τους διαβάζεις να μιλάνε καθημερινά για «την Ευρώπη στην οποία ανήκει η Αλβανία», έβγαλαν τα πιο πρωτόγονα εθνικιστικά ένστικτα. Άνθρωποι που ασκούν την πιο σκληρή κριτική «στους εθνικιστές των Βαλκανίων», έβγαλαν το πιο σκοτεινό εθνικιστικό τους πρόσωπο. Κοινοποίησαν στις σελίδες τους «σημαία» που απεικονίζει τη «μεγάλη Αλβανία», άνθρωποι που τους είχα δει να είναι λυσσαλέα πολέμιοι των ακροδεξιών. Δεν έχω λόγια, κυριολεκτικά, να περιγράψω αυτό που αντίκρισαν τα μάτια μου.

    Μιλάω μόνο για Αλβανούς (το ίδιο συνέβη και με Σέρβους) επειδή η καταγωγή μου τυγχάνει να είναι από εκεί. Και με τέτοιους ανθρώπους, δεν θέλω να έχω καμία σχέση. Με αποκάλεσαν ήδη «προδότη» και «πουλημένο», μα απέναντι σε αυτή τη «σημαία»-κουρέλι που αυτοί υπερασπίζονται, εννοείται ότι είμαι ορκισμένος εχθρός και «προδότης». Αυτή την «πατρίδα», σας την έχω χαρίσει. Δεν είναι δική μου «πατρίδα». Η δική μου πατρίδα, δεν θέλει εδάφη των άλλων. Η δική μου πατρίδα, δεν θέλει αίμα. Η δική μου πατρίδα, δεν μισεί τους γείτονες. Η δική μου πατρίδα, δεν προκαλεί τους γείτονες, μέσα στο σπίτι τους. Χάρισμά σας, λοιπόν, μια τέτοια «πατρίδα» και μια τέτοια «σημαία».

    *Ο Νίκο Άγκο είναι Αλβανός δημοσιογράφος και έχει εργαστεί σε αρκετά ελληνικά μέσα ενημέρωσης.

    http://www.thestival.gr/views/item/207441-i-diki-mou-patrida-den-thelei-edafi-ton-allon-i-diki-moy-patrida-den-thelei-aima

  2. Για την πολιτική μνημείων που ακολουθείται στα Βαλκάνια:

    Μετά τις συγκρούσεις των Βαλκανίων, που κτίστηκαν εκατοντάδες μνημεία πολέμου, και πολλές κυβερνήσεις δεν κάνουν κανένα έλεγχο για το πώς δαπανάται το δημόσιο χρήμα, ή εάν τα νέα μνημεία προκαλέσουν εθνοτικές εντάσεις. – See more at: http://www.balkaninsight.com/mk/article/%D0%B1%D0%B0%D0%BB%D0%BA%D0%B0%D0%BD%D0%BE%D1%82-%D0%B7%D0%B0%D1%84%D0%B0%D1%82%D0%B5%D0%BD-%D1%81%D0%BE-%D1%85%D0%B0%D0%BE%D1%82%D0%B8%D1%87%D0%BD%D0%BE-%D0%B3%D1%80%D0%B0%D0%B4%D0%B5%D1%9A%D0%B5-%D1%81%D0%BF%D0%BE%D0%BC%D0%B5%D0%BD%D0%B8%D1%86%D0%B8#sthash.b6As7YVT.dpuf

    ————————–

    Μνημεία εθνοτικών διαιρέσεων

    Τα θύματα σφαγής, »ήρωες» οι μαχητές και οι φερόμενοι εγκληματίες πολέμου σε ολόκληρη την πρώην Γιουγκοσλαβία δημιούργησαν νέα μνημεία. Πολλοί από αυτούς που τιμώνταςι είχαν ξεκινήσειτις διαφορές που αρχικά οδήγησαν σε συγκρούσεις.

    – See more at: http://www.balkaninsight.com/mk/article/%D1%81%D0%BF%D0%BE%D0%BC%D0%B5%D0%BD%D0%B8%D1%86%D0%B8-%D0%BD%D0%B0-%D0%B5%D1%82%D0%BD%D0%B8%D1%87%D0%BA%D0%B8%D1%82%D0%B5-%D0%BF%D0%BE%D0%B4%D0%B5%D0%BB%D0%B1%D0%B8#sthash.z4Htpa7f.dpuf

    —————————-

    Οι πολιτικοί έχουν αναλάβει τον έλεγχο της ιστορίας της Αλβανίας

    Βιαστικές δαπάνες με κίνητρο την πολιτική φιλοδοξία εν όψει των εκλογών του τρέχοντος έτους στην Αλβανία Έγιναν μια σειρά από μνημεία βασισμένα σε αμφιλεγόμενα ιστορικά στοιχεία με αμφίβολες αισθητικές αξίες.

    – See more at: http://www.balkaninsight.com/mk/article/%D0%BF%D0%BE%D0%BB%D0%B8%D1%82%D0%B8%D1%87%D0%B0%D1%80%D0%B8%D1%82%D0%B5-%D1%98%D0%B0-%D0%BF%D1%80%D0%B5%D0%B7%D0%B5%D0%BC%D0%B0%D0%B0%D1%82-%D0%BA%D0%BE%D0%BD%D1%82%D1%80%D0%BE%D0%BB%D0%B0%D1%82%D0%B0-%D0%B2%D1%80%D0%B7-%D0%B8%D1%81%D1%82%D0%BE%D1%80%D0%B8%D1%98%D0%B0%D1%82%D0%B0-%D0%BD%D0%B0-%D0%B0%D0%BB%D0%B1%D0%B0%D0%BD%D0%B8%D1%98%D0%B0#sthash.bZbtUkZJ.dpuf


Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: