Ο κυρ-Παντελής, ο σταλινισμός και μια (ανεπίκαιρη) συζήτηση

Εμέν λένε με Παπαδόπουλε
φιλελεύθερε κυρ-Παντελή
κι ατοί λένε με «τσουβάλ’ εύκαιρον,
σο ποδάρ’ πα να στεκ’ς ‘κι πορείς»
Δηλαδή:
Εμένα με λένε Παπαδόπουλε,
φιλελεύθερε κυρ-Παντελή
και αυτοί με λεν «σακί άδειο,
που στα πόδια να στέκεσαι δεν μπορείς «
——————————————-

Σε μια από τις πολύ ενδιαφέρουσες ηλεκτρονικές σελίδες που σχετίζονται με τη νιότη μας, πρότεινα στους συμμετέχοντες να ακούσουν το τραγούδι «Εμέν λένε με Παπαδόπουλε…» σε πολύ καλή εκτέλεση  από τον Γιάννη Τσανάκαλη με την εξής εισαγωγή: «…γραμμένο στη δεκαετία του ΄30, μέρος μιας ελληνικής σταλινικής οπερέτας, γραμμένης από τον Θεόδωρο Κανονίδη στο Σοχούμι. Το τραγούδι το τραγουδούν οι αντιδραστικοί που θέλουν να φύγουν για την καπιταλιστική Ελλάδα.» 

Στη συνέχεια ακολούθησε μια πολύ ενδιαφέρουσα συζήτηση που την παραθέτω, χωρίς βέβαια τα ονόματα των συζητητών πλην του δικού μου (επί του οποίου έχω τον απόλυτο έλεγχο!!!)

 «ελληνικής σταλινικής οπερέτας»
τι σημαίνει αυτό;

  •  Βλάσης Αγτζίδης ελληνικής σταλινικής οπερέτας
  •    ναι… τι σημαίνει;;;; την έγραψε ο Στάλιν;;;
  •     …στα ελληνικά;;;    ????
  •   Βλάσης Αγτζίδης Ο τίτλος ήταν «Πρόσφυγες στην Ελλάδα» και η μουσική του Οδυσσέα Δημητριάδη ενός σημαντικού ελληνοσοβιετικού μουσικού, που θα γλυτώσει από τις διώξεις του ’37-’38 και αργότερα θα γίνει ο αρχιμουσικός της Ορχήστρας του Θεάτρου Μπολσόι της Μόσχας….

    Το θεατρικό έργο που καταχρηστικά αποκαλεσα οπερέτα γιατί είχε πάρα πολλά μέρη τραγουδιστά ήταν γραμμένο στα ελληνικά (ποντιακή διάλεκτος αλλά και με κάποια τμήματα στη δημοτική)… Δυστύχως δεν την έγραψε ο Στάλιν αλλά οι σταλινικοί στο κλίμα της δεκαετίας του ’30, δηλαδή ακραία προσωπολατρεία.
  •   Αναρωτιέμαι γιατί την 3η Συμφωνία του Μπετόβεν (που είναι γνωστή ως Ηρωική Συμφωνία) δεν την λέει κανένας «Γερμανική Βοναπαρτική Συμφωνία»;;; Θάπρεπε;;;
  •  Βλάσης Αγτζίδης O Στάλιν βέβαια έχει σχέση με τους Έλληνες εφόσον ήταν Γεωργιανός και στον Καύκασο εκείνη την εποχή κατοικούσαν δεκάδες χιλιάδες Έλληνες. Και γνωρίζουμε ότι μετά την αποτυχημένη εξέγερση του 1905 δημιουργήθηκαν και ελληνικές επαναστατικές οργανώσεις (διαφόρων εκδοχών). Ο πιο γνωστός Πόντιος αυτής της ομάδας είναι ο Γιάννης Πασαλίδης, ο ιδρυτής της ΕΔΑ. Ο Στάλιν είχε κάποια στιγμή στην παρανομία το επαναστατικό όνομα ‘Σταύρος Παπαδόπουλος» (το επίθετο Παπαδόπουλος είναι πολύ διαδεδομένο στους Πόντιους) . http://www.bbc.co.uk/news/magazine-21859771
    A century ago, a single square mile in the capital of the…
    BBC.CO.UK
  •     και την περίοδο της Ηρωικής ο Ναπολέων Βοναπάρτης αναγκάζει τον Αυτοκράτορα της Αγίας Ρωμαϊκής Αυτοκρατορίας, Φραγκίσκο Β΄, να παραιτηθεί. Κατόπιν ενώνει πολλά από τα γερμανικά βασίλεια, στα οποία ενσωματώνει και πολλές ανεξάρτητες.
    οπότε;;
  •    Το δεύτερο μέρος της ηρωικής το λεγόμενο Πένθιμο Εμβατήριο έχει εμβατηριακό χαρακτήρα και θεωρείται αναφορά στην Γαλλική Επανάσταση. Αφιερώθηκε αρχικά στον Ναπολέοντα Βοναπάρτη.
    οπότε;
  •   Βλάσης Αγτζίδης Ο Στάλιν επίσης, ως Ιωσήφ Τζουγκασβίλι, υπήρξε συμφοιτητής με Έλληνες στην Ιερατική Σχολή της Τιφλίδας, όταν εκπαιδευόταν για ιερέας. Ένας τέτοιος ήταν ο Γεώργιος Χαριτίδης, σημαντικός διανοούμενος, όπως προκύπτει από τα κείμενά του. Τη βιογραφία αυτού του συμφοιτητή του Στάλιν εκδόσαμε πριν αρκετά χρόνια (2001) με τον τίτλο «Από το Καρς στο Κιλκίς“ και με την επιμέλεια του πατρινού Θανάση Διαμαντόπουλου, δισέγγονου του Χαριτίδη. https://kars1918.wordpress.com/2010/02/19/kilkis-kars/
    Μια από τις σπάνιες εκδόσεις έγινε στο Κιλκίς το 2001,…
    KARS1918.WORDPRESS.COM
  •     και είναι λόγοι αυτοί να χαρακτηρίσεις την οπερέτα «σταλινική»;;;;
  •  Αφού επι σταλινικής περιόδου γράφτηκε….. Πως να την πει δηλαδή, αναγεννησιακή;
  •   Βλάσης Αγτζίδης Δεν είναι ούτε αστικής κοπής, ούτε μενσεβίκικης…. έχει ένα πολύ σαφες ιδεολογικό πλαίσιο. Είναι εντελώς σταλινική…. γραμμένη εντός των κανόνων και των οδηγιών που υπήρχαν ευρύτερα, θεσπισμένες από τον μέγα διανοούμενο και γίγαντα της επαναστατικής τέχνης συν. Αντρέι Ζντάνοφ.
  •    οπότε τα ελληνικά παραδοσιακά που έρχονται από την τουρκοκρατία θα τα λέμε «οθωμανικά». οκ!
  •   Βλάσης Αγτζίδης Είναι δυνατόν να μην καταλαβαίνεις;
  •   …… σκας γάιδαρο.
  •  Βλάσης Αγτζίδης Αυτά που μπορεί να έγραφαν στην αυλή των πασάδων και των αγάδων βέβαια ήταν οθωμανικά. Εδώ λέμε οθωμανική μουσική αυτή που γράφτηκε για την τέρψη των σουλτάνων… και ας την έγραψαν ραγιάδες.
  •    . ..και η οπερέτα ήταν προς τέρψη του ίδιου του Στάλιν!! Ωραία. Μου αρέσει ο τρόπος που σκέφτεστε.
  •    ….εσύ πως θα την ονόμαζες αυτή την οπερέτα, εφόσον θα ήθελες και να την προσδιορίσεις; (Να μην παραπέμπει π.χ. στην «Αθηναϊκή» οπερέτα του Χατζηαποστόλου).
  •   σοβιετική ίσως;;;;
  •   Ώστε να έρθει πιο κοντά στον Μαγιακόφσκι, ε;
  •    ο χωρίς λόγο αντισταλινισμός σας δεν περιγράφετε… 
    Όση δουλειά έχει ο Μαγιακόφσκι με την ποντιακή οπερέτα άλλη τόση έχει ο Στάλιν. Και Μαγιακοφσκική να την λέγατε πάλι τα ίδια θα σας έλεγα.
    Για΄τι δεν είναι ούτε Μαγιακοφσκική ούτε Σταλινική.
  •    Σωστά. Είναι χωρίς λόγο ο αντισταλινισμός, εν γένει.
  •    Έλα για την οπερέτα λέγαμε. Είναι ώρα. Ρώτα με για τον Πολ Ποτ.
  •    Δεν κάνενε οπερέτες επί Πολ Ποτ, Σπύρο. Ήταν όλοι στα χωράφια. Επι πατερούλη κάνανε οπερέτες, προπαγανδιστικές. Είναι τόσο δύσκολο να το καταλάβεις;
  •     Μιλάμε για μια ποντιακή οπερέτα που βάζω στοίχημα το σκάφος μου ότι ο Στάλιν ιδέα δεν είχε αν υπήρχε ή όχι. Ε αυτή λοιπόν είναι σταλινική!!!! Προς τέρψιν του Στάλιν!!!! αχαχαχαχα
  •     και ταινίες κάνανε προπαγανδιστικές
  •    και το Χόλιγουντ όλα αυτα τα αριστουργήματα που πας και βλέπεις προπαγανδιστικά είναι
  •   Να υποθέσω οτι και το παρακάτω τραγουδάκι, εσύ θα το έλεγες «κεντροευρωπαϊκό εμβατήριο του 20ου αιώνα», έτσι;https://www.youtube.com/watch?v=7MmdUNbwZlg
  •   Όσο για αυτό που λες, «προς τέρψιν του Στάλιν», δεν το ισχυρίστηκα εγώ. Τα προπαγανδιστικά τραγούδια δεν γράφονται για να τα γουστάρει ο κάθε πατερούλης. Γράφονται για να μασήσει το πόπολο.
  •     Όχι!!!

    Ούτε αυτό πρωινή έπαρση σημαίας!

    Φωτογραφία του χρήστη Spyros Kanaliotis.
  •    πολυ σοβαρα θεματα για ..εξυπνακισμους…γιατι ειστε εριστικοι;
  •   αλλα καλλιτερα ετσι απο το να μη μιλαμε καθολου!!
  •  Βλάσης Αγτζίδης «Όση δουλειά έχει ο Μαγιακόφσκι με την ποντιακή οπερέτα….» Κάποια στιγμή πρέπει να σταματήσουν τα στερεότυπα και η ελλαδική μυωπία. Πρόκειται για για ένα σοβιετικό θεατρικό έργο που γράφτηκε την εποχή του άγριου σταλινισμού και ακολουθεί τους κανόνες του ζντανοφικού σοσιαλιστικού ρεαλισμού. Το ότι υπήρχαν ελληνικές πληθυσμιακές ομάδες (κυρίως Πόντιοι και Μαριουπολίτες) που συμμετείχαν με τον ένα ή τον άλλο τρόπο στα δρώμενα εκείνης της εποχής δεν μειώνει ούτε το πολιτιστικό έργο που παρήγαγαν, ούτε δίνει σε οποιονδήποτε το δικαίωμα να το υποβαθμίζει σε εθνοτικό πολιτισμό….. Θα έλεγα ότι είμαστε πολύ τυχεροί που μπορούμε να δούμε το σοβιετικό πείραμα και τις διάφορες φάσεις που αυτό πέρασε μέσα από τη βιωματική πορεία και την πολιτιστική παραγωγή ομάδων με τις οποίες συνδεόμαστε πολλαπλώς. Με τον τρόπο αυτό το πείραμα γίνεται πολύ πιο οικείο και οι μηχανισμοί κατανόησης παίρνουν και ένα ανθρώπινο πρόσωπο…
  •     Το «σταλινικό θεατρικό έργο» έγινε «σοβιετικό θεατρικό έργο». Οπότε αφού διορθώθηκε, έτσι το δέχομαι και συμφωνούμε.

    Το άν όταν γράφτηκε αυτό το σοβιετικό θεατρικό έργο ήταν εποχή του άγριου ή ήπιου σταλινισμού είναι πολιτική εκτίμηση και βέβαια δεν έχω πρόβλημα στις διαφορετικές πολιτικές εκτιμήσεις, ακόμη περισσότερο που πιθανά σε πολλά να συμφωνούμε.

    Όπως έλεγα και πριν, η 3η Συμφωνία του Μπετόβεν (που είναι γνωστή ως Ηρωική Συμφωνία) είναι ένα ΠΡΟΠΑΓΑΝΔΙΣΤΙΚΟ έργο του γερμανού Μπετόβεν για τον Γάλλο Ναπολέοντα Βοναπάρτη. Το δεύτερο μέρος της είναι σε ρυθμό εμβατηρίου και είναι γνωστό ως Πένθιμο Εμβατήριο. Όλο αυτό προς τιμή του Ναπολέοντα Βοναπάρτη που ήταν ο πρώτος το 1975 που κτύπησε διαδήλωση Γάλλων πολιτών με κανόνια για να τους διαλύσει, έγινε πάμπλουτος από τα λάφυρα των μαχών που ματοκύλισε την Ευρώπη, με τα οποία χρήματα έλεγξε εφημερίδες και μίσθωσε θιασάρχες επιθεωρήσεων που προώθησαν την εικόνα του υπερ-ήρωα.
    Το έργο μπορεί να είναι μια συμφωνία που γράφτηκε τον καιρό που κυριαρχούσε στην Ευρώπη και προς τιμής του Βοναπάρτη, κανένας δεν το είπε Βοναπαρτικό. Μπορεί όμως να πει κάποιος ότι γράφτηκε στην Γερμανία από τον Γερμανό Μπετόβεν την εποχή που κυριαρχούσε ο άγριος Βοναπαρτισμός στην Ευρώπη.

    https://www.youtube.com/watch?v=VvJXMDSlwSI

  •   Βλάσης Αγτζίδης Έχεις δίκιο. Δεν είναι απλώς σταλινικό. Είναι καρα-σταλινικό θεατρικό έργο…. γιατί όπως είπα και πριν : «Πρόκειται για για ένα σοβιετικό θεατρικό έργο που γράφτηκε την εποχή του άγριου σταλινισμού και ακολουθεί τους κανόνες του ζντανοφικού σοσιαλιστικού ρεαλισμού.»
  •   Βλάσης Αγτζίδης Το έργο ανέβηκε το 2002 από το ΚΘΒΕ σε μια εντυπωσιακή παράσταση…. σκηνοθετημένο από τον Ερμή Μουρατίδη, αρκούντως κολλημένο στη σταλινική εκδοχή της αριστεράς, με αποτέλεμα να μπορέσει να αποδόσει το πνεύμα του έργου (κυριολεκτώ!!!)
    Φωτογραφία του χρήστη Βλάσης Αγτζίδης.
  •    Σε αυτήν την περίπτωση θα πρέπει να δώσεις ορισμό να ορίσεις την δομή του σταλινικού έργου και να φέρεις μερικά παραδείγματα που να έχουν ακριβώς αυτήν την δομή και να τα αντιπαραβάλεις με άλλα της προηγούμενης και της επόμενης περιόδου δλδ Λένιν και Χρουτσώφ. 

    Υπάρχει τέτοια βιβλιογραφία που να αναφέρεται σε σταλινική τέχνη που έχει τελείως δικά της χαρακτηριστικά;;;; και δεν συναντά την Ρωσική ή σοβιετική κοουλτούρα;;;; Δεν νομίζω.
  •   Βλάσης Αγτζίδης Η σταλινική εκδοχή της τέχνης αποτελεί το πλέον αλλοτριωμένο αποκορύφωμα της αντίληψης για τη στρατευμένη τέχνη, για την οποία υπάρχει μεγάλη βιβλιογραφία. Η βίαιη υποταγή του εποικοδομήματος στη βούληση των αποκομμένων από την κοινωνία γραφειοκρατιών, αποτελεί το χαρακτηριστικό αυτής της στρατευμένης τέχνης (στην εποχή που οι γραφειοκρατίες αυτές ασκούν εξουσία). Ένα βιβλίο που βγήκε πρόσφατα και στο προτείνω τουλάχιστον για ένα διάβασμα, είναι του Λεωνίδα Χ»προδρομίδη γιατί θέτει κάποια ζητήματα χωρίς να είναι αναγκαία η συμφωνία στα πάντα μαζί του (προσωπικά σε κάποια σημεία έχω μεγάλες διαφωνίες, αλλά σε γενικές γραμμές θέτει το πρόβλημα): http://goo.gl/s3P0WP
  •    Γνωρίζω πολύ καλά την κριτική που έχει γίνει στην τέχνη για την τέχνη και την αντίληψη και κριτική για τον «μηχανικό της ψυχής».

    Γι αυτό καλύτερα απ΄’όλους έχει γράψει ο Λούκατς.

    Αλλά αναρωτιέμαι ρε Βλάση, η τέχνη που παρήγαγε η πολιτιστική επανάσταση στην Κίνα του Μάο ήταν μαοϊκή;;;, σταλινική;;; τι διάολο;;;

  •     Επίσης αναρωτιέμαι, δεν υπήρχαν «σταλινικά» έργα επί Λένιν;;;;
  •   Βλάσης Αγτζίδης Η δεκαετία του ΄20 είναι η εποχή της έκρηξης, της τέχνης των πρωτοπόρων μορφών έκφρασης. Είναι μια μοναδική εποχή ελευθερίας της τέχνης. Ο αυταρχισμός που βαθμιαία επικρατεί (είναι μια μακρά πορεία που ξεκινά από το ’18 και κορυφώνεται μετά το ’28) εξοντώνει όλη αυτή την πρωτοπορία και στη θέση της εγκαθιδρύει το πλαίσιο της κατευθυνόμενης τέχνης που θα πάρει το όνομα του «σοσιαλιστικού ρεαλισμού». Οποιαδήποτε απόκλιση σήμαινε γκουλάγκ και θάνατος. Ένα καλό λάιτ κείμενο είναι το παρακάτω (σε τέτοια θέματα που δεν είναι ενοχλητικά -όπως η προσφυγική Μνήμη- η Αυγή τα πάει καλά, είναι ανώδυνα και μόνο σ’ εμάς εδώ έχουν μια σημασία πλέον): http://archive.avgi.gr/ArticleActionshow.action…
    Με αφορμή την πρώτη μεγάλη έκθεση με έργα του…
    ARCHIVE.AVGI.GR
  •     Τώρα ο σταλινισμός έγινε σοσιαλιστικός ρεαλισμός. Δεν θα βγάλουμε άκρη όμως έτσι…
  •     Δεν έχω πρόβλημα με τον χαρακτηρισμό ότι ένα θεατρικό έργο ακολουθεί την σχολή του σοσιαλιστικού ρεαλισμού. Με το «σταλινικό θεατρικό» έχω πρόβλημα
  •     Ο σοσιαλιστικός ρεαλισμός είναι η συνέχεια και μάλλον το τέλος της Ρώσικης Πρωτοπορίας που ήταν ένα σύνολο καλλιτεχνικών ρευμάτων και κινημάτων που αναπτύχθηκαν στη Ρωσία κατά την περίοδο 1910-1930.
    Αναφορές έχουν στον ευρωπαϊκό κυβισμό στον φουτουρισμό με τη δημιουργία του Ρώσικου Φουτουρισμού ή Κυβοφουτουρισμού και τον Κονστρουκτιβισμό.
    Η Ρώσικη Πρωτοπορία ξεπέρασε την παλιά αισθητική του νατουραλισμού και άνοιξε δρόμο για το σοσιαλιστικό ρεαλισμό.
    Αυτό είναι ρεύμα καλλιτεχνικό που ΝΑΙ μπορείς να εντάξεις ένα έργο.
  •    Ώστε ο σοσιαλιστικός ρεαλισμός είναι η συνέχεια της Ρώσικης Πρωτοπορίας; Πιθανόν, όσο το τείχος του Βερολίνου είναι η συνέχεια της Ρόζας Λούξεμπουργκ.
  •   Βλάσης Αγτζίδης  …νομίζω έπρεπε εξαρχής να σου πώ την κυρίαρχη εκδοχή που κάνει το έργο αυτό να ονομάζεται με το σπαθί του «σταλινικό «. Νομίζω ότι «ναι»! Το έργο αυτό πρέπει να γραφτηκε « προς τέρψη του ίδιου του Στάλιν!!». Και αυτό συνάγεται απο τα εξής: Ένας από τους κύριους αντιδραστικούς ήρωες του έργου είναι ο ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΣ (Παντελής). Ο Στάλιν είχε επιλέξει το ψευδώνυμο ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΣ (Σταύρος) όταν ήταν φυγάς στη Βιέννη το 1913. Άρα είναι πολύ λογικό την εποχή της απόλυτης εξουσίας του να μη διστάσει να εκφράσει το ερώτημα περί της πορείας της οικογένειας η οποία του δάνεισε κάποτε το επαναστατικό ψευδώνυμο… Νομίζω ήταν θεμιτό το δικαίωμά του να ζητήσει μια καλλιτεχνική απάντηση στο ερώτημα αυτό. Φυσικό είναι οι σοβιετοΠόντιοι, που ήταν ιδιαίτερα ευγενείς, να μην του χαλάσουν το χατήρι… Οπότε τέλος καλό, όλα καλά, εφόσον η ερμηνεία αυτή ικανοποιεί όλους τους εμπλεκόμενους στην παράδοξη τούτη διαμάχη……..

  •    Με τη σειρά μου, θέλω κι εγώ να αφιερώσω στον ….. ένα εξαίσιο δείγμα σημερινού σοσιαλιστικού ρεαλισμού, εφόσον δείχνει να γουστάρει αυτή τη «συνέχεια της Ρώσικης Πρωτοπορίας»:http://www2.rizospastis.gr/story.do?id=2698282…
  •   Βλάσης Αγτζίδης Και ένα ντοκουμέντο που ίσως σας ενδιαφέρει για την εφημερίδα ‘Κομμουνιστής» που γραφόταν στο 20γράμματο αλφάβητο και είχε και αυτή την τύχη του Μπεζεντάκου, του Χαϊτά και των λοιπών, αγνοημένων από όλους….
    Φωτογραφία του χρήστη Βλάσης Αγτζίδης.
    •   Μ.Α. Κάποιος έχει πει πως αντισταλινισμός είναι συγκαλυμένος αντικομμουνισμός… Κάποιοι κάνετε ότι μπορείτε για να τον βγάλετε σωστό…
    •    Συγγνώμη αγαπητέ, αλλά δεν ζούμε σε «δικτατορία του προλεταριάτου» ώστε να μπορείτε να μας απαγορεύσετε να μιλάμε. Κατά τα άλλα, έχω εκφράσει επανειλημμένα τον θαυμασμό μου για την ποιότητα και το βάθος της σκέψης σας.
    •      Σοσιαλιστικός Ρεαλισμός, ως συνέχεια της Ρώσικης Πρωτοπορίας. Δείγμα δωρεάν.
      Φωτογραφία του χρήστη Spyros Kanaliotis.
    •  Σοσιαλιστικός ρεαλισμός:http://www.rizospastis.gr/getImage.do?size=medium…
    •   Βλάσης Αγτζίδης @ M.A. Πέρα από τα θεωρητικά και τα ιδεολογικά, εγώ προσπαθώ να μιλήσω για γεγονότα που συνέβησαν, για αληθινούς ανθρώπους που βίωσαν καταστάσεις. Εσείς το πηγαίνετε πάντα στο ηθικό και στο συναισθηματικό. Όπως κάνουν τελευταία και πολλοί Εβραίοι φίλοι προσπαθώντας να ταυτίσουν την κριτική προς την πολιτική του κράτους του Ισραήλ ή προς τον σιωνισμό, με τον αντισημιτισμό. Δομικά είναι ακριβώς το αντίστοιχο αυτού που λες «αντισταλινισμός είναι συγκαλυμένος αντικομμουνισμός.» Ας μιλήσουμε για τα πραγματικά γεγονότα χωρίς ιδεολογικοποιήσεις… Τουλάχιστον τον ιστορικό υλισμό τον αφομοιώσαμε (:) ως μέθοδο. Ας δούμε πως μπορούμε να τον χρησιμοποιήσουμε και στην περίπτωση του σοβιετικού πειράματος…
    •      Όσο για την αναφορά στον Παπαδόπουλος -► Στάλιν και ότι το έργο γράφτηκε για τον ► Στάλιν = Παπαδόπουλος και για αυτό -► πρέπει να το λέμε «σταλινικό θεατρικό» ξαναρωτάω (γιατί έχω ρωτλησει πολλές φορές και απάντηση δεν έχω πάρει) αν την 3η του Μπετόβεν που γράφτηκε αποδεδειγμένα και όχι δια της αυθαίρετης λογικής συνεπαγωγής (όργανο – μπουζούκι – μπάτσος) για τον Ναπολέοντα Βοναπάρτη θα εισηγηθείτε να την λέμε τούδε «βοναπαρτική συμφωνία», οπότε ανοίγετε σοβαρά θέματα ονοματολογίας με όλη την κλασσική μουσική;
      •   Σοσιαλιστικός ρεαλισμός   


        «....αρκούντως κολλημένο στη σταλινική εκδοχή της αριστεράς, με αποτέλεμα να μπορέσει να αποδόσει το πνεύμα του έργου…»

        Το έργο του «Οι τελευταίοι» του Μαξιμ Γκόργκι παρουσιάστηκε το 1978 από το Ελληνικό Λαϊκό Θέατρο στο Θέατρο Μπρόντγουαιη σε σκηνοθεσία Τάκη Μουζενίδη και μετάφραση Παύλου Μάτεσι. Στους πρωταγωνιστικούς ρόλους εμφανίστηκαν ο Μάνος Κατράκης, η Κατερίνα Χέλμη, ο Πέτρος Φυσσούν, ο Χρήστος Καλαβρούζος και η Μαρία Φωκά.

        Το γνωστό δράμα «Στο βυθό» του Μαξιμ Γκόργκι ανέβηκε στο Εθνικό Θέατρο το 1981 σε σκηνοθεσία Σπύρου Ευαγγελάτου και μετάφραση Γιώργου Σεβαστίκογλου. Στους πρωταγωνιστικούς ρόλους εμφανίστηκαν οι Λυκούργος Καλλέργης, Θόδωρος Μορίδης, Γιώργος Τσιτσόπουλος, Νικήτας Τσακίρογλου και Ιάκωβος Ψαρράς

        Φωτογραφία του χρήστη Spyros Kanaliotis.
      •    Α…. ξέχασα    …αυτό είναι Μαγιακόφσκι
        Φωτογραφία του χρήστη Spyros Kanaliotis.
      •   ….. αν μπερδεύεις τον Μαγιακόφσκι με το «Πως δενότανε τ’ ατσάλι», αυτό είναι δικό σου πρόβλημα μάλλον. Εκτίθεσαι όμως μ’ αυτά που γράφεις.
      •   Βλάσης Αγτζίδης Μαγιακόφσκι; Αυτός βρήκε άλλο τρόπο να εκφράσει τη διαμαρτυρία του!
      •   ….και εδώ τελείωσα ως σταλινικός καθ,ότι δεν είμαι. Αλλά δεν είμαι και αντισταλινικός με την έννοια που ο νεοφιλελευθερισμός θέλει να κοιτάμε την Ιστορία. Η ταύτιση του Χιτλερ με τον Στάλιν πέρα ότι είναι μια ανιστόρητη αρλούμπα που δεν έχει καν πόδια να σταθεί, μόνο κακό στον προοδευτική απεικόνιση της Ιστορίας μπορεί να προσφέρει.
      •   Βλάσης Αγτζίδης Τώρα μας ξέσκισες με αυτή την ασπρόμαυρη λογική. Δεν μπορεί η Αριστερά να πάει μπροστά αν δεν λύσει τους λογαριασμούς με την ιστορία της και αν δεν αναμετρηθεί -όσο οδυνηρό κι αν είναι αυτό- με την εμπειρία του 20ου αιώνα…. όσον αφορά τα περί της τέχνης, είναι τεράστια η διαφορά μεταξύ της τέχνης που έχει πολιτικό μήνυμα με την καταναγκαστική επιβολή φόρμας και λήψης διοικητικών μέτρων από την πλευρά της εξουσίας.http://pontosandaristera.wordpress.com/2007/01/02/2-1-2007/
        «Ο ποιητής πέθανε, ζήτω η ποίηση! Ανυπεράσπιστο ένα παιδί των ανθρώπων κύλησε στην άβυσσο! Όμως ζήτω η…
        PONTOSANDARISTERA.WORDPRESS.COM
      •    Ως γνωστόν, έχει τεράστια διαφορά να πεθάνεις ως θύμα των σταλινικών εκκαθαρίσεων απο το να αφήσεις τα κοκκαλάκια σου στο Νταχάου.

2 comments so far

  1. […] Ο κυρ-Παντελής, ο σταλινισμός και μια (ανεπίκαιρη) συζή… […]

  2. […] Ο κυρ-Παντελής, ο σταλινισμός και μια (ανεπίκαιρη) συζή… […]


Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: