Συζητώντας για τη γλώσσα των Πομάκων

Η Γενική Διεύθυνση Μετάφρασης της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, διοργανώνει εκδήλωση για τη γλώσσα και την ταυτότητα  των Πομάκων  τη Δευτέρα 17 Δεκεμβρίου, στις 6.00 μ.μ.  στη Στοά του Βιβλίου (Πεσμαζόγλου 5και Σταδίου).

Ομιλητές θα είναι:

-Σεμπαϊδήν Καραχότζα, δημοσιογράφος

-Άγγελος Συρίγος, επ.καθηγητής στο Πάντειο,

-Γιώργος Μαυρομάτης, λέκτορας, Δημοκρίτειο

πομάκοι-Γ.Δ. μετάφρασης Ε.Ε.-2012

Η ίδια Γενική Διεύθυνση είχε πραγματοποιήσει δύο χρόνια πριν (27 Σεπτεμβρίου 2010) μια πολύ ενδιαφέρουσα εκδήλωση για την ποντιακή διάλεκτο. Ο τίτλος της εκδήλωσης ήταν “Η Διάλεκτος των Ελλήνων του Πόντου“, με ομιλητές εμένα, τον  φιλόλογο Χρίστο Δάλκο (ο οποίος ήταν συντονιστής της “Ομάδας Μελέτης Ποντιακού Ελληνισμού”, μιας ομάδας μαθητών κατέγραψαν προφορικές μαρτυρίες στην ποντιακή, προσφέροντας έτσι πολύτιμο γλωσσικό υλικό για τη μελέτη της εν λόγω διαλέκτου) και τον Ν. Κοντοσόπουλο, πρώην διευθυντή του Ιστορικού Λεξικού της Ακαδημίας Αθηνών, με θέμαΠοντιακή διάλεκτος : Γιατί και για ποιον;”  Η δική μου παρέμβαση αναφερόταν στη σημασία των προφορικών μαρτυριών ως στοιχείων για την κατανόηση της ιστορίας.

https://kars1918.wordpress.com/2010/09/24/pontic-dialec/

 

14 comments so far

  1. Γ. on

    Στον ιστότοπο των Hellenic Professors -and PhDs Electronic Forum,
    αναρτήθηκε 8/12 τρέχοντος άρθρο του κου Ευριπίδη Μπίλλη, με τίτλο την
    είδηση «Μείωσε κατά 20% τους συνεργάτες των υπουργών ο Α.Σαμαράς». Αφορά
    τους «εγκάθετους κομματικούς συμβούλους» με τους οποίους γέμισε το κράτος
    το ΠαΣοΚ από το 1981 και οι οποίοι «προκαλούν τρομερές σπατάλες».

    Χωρίς
    καμία σχέση με το θέμα, στο άρθρο παρεμβάλλεται ένθετη η ακόλουθη φράση:
    «Να υπενθυμίσω ότι για το πρόγραμμα εκπαίδευσης των μουσουλμανοπαίδων που
    θα έπρεπε να γίνει σχεδόν αδαπάνως από τις υπηρεσίες του υπουργείου
    παιδείας δόθηκαν στις κυρίες Θάλεια Δραγώνα, στην ‘κολλητή’ της κ. Άννα
    Φραγκουδάκη και άγνωστον σε ποιους ‘ημετέρους’ άλλους, 17 εκατομμύρια
    ευρώ»
    .

    Ο ιστότοπος ασχολείται συστηματικά με θέματα που εκφράζουν τους δεσμούς με
    την Ελλάδα, χώρα καταγωγής αμερικανών πολιτών σε διάφορα πανεπιστήμια των
    ΗΠΑ. Καθώς όμως είναι μακριά, δεν θα πρέπει να έχουν ελλιπή πληροφόρηση,
    άρα σωστό είναι να ανασκευάζονται πληροφορίες που δεν ανταποκρίνονται στην
    πραγματικότητα.

    Για το λόγο αυτόν αποστέλλουμε από το γραφείο του Προγράμματος που
    αναφέρεται στο εν λόγω άρθρο τις ακόλουθες διευκρινίσεις που αποκαθιστούν
    τι είναι και τι πράττει.

    Το πρόγραμμα που αναφέρει το άρθρο ονομάζεται «Πρόγραμμα για την
    Εκπαίδευση των Παιδιών της Μουσουλμανικής Μειονότητας της Θράκης». Είναι
    ένα από τα τρία μεγάλα προγράμματα του Υπουργείου Παιδείας που έχουν στόχο
    την κοινωνική ένταξη μέσω του σχολείου και τη βελτίωση της εκπαίδευσης
    ευάλωτων κοινωνικών ομάδων. Το πρώτο αφορά την εκπαίδευση παιδιών
    μεταναστών και παλιννοστούντων, το δεύτερο την εκπαίδευση παιδιών Ρομά και
    το τρίτο την εκπαίδευση των παιδιών της μουσουλμανικής μειονότητας στη
    Θράκη.

    Τα προγράμματα αυτά εφαρμόζονται από το 1997. Προκηρύσσονται δημόσια
    ανελλιπώς από όλους τους Υπουργούς όλων των έως σήμερα κυβερνήσεων, οι
    προτάσεις υποβολής αξιολογούνται και ανατίθενται σε διάφορα πανεπιστήμια
    της χώρας. Χρηματοδοτούνται με υψηλά κονδύλια από το Ευρωπαϊκό Κοινωνικό
    Ταμείο, τα κονδύλια αυτά για την περίοδο 2009-2013 είναι: για το Πρόγραμμα
    που αφορά την εκπαίδευση των παιδιών μεταναστών και παλιννοστούντων:
    21.000.000 ευρώ, το Πρόγραμμα για την Εκπαίδευση των παιδιών Ρομά:
    11.287.500 ευρώ, τέλος το Πρόγραμμα για την Εκπαίδευση των παιδιών της
    μειονότητας στη Θράκη: 10.255.000. Αυτή η πληροφορία είναι δημόσια και
    αναρτημένη στο διαδίκτυο.

    Το έργο «Εκπαίδευση των παιδιών της μουσουλμανικής μειονότητας στη Θράκη»
    έχει αποκλειστικό στόχο την αρμονική ένταξη αυτών των παιδιών σταν
    ελληνική κοινωνία μέσα από το σχολείο και την καλή εκμάθηση της ελληνικής
    γλώσσας. Εργάζονται σε αυτό ανά σχολικό έτος δεκάδες πανεπιστημιακοί
    διάφορων ειδικοτήτων και εκατοντάδες εκπαιδευτικοί πρωτοβάθμιας και
    δευτεροβάθμιας. Προσφέρει στα παιδιά της μειονότητας εδώ και 15 χρόνια τα
    ακόλουθα:
    • Μαθήματα ενισχυτικά ελληνικής γλώσσας, μαθηματικών και φυσικής σε
    δημοτικά, γυμνάσια και λύκεια, μετά το τέλος του κανονικού σχολικού
    ωραρίου, απογεύματα και σαββατοκύριακα.
    • Μαθήματα ελληνικής γλώσσας σε δέκα κέντρα ελληνομάθειας και
    κοινωνικοποίησης που έχει ιδρύσει το πρόγραμμα ως κέντρα του Υπουργείου
    Παιδείας στις δύο μεγάλες πόλεις της Θράκης και οκτώ άλλους μικρότερους
    οικισμούς. Τα 10 αυτά Κέντρα διαθέτουν το καθένα εργαστήριο υπολογιστών,
    δανειστική βιβλιοθήκη, έμπειρο προσωπικό και λειτουργούν 7 μέρες την
    εβδομάδα και 11μισι μήνες το χρόνο.
    • Εκτός από μαθήματα ελληνικών σε μαθητές δημοτικού, προσφέρουν: μαθήματα
    ελληνικών σε μητέρες μαθητών, συμβουλευτική εφημερία για τη βοήθεια
    μαθητών γυμνασίου στα μαθήματα, σεμινάρια επαγγελματικού προσανατολισμού,
    δραστηριότητες φιλαναγνωσίας και άλλα.
    • Οργανώνουν επίσης δημιουργικές δραστηριότητες νέων, σε μεικτές ομάδες
    παιδιών και εφήβων της μειονότητας και της πλειονότητας, που συνεργάζονται
    δημιουργώντας συλλογικά έργα (από παραμύθια και θεατρικά δρώμενα, μέχρι
    φωτογραφίες και βίντεο), τέλος οργανώνουν τα καλοκαίρια κατασκηνώσεις με
    παιδιά εφήβους και νέους σε επίσης μεικτές μειονότητας και πλειονότητας.
    •Τα Κέντρα διαθέτουν ακόμα 4 κινητές μονάδες, βαν εξοπλισμένα με 20 λάπτοπ
    το καθένα και δανειστική παιδική βιβλιοθήκη. Ταξιδεύουν 7 μέρες την
    εβδομάδα και τα καλοκαίρια στα απομονωμένα και δυσπρόσιτα μειονοτικά
    χωριά, μέχρι τα σύνορα της Βουλγαρίας και της Τουρκίας μαθαίνοντας τα
    παιδιά ελληνικά με παραμύθια και ηλεκτρονικά παιγνίδια μάθησης.
    Τα μαθήματα και τις λοιπές δραστηριότητες του Προγράμματος παρακολουθούν
    χιλιάδες κάθε χρόνο παιδιά της μειονότητας. Για παράδειγμα πέρσι
    (Σεπτέμβριος 2011 έως Αύγουστος 2012), συμμετείχαν στο πρόγραμμα κοντά
    7.000 (6.928) παιδιά της μειονότητας.

    Το Πρόγραμμα, όπως και τα υπόλοιπα ανάλογα προγράμματα, ανήκουν στο
    Υπουργείο Παιδείας και δεν ανατίθενται σε «κολλητούς» κανενός. Το
    συγκεκριμένο, στην παρούσα φάση, μετά από υποβολή πρότασης σε δημόσια
    προκήρυξη και μετά από αξιολογήσεις, έχει ανατεθεί στα Πανεπιστήμια Αθηνών
    και Θεσσαλονίκης, με επιστημονική υπεύθυνη την ομότιμη καθηγήτρια του
    Πανεπιστημίου Αθηνών, κα Άννα Φραγκουδάκη.

    Το πρόγραμμα έχει αξιολογηθεί από πολλούς αρμόδιους θεσμούς και
    εξωτερικούς του υπουργείου Παιδείας αξιολογητές, με άριστα αποτελέσματα.
    Το Πρόγραμμα έχει περιληφθεί στις recommendations εκθέσεων που υποβλήθηκαν
    Ιανουάριο 2009 από απεσταλμένους για την κατάσταση των ανθρωπίνων
    δικαιωμάτων στην Ελλάδα, M. Hunault από το Συμβούλιο της Ευρώπης και G. Mc
    Dougall από τον ΟΗΕ. Και στις δύο αυτές εκθέσεις το πρόγραμμα αξιολογείται
    ως «καλή πρακτική» της Ελλάδας με τη σύσταση να ενισχυθεί και να
    συνεχιστεί.

    Το Πρόγραμμα έχει συμβάλει στην αλλαγή του εκπαιδευτικού τοπίου της Θράκης
    σε ό,τι αφορά τη μειονότητα. Όταν το 2000 ερεύνησε τη διαρροή των παιδιών
    της μειονότητας από την υποχρεωτική εκπαίδευση, διαπιστώθηκε ότι 65% του
    συνόλου εγκατέλειπαν το σχολείο πριν από την απόχτηση απολυτηρίου
    γυμνασίου. Μικρό δείγμα των σημαντικών αλλαγών από τότε είναι μερικοί
    αριθμοί. Η σχολική διαρροή μειώθηκε από το 65% σε λιγότερο από 30%. Η
    πρόσβαση στο σχολείο είχε την ακόλουθη ταχεία άνοδο. Από 1.501 το 1997 οι
    μαθητές γυμνασίου έγιναν 2.750 (αύξηση 163%), από 547 οι μαθητές λυκείου
    έγιναν 2.750 (αύξηση 402%), τα κορίτσια της μειονότητας πλησίασαν τον
    εθνικό μέσο όρο στα γυμνάσια και λύκεια. Φέτος κοντά 500 (493) παιδιά της
    μειονότητας μπήκαν σε ελληνικά πανεπιστήμια και ΤΕΙ.

    Κατά κανόνα τα Υπουργεία δεν αναλαμβάνουν ούτε εκτελούν πειραματικά
    προγράμματα όχι μόνο στην Ελλάδα αλλά και σε πολλές άλλες χώρες, τα
    αναθέτουν σε φορείς με ειδική τεχνογνωσία και στη συνέχεια (εφόσον είναι
    επιτυχημένα) τα υιοθετούν και τα εντάσσουν στην τρέχουσα καθημερινότητα.
    Αυτό ελπίζουμε να γίνει με όλα τα παραπάνω προγράμματα, που έχουν
    αναπτύξει εκπαιδευτικά υλικά, έχουν κάνει μεγάλο αριθμό επιμορφώσεων
    εκπαιδευτικών και έχουν συμβάλει στη βελτίωση της επίδοσης των μαθητών.
    Η Ελλάδα είναι σε κρίση, με προβλήματα πολιτικά όσο και οικονομικά
    γιγάντια, που άρα αναπόφευκτα προκαλούν διαφωνίες. Ας κάνουμε όλοι οι
    πανεπιστημιακοί την προσπάθεια να επιχειρηματολογούμε όταν διαφωνούμε,
    επίσης να μη νομιμοποιούμε τις δημόσιες ύβρεις κι ακόμα λιγότερο το
    αδίκημα της συκοφαντίας. Σίγουρα θα συμφωνούν με αυτό οι πιο πολλοί
    συμμετέχοντες στο Forum των Hellenic Professors.

    Από το γραφείο του Προγράμματος για την Εκπαίδευση των Παιδιών της
    Μουσουλμανικής Μειονότητας της Θράκης
    Φραντζέσκα Μπόθου

    Πανεπιστήμιο Αθηνών, Ιπποκράτους 35, 10680 Αθήνα

  2. Evris on

    «Τα κονδύλια αυτά για την περίοδο 2009-2013 είναι: για το Πρόγραμμα που αφορά την εκπαίδευση των παιδιών μεταναστών και παλιννοστούντων: 21.000.000 ευρώ.
    Το Πρόγραμμα για την Εκπαίδευση των παιδιών Ρομά: 11.287.500 ευρώ, τέλος το Πρόγραμμα για την Εκπαίδευση των παιδιών της μειονότητας στη Θράκη: 10.255.000.»

    —-

    Η συνάδελφος Φραντζέσκα Μπόθου παραθέτει κατωτέρω διάφορα στοιχεία για να δικαιολογήσει το χρυσοφόρο πρόγραμμα που διαχειρίζονται εδώ και και χρόνια οι δύο γνωστές και γενικότερα και ως Αννανιακές κτλ. κυρίες. Η κυρία Θάλεια Δραγώνα και η κυρία Άννα Φραγκουδάκη.

    Πρόσφατη ομόφωνη ανακοίνωση της ΕΛΜΕ (Ένωση Λειτουργων Μέσης Εκπαίδευσης) Ροδόπης (όρα κατωτέρω) που ξεσήκωσε θύελλα αντιδράσεων από τους Τούρκους και την κ. Φραγκουδάκη. Λέει πολλά για το θέμα. Δεν καλύπτει όλα όσα αναφέρονται στην απάντηση της συναδέλφου Μπόθου. Είναι πάρα πολλά τα ζητήματα – θέματα που θέτει. Εν ολίγοις , παίρνουν άπειρα χρήματα, απασχολούν εκατοντάδες ανθρώπους ( έχει στηθεί απίθανο δίκτυο εδώ και 15 χρόνια) με «έργο» μεγάλου όγκου.
    Σχετικά παρατηρώ:

    * Το πρόγραμμα αυτό για το οποίο «υπερηφανεύεται» η συνάδελφος,
    * κατά την τοπική ΕΛΜΕ (όρα κατωτέρω), στηρίζεται σε χουντικά πρωτόκολλα του 1968 και υποκαθιστά χρυσοφόρα για πολλούς (αλλά κυρίως ως όλα δείχνουν για τις δύο κυρίες) την εκπαίδευση που έπρεπε να παρέχει το κράτος (όρα κατωτέρω παμψηφεί ανακοίνωση της τοπικής ΕΛΜΕ, Ένωσης Λειτουργών Μέσης Εκπαίδευσης)

    Επειδή μπορεί καποιος να ισχυριστεί ότι και ειδικός δεν είμαι και δεν γνωρίζω την περιοχή (αν και όλοι γνωρίζουμε τι κάνει εκεί το τουρκικό προξενείο, τις άριστες σχέσεις των δύο κυριών με αυτό και τη δίωξη που υπέστη η άξια Ελληνίδα Χαρά Νικολοπούλου από τις δύο αυτές Αννανιακές κυρίες),

    * επισυνάπτω κατωτέρω το ομόφωνο ψήφισμα για το θέμα των εκπαιδευτικών της ΕΛΜΕ της περιοχής που είναι πλέον αρμόδιοι να μιλήσουν από μένα.
    * Και ως αναφέρει η τοπική ΕΛΜΕ για τα αποτελέσματα του χρυσοφόρου αυτού προγράμματος, που κατ αυτήν είναι καταστροφικό για την εκπαίδευση των μουσουλμανοπαίδων,
    * ποτέ δεν έγινε αρμόδιος κρατικός έλεγχος τον οποίον θα πρέπει αν το κρίνει σκόπιμο να τον διατάξει άμεσα η βουλή
    * και κάθε άλλη αρμόδια αρχή (ΣΔΟΕ) για τέτοια τεράστια ποσά.
    * Που μόνον επι των ημερών του κ. Σπηλιοτόπουλου εγκρίθηκαν περίπου 10.000.000 γι αυτό.
    * Γιατί προφανώς δεν είναι κρατικός έλεγχος τα αναφερόμενα «κολακευτικά» και για μένα παραπλανητικά ξένων τρίτων, που στηρίχθηκαν μάλλον σε πληροφορίες των δύο κυριών εν είδει Γιάννης κερνά και Γιάννης πίνει (και όχι μόνον).

    Μία ακόμα παρατήρηση, ερώτημα, αφού ήδη έχουμε 1.200.000 πολιτογραφηθέντες μετανάστες και κάπου 3.000.000 μη νόμιμους ή λαθραίους ως είθισται να ονομάζονται:

    * Τα τέκνα αυτών που είναι απείρως περισσότερα από από τα μουσουλμανόπαιδα της Θράκης,
    * (που ως περιγράφει κατωτέρω η τοπική ΕΛΜΕ μετατρέπονται από τις δύο κυρίες σε τουρκόπαιδα),
    * θα ενταχθούν στο Ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα, ή θα ιδρύσουν οι δύο κυρίες ένα νέο τεράστιο επίσης απείρως πλέον χρυσοφόρο πρόγραμμα;;

    Από την κατωτέρω ανακοίνωση της τοπικής ΕΛΜΕ, σημειώνω αυτά που κάθε λογικός άνθρωπος χωρίς ίδιον συμφέρον θα τόνιζε:

    «Αυτά όλα μάλιστα αποτελούν αντικειμενικούς παράγοντες, άκρως μετρήσιμους, ενώ το ΠΕΜ (Πρόγραμμα Εκπάιδευσης Μουσουλμανοπαίδων) συνεχίζει εντελώς ανεξέλεγκτο εδώ και 15 χρόνια (άλλη μείζων πρόκληση αυτή), χωρίς καμία απολύτως έρευνα να έχει πραγματοποιηθεί για τα (όποια) ποιοτικά του αποτελέσματα. Ζητούμε επιτέλους αυτό να γίνει στην τωρινή (4η φάση) του προγράμματος, για να επιβεβαιωθούν και οι συνάδελφοι που με απόγνωση διαπιστώνουν τον αναλφαβητισμό του συντριπτικού ποσοστού των μαθητών των μειονοτικών δημοτικών.

    Μετά απ’ αυτά τι μπορούμε να περιμένουμε στο μέλλον; Οι προτάσεις που εμείς μπορούμε να σκεφτούμε ως εκπαιδευτικοί είναι ξεκάθαρες (και βεβαίως ουδόλως περιλαμβάνουν μέσα τους το ΠΕΜ και την οιαδήποτε σκέψη συνέχισής του). Αυτά που προτείνουμε λοιπόν είναι:

    α) η άμεση καταγγελία των χουντικών πρωτοκόλλων του 1968 και η κατάργηση του αναχρονιστικού θεσμού της μειονοτικής εκπαίδευσης, που δοκιμάστηκε στην πράξη και καθήλωσε τη μειονότητα στην αμάθεια και την οπισθοδρόμηση,
    β) η δημιουργία δημόσιων ελληνικών σχολείων, όπου θα διδάσκονται ως μαθήματα επιλογής η μητρική γλώσσα των μαθητών και το Κοράνιο (ας προσέξουμε τη μεγάλη απήχηση που βρήκαν τα δημόσια Ελληνικά Γυμνάσια στα Πομακοχώρια της Ξάνθης και της Ροδόπης),
    γ) η θέσπιση ελληνόφωνων νηπιαγωγείων, όπου η μητρική γλώσσα θα χρησιμοποιείται επικουρικά, για να εμπεδωθεί η ελληνομάθεια (επιτέλους, ας αξιοποιηθεί η εμπειρία τέτοιων προγραμμάτων στο Βέλγιο, στον Καναδά και σε άλλα πολυγλωσσικά περιβάλλοντα).
    Αυτά τα απλά βήματα χρειάζεται η περιοχή μας, για να αναδείξει το ανθρώπινο δυναμικό της και να δημιουργήσει τις προϋποθέσεις για την ανάπτυξή της. Όλα τα άλλα «αδειανά πουκάμισα» των σχεδίων δράσης δεν έχουν να πουν τίποτα στους πολίτες. Το ίδιο και κάποια μεγαλόστομα εκπαιδευτικά προγράμματα, που κινήθηκαν με περίσσιο θράσσος και αμετροέπεια πάνω στην κυρίαρχη λογική της Μεταπολίτευσης, αυτή της απομύζησης πόρων (ευρωπαϊκών και ελληνικών) με αμφίβολα αποτελέσματα από κρατικοδίαιτους και διαπλεκόμενους «διανοουμένους». Τέτοια προγράμματα στην πραγματικότητα βαθαίνουν την κρίση στην εκπαίδευση και για τούτο απαιτούν επιτέλους από όλους μας υπεύθυνες και δυναμικές απαντήσεις…
    Το τελικό αποτέλεσμα όμως είναι φτωχό, δεν αξιολογείται από τον χρηματοδότη (Δημόσιο), δεν υπακούει στα υφιστάμενα αναλυτικά προγράμματα και οι μεθοδεύσεις τους για να ξαναπάρουν το πρόγραμμα στα χρόνια της ΝΔ άφησαν …εποχή. Κι όλα αυτά αφήνοντας κατά μέρος την εθνομηδενιστική λύσσα των υπευθύνων, την αποσιώπηση της πομακικής γλώσσας (μια δειλή απόπειρα προ αρκετών ετών κατέληξε σε φιάσκο) και τις μαγικές εικόνες της Στατιστικής τους.»

    Ευριπίδης Μπίλλης
    Τ. Επίκουρος Καθηγητής ΕΜΠ

    ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ ΤΗΣ ΕΛΜΕ Ν. ΡΟΔΟΠΗΣ

    ΚΑΠΟΙΕΣ ΘΛΙΒΕΡΕΣ ΔΙΑΠΙΣΤΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗ ΜΕΙΟΝΟΤΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΚΑΙ ΤΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΜΟΥΣΟΥΛΜΑΝΟΠΑΙΔΩΝ

    Η έναρξη μιας ακόμη σχολικής χρονιάς μάς έφερε δυστυχώς αντιμέτωπους με ένα σύνολο θλιβερών συμπερασμάτων σε σχέση με την όλη εκπαιδευτική διαδικασία, την οποία προσπαθούμε να υπηρετήσουμε. Πέραν δε του ευρύτερου προβληματισμού μας για το πού βαδίζει η εκπαίδευση σήμερα στη χώρα μας (ερώτημα που τίθεται με ολοένα και πιο επιτακτικό τρόπο τα τελευταία χρόνια και παρά τις μεγαλεπήβολες «μεταρρυθμίσεις» και λοιπές πομπώδεις διακηρύξεις εκ μέρους της Πολιτείας), ένα γεγονός που μας ανησυχεί ιδιαίτερα είναι και η κατάσταση σχετικά με την εκπαιδευτικώς χειμαζόμενη μουσουλμανική μειονότητα της περιοχής μας.

    Η νέα εκκωφαντική αποτυχία των μειονοτικών μαθητών στις φετινές Πανελλήνιες Εξετάσεις (αλλά βεβαίως και οι θλιβερές επιδόσεις τους στις ενδοσχολικές) αποτελεί το πλέον ατράνταχτο – και συνάμα τραγικό – τεκμήριο για το πόσο βάσιμη είναι αυτή η αγωνία μας. Γιατί σε πείσμα όσων διατείνονται ότι το εν λόγω πρόβλημα έχει εσχάτως μειωθεί, η μόνη αλήθεια είναι ότι στη Μέση Εκπαίδευση συνεχίζουν να έρχονται μουσουλμάνοι μαθητές με άκρως προβληματική (στις καλύτερες των περιπτώσεων) ελληνομάθεια.

    Με βαθιά λύπη (γιατί εμείς δεν θέλουμε αμόρφωτα τα παιδιά της μειονότητας), διαπιστώσαμε και φέτος το τεράστιο πρόβλημα – και βέβαια όχι θεωρητικά αλλά στην καθημερινή μας εμπειρία μέσα στην τάξη – επιστρατεύοντας όλες τις δυνάμεις μας στην προσπάθειά μας να συνταιριάξουμε την διδακτέα ύλη του Λυκείου με την κάλυψη κενών σε παιδιά 16 και 17 ετών, που αγνοούν ακόμη και την προπαίδεια ή τις στοιχειωδέστερες έννοιες της δομής της ελληνικής γλώσσας.

    Το γεγονός μας αναγκάζει – ως στοιχειώδες καθήκον μας ως δασκάλων και παιδαγωγών – να εκφράσουμε αρχικά και πάλι την αντίθεσή μας προς αυτό το εντελώς παρωχημένο εκπαιδευτικό μοντέλο του δίγλωσσου δημοτικού σχολείου. Μια απολύτως πρωτόγονη εκπαιδευτικά κατάσταση στην Ελλάδα του 2012 – γιατί πόσο «σύγχρονη» μπορεί άραγε να θεωρείται μια εκπαίδευση όπου τα μισά μαθήματα διδάσκονται στα ελληνικά και τα άλλα μισά στα τουρκικά, αλλά και πόσο συμβατή μπορεί να είναι και με το Διεθνές Δίκαιο – όπως φτάνει να αναρωτιέται ακόμη και ο Κ.Τσιτσελίκης – μια εκπαίδευση με τόσο οριοθετημένους θρησκευτικούς διαχωρισμούς (μουσουλμάνοι δάσκαλοι και μουσουλμάνοι μαθητές);

    Και μια κατάσταση, η οποία δεν βασίζεται βεβαίως σε κάποια διεθνή συνθήκη, αλλά αποκλειστικά στα χουντικά Μορφωτικά Πρωτόκολλα του 1968, και στην πράξη συντρίβει κυριολεκτικά τους μειονοτικούς μαθητές στις συμπληγάδες ενός παρανοϊκής σύλληψης και βαθύτατα αντιεκπαιδευτικού δίγλωσσου προγράμματος (αγνοώντας εξάλλου προκλητικά και τις άλλες μειονοτικές γλώσσες της περιοχής, όπως η πομακική και η ρομανί).

    Και μια κατάσταση τέλος που επιτείνεται τα τελευταία χρόνια και με την πεισματική εμμονή των πλέον σκληροπυρηνικών κύκλων της μειονότητας για δίγλωσσα νηπιαγωγεία (για να μην σταθούμε καν στη δεδομένη λειτουργία στη Θράκη παράνομων ιδιωτικών νηπιαγωγείων που δεν είναι καν δίγλωσσα, αλλά αποκλειστικά τουρκόφωνα).

    Όλα αυτά ασφαλώς αποτελούν έναν από τους βασικότερους λόγους της γκετοποίησης της μειονότητας, της πνευματικής και κοινωνικής της καθυστέρησης, της ποδηγέτησής της από αλλότρια κέντρα (που τους συμφέρει αυτή η νοσηρή κατάσταση), της ενίσχυσης των διαχωριστικών γραμμών και της διαιώνισης εντέλει μιας παράλληλης κοινωνίας με καθαρά αποσχιστική λογική.

    Με αφορμή όμως και το σχετικά πρόσφατο τριήμερο συνέδριο στην Κομοτηνή, όπου οι κυρίες Φραγκουδάκη, Δραγώνα και άπασα η παρέα τους διατράνωσαν με πανηγυρική αμετροέπεια τα…εντυπωσιακά αποτελέσματα της εκπαιδευτικής τους δραστηριότητας στη Θράκη, νιώθουμε υποχρεωμένοι να προβούμε ακολούθως σε κάποιες διαπιστώσεις και για το περίφημο «Πρόγραμμα Εκπαίδευσης Μουσουλμανοπαίδων», δηλαδή το ακριβότερο από εντάξεώς μας σε ΕΟΚ-ΕΕ εκπαιδευτικό πρόγραμμα, που κοστίζει περίπου 3,5 εκατομμύρια € τον χρόνο και για το οποίο (μετά από 15 ολόκληρα χρόνια λειτουργίας του) εμείς μπορούμε ρητά να το χαρακτηρίσουμε όχι απλώς πρόγραμμα πενιχρών αποτελεσμάτων, αλλά ξεκάθαρα αποτυχημένο.

    Αποτυχημένο και γιατί προσπάθησε απλώς να επιφέρει κάποιες διορθώσεις στο προαναφερθέν απαράδεκτο μοντέλο της μειονοτικής εκπαίδευσης (το οποίο στην πραγματικότητα δεν μπορεί να διορθωθεί, αλλά η μόνη λύση είναι η άμεση κατάργησή του), αλλά και για τους τρόπους που επέλεξε για να τις επιφέρει (και ας αρκεστούμε εδώ π.χ. απολύτως ενδεικτικά να αναφέρουμε το…απίστευτο παιδαγωγικό επίτευγμα του σχηματισμού μικτών τμημάτων από μουσουλμάνους μαθητές δημοτικού και γυμνασίου, δηλαδή από παιδιά εντελώς διαφορετικών ηλικιών και συνεπώς γνωστικών επιπέδων, μέσα στα οποία τμήματα καλούνται οι εκπαιδευτικοί μέσα σε 45΄ να διδάξουν Μαθηματικά ή Νεοελληνική Γλώσσα).

    Και βεβαίως διευκρινίζουμε ότι εμείς δεν στεκόμαστε αυτή τη στιγμή στο απίστευτο κόστος του προγράμματος (και ας αποτελεί φυσικά μία τρομακτική πρόκληση, ειδικά σε μια εποχή που συνταξιούχοι των 400€ και δάσκαλοι των 700€ πέφτουν σε απόγνωση). Αν και βαριά χειμαζόμενοι φορολογούμενοι όλοι μας, πιστεύουμε πραγματικά ότι στην εκπαίδευση δεν χωρούν οικονομικίστικες λογικές και πολιτικές περικοπών και λιτότητας.

    Δεν μπορούμε όμως να αγνοήσουμε κάποια σαφώς κοστοβόρα (όσο και εντελώς περιττά) δεδομένα, όπως π.χ. η μέσω του ΠΕΜ παράδοση μαθημάτων τουρκικής γλώσσας σε εκατοντάδες πλειονοτικούς καθηγητές – για λόγους μάλιστα εντελώς άσχετους προς τους στόχους του προγράμματος (είναι πραγματικά απαράδεκτο να συμβαίνει κάτι τέτοιο με δημόσιο χρήμα – στο κάτω-κάτω για όποιον θέλει να μάθει τα τουρκικά, υπάρχουν εν τέλει και τα φροντιστήρια).

    Και κυρίως βέβαια δεν μπορούμε να αγνοούμε και τα «εκπαιδευτικά» αποτελέσματα αυτού του πανάκριβου προγράμματος. Και αυτά είναι απλώς η διαιώνιση του παντελούς λειτουργικού αναλφαβητισμού των μειονοτικών μαθητών μας (μήπως όμως είναι άραγε τελικά και το ζητούμενο;), ενώ και οι θριαμβολογίες των επιστημονικών καθοδηγητών του προγράμματος για τον περιορισμό της σχολικής διαρροής, είναι και αυτές κενές περιεχομένου, αν ληφθεί υπόψη και το ότι αυτό συνέβη τα τελευταία χρόνια σε όλη την Ελλάδα (χωρίς να «τρέχει» κανένα απολύτως πρόγραμμα), αλλά κυρίως το ότι στη Θράκη άλλες είναι οι κυριότερες αιτίες αυτού του περιορισμού (όπως η ραγδαία αστικοποίηση, η άρση των προκαταλήψεων για τα κορίτσια, η βελτίωση του οδικού δικτύου σε Ξάνθη – Ροδόπη, η γενικότερη στροφή σε μορφωτικές αξίες και πάνω απ’ όλα βέβαια η ενθαρρυντική για τους μουσουλμανόπαιδες ποσόστωση για την εισαγωγή τους στα ΑΕΙ και ΤΕΙ).

    Αυτά όλα μάλιστα αποτελούν αντικειμενικούς παράγοντες, άκρως μετρήσιμους, ενώ το ΠΕΜ συνεχίζει εντελώς ανεξέλεγκτο εδώ και 15 χρόνια (άλλη μείζων πρόκληση αυτή), χωρίς καμία απολύτως έρευνα να έχει πραγματοποιηθεί για τα (όποια) ποιοτικά του αποτελέσματα. Ζητούμε επιτέλους αυτό να γίνει στην τωρινή (4η φάση) του προγράμματος, για να επιβεβαιωθούν και οι συνάδελφοι που με απόγνωση διαπιστώνουν τον αναλφαβητισμό του συντριπτικού ποσοστού των μαθητών των μειονοτικών δημοτικών.

    Έναν αναλφαβητισμό που εμείς τον ζούμε καθημερινά μέσα στις τάξεις μας, που παλεύουμε ετεροχρονισμένα (και βεβαίως μάταια, γιατί είναι πρακτικά αδύνατον) να τον μειώσουμε στις ηλικίες των 16 και 17 ετών και που δυστυχώς, παρά τις απεγνωσμένες μας προσπάθειες, μοιραία τον διαπιστώνουμε και με τα ατράνταχτα τεκμήρια των βαθμολογικών καταρρεύσεων των μουσουλμάνων μαθητών μας στις ενδοσχολικές και κυρίως τις Πανελλήνιες Εξετάσεις. Και τα τεκμήρια αυτά αποτελούν ασφαλώς και την πλέον αξιόπιστη έρευνα για την αποτυχία του ΠΕΜ, κόντρα στις μεγαλόστομες πομφόλυγες των εμπνευστών του.

    Μετά απ’ αυτά τι μπορούμε να περιμένουμε στο μέλλον; Οι προτάσεις που εμείς μπορούμε να σκεφτούμε ως εκπαιδευτικοί είναι ξεκάθαρες (και βεβαίως ουδόλως περιλαμβάνουν μέσα τους το ΠΕΜ και την οιαδήποτε σκέψη συνέχισής του). Αυτά που προτείνουμε λοιπόν είναι:

    α) η άμεση καταγγελία των χουντικών πρωτοκόλλων του 1968 και η κατάργηση του αναχρονιστικού θεσμού της μειονοτικής εκπαίδευσης, που δοκιμάστηκε στην πράξη και καθήλωσε τη μειονότητα στην αμάθεια και την οπισθοδρόμηση,

    β) η δημιουργία δημόσιων ελληνικών σχολείων, όπου θα διδάσκονται ως μαθήματα επιλογής η μητρική γλώσσα των μαθητών και το Κοράνιο (ας προσέξουμε τη μεγάλη απήχηση που βρήκαν τα δημόσια Ελληνικά Γυμνάσια στα Πομακοχώρια της Ξάνθης και της Ροδόπης),

    γ) η θέσπιση ελληνόφωνων νηπιαγωγείων, όπου η μητρική γλώσσα θα χρησιμοποιείται επικουρικά, για να εμπεδωθεί η ελληνομάθεια (επιτέλους, ας αξιοποιηθεί η εμπειρία τέτοιων προγραμμάτων στο Βέλγιο, στον Καναδά και σε άλλα πολυγλωσσικά περιβάλλοντα).

    Αυτά τα απλά βήματα χρειάζεται η περιοχή μας, για να αναδείξει το ανθρώπινο δυναμικό της και να δημιουργήσει τις προϋποθέσεις για την ανάπτυξή της. Όλα τα άλλα «αδειανά πουκάμισα» των σχεδίων δράσης δεν έχουν να πουν τίποτα στους πολίτες. Το ίδιο και κάποια μεγαλόστομα εκπαιδευτικά προγράμματα, που κινήθηκαν με περίσσιο θράσσος και αμετροέπεια πάνω στην κυρίαρχη λογική της Μεταπολίτευσης, αυτή της απομύζησης πόρων (ευρωπαϊκών και ελληνικών) με αμφίβολα αποτελέσματα από κρατικοδίαιτους και διαπλεκόμενους «διανοουμένους». Τέτοια προγράμματα στην πραγματικότητα βαθαίνουν την κρίση στην εκπαίδευση και για τούτο απαιτούν επιτέλους από όλους μας υπεύθυνες και δυναμικές απαντήσεις…

    ΤΟ ΔΣ ΤΗΣ ΕΛΜΕ

  3. HEC on

    Στην επιστολή για την ανυπαρξία Εθνικής Πολιτικής για τη Θράκη που έστειλε το ΦΟΡΟΥΜ (HEC) σε αρμοδίους και μη προ έτους περίπου, γινόταν αναφορά στα πολύ μεγάλα κονδύλια που διαχρονικά διαχειρίστηκαν για την εκπαίδευση παιδιών στις μειονότητες της Θράκης μεμονωμένα άτομα με δεσμούς αλλά και συμμετοχή στην Κυβέρνηση του Γ.Α. Παπανδρέου (βλ. προηγηθέν μήνυμα).

    Λόγω της μεγάλης εθνικής σημασίας του αντικειμένου αυτού, το Υπουργείο Παιδείας θα έπρεπε όχι μόνο να επανεξετάσει το όλο θέμα αλλά και να ελέγξει τόσο τα αποτελέσματα των εν λόγω προγραμμάτων όσο και την οικονομική τους διαχείριση, εξετάζοντας ταυτόχρονα και τις διαδικασίες ανάθεσής τους και δημοσιοποιώντας τα οποιαδήποτε ευρήματα και διαπιστώσεις. Μόνο έτσι θα υπάρξει διαφάνεια, θα αποκατασταθεί η αλήθεια και θα σταματήσουν οι διάφορες φήμες και η πιθανή παραπληροφόρηση για αυτό το εθνικής σημασίας πρόβλημα.

  4. G.P. on

    Ερώτηση προς την κ. Μπόθου

    «Σε συνέχεια της παρέμβασής σας στο HEC σχετικά με τα Προγράμματα
    Εκπαίδευσης των Μουσουλμανοπαίδων κλπ:
    Από περιέργεια:

    1. Πόσοι «κύκλοι» των προγραμμάτων αυτών έχουν «τρέξει»; 2. Τις
    προηγούμενες φορές ποιοι/ποιες ήταν οι επιστηνονικοί υπεύθυνοι; 3.
    Τελικά πόσα χρήματα διατίθενται για κάθε ένα από αυτά και ποιος τα
    παίρνει; 4. Άλλες (διαφορετικές) «προτάσεις» υπήρξαν;

    Γ. Π. «

  5. G.P. on

    Aγαπητοί συνάδελφοι, ενδιαφερόμενοι για το πρόγραμμα εκπαίδευσης μουσουλμανοπαίδων στη Θράκη,

    Απέστειλα στην κυρία Φ. Μπόθου τα παρακάτω (βλ. τέλος) απλά ερωτήματα και ιδού η απάντηση του σχετικού «γραφείου».
    Επιβεβαιώθηκε ότι το «μονοπώλιο» καλά κρατεί και εδώ (επί 15 χρόνια ή αλλιώς 4-5 «φάσεις»): Το πρόγραμμα που αφορά τα μουσουλμανόπαιδα της Θράκης υλοποιείται χωρίς την συμμετοχή ή μάλλον με μικρής διάρκειας (προσχηματικά αποδεκτή;) συμμετοχή του Δημοκριτείου Πανεπιστημίου Θράκης! Ενώ το ΕΚΠΑ, λέει, αφού δεν κατάφερε να «τα βρεί» στη συνέχεια με το ΔΠΘ, συνεργάστηκε με το ΑΠΘ (άλλωστε αυτοί γνωρίζουν «από κοντά» τα προβλήματα των μουσουλμανοπαίδων …).
    Τώρα τα συμπεράσματα βγάλτε τα μόνοι σας. Πάντως: Όπου είναι το πτώμα εκεί μαζεύονται τα όρνια… (σημ. Η ρήση του Χριστού ερμηνεύεται πολυτρόπως!)
    Δεν είναι φυσικό να «βοά» τόσος κόσμος, χωρίς να υπάρχει σκάνδαλο!
    Η μία από τις δύο «Αννανιακές» κυρίες (δανείζομαι το επίθετο από τον κ. Μπίλλη) ανέθεσε (ως ειδική γραμματέας του Υπουργείου) στον εαυτό της (!) μέρος του έργου και στην φίλη της την γενική εποπτεία. «Κολλητοί» δεν υπάρχουν. Κι επειδή κάποια άλλη δασκάλα δεν ήταν «φίλη» της, είχαμε όλοι την ευκαιρία να παρακολουθήσουμε προ ολίγων ετών τον πόλεμο που υπέστη.

    Γ. Π.

    ——————————————

    ——– Original Message ——–
    Subject: apo programma ekpaideysis twn paidiwn tis mousoulmanikis meionotitas sti thraki
    Date: Fri, 21 Dec 2012 09:56:35 +0200
    From: «Εκπαίδευση Μουσουλμανοπαίδων»
    To:

    Παρακαλώ δείτε το συνημμένο.

    Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών
    Εκπαίδευση των παιδιών της μουσουλμανικής
    μειονότητας στη Θράκη
    Ιπποκράτους 35, 10680 Αθήνα
    Τλφ: 210-3688508, 3688536, 3688513, 3688515
    Φαξ: 201-3688506
    Ηλ.διεύθ.: museduc@ecd.uoa.gr, fmpothou@ecd.uoa.gr

    Σε συνέχεια των ερωτήσεών σας, σας ενημερώνουμε τα εξής:

    Όλες οι πληροφορίες που ζητάτε για όλα τα προγράμματα του Υπουργείου Παιδείας που χρηματοδοτεί το Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο υπάρχουν για όλες τις φάσεις στον ιστότοπο του Υπουργείου: http://www.ypepth.gr/el_ec_page200.htm
    και στη συνέχεια: http://archive.minedu.gov.gr/el_ec_page200.htm

    Ειδικά το Πρόγραμμα για την Εκπαίδευση των Παιδιών της Μουσουλμανικής Μειονότητας της Θράκης, το υλοποιεί από το 1997 το Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών (ΕΚΠΑ), με επικεφαλής υπεύθυνη σε όλες τις φάσεις από το 1997 μέχρι σήμερα την καθηγήτρια του ΕΚΠΑ, Κοινωνιολόγο της Εκπαίδευσης, κα Άννα Φραγκουδάκη και συνυπεύθυνη την καθηγήτρια του ΕΚΠΑ, Κοινωνική Ψυχολόγο, κα Θάλεια Δραγώνα για τη 2η φάση και μέρος της τρίτης φάσης (έως το Σεπτέμβριο 2007).

    Προτάσεις άλλες από την πρόταση του ΕΚΠΑ που επελέγη, απ’όσο γνωρίζουμε υποβλήθηκαν στις δημόσιες προκηρύξεις του Υπουργείου, την τρίτη και τέταρτη φάση. Για την 3η φάση το ΕΚΠΑ συνεργάστηκε και περιέλαβε στην πρότασή του ως συμπράττοντα φορέα με 4 Υποέργα το Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης (ΔΠΘ). Για την τρέχουσα 4η φάση απέτυχε προσπάθεια του ΕΚΠΑ να συνεχίσει τη συνεργασία με το ΔΠΘ και περιέλαβε στην πρότασή του ως συμπράττοντα φορέα με 1 Υποέργο (με 5 δράσεις) το Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης.

    Όσον αφορά τα κονδύλια δεν τα «παίρνει» κανένας.
    Το Υπουργείο Παιδείας (στο οποίο φθάνουν από το Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο μέσω του Υπουργείου Οικονομικών) τα αποστέλλει στα πανεπιστήμια που υλοποιούν τα έργα. Τα διαχειρίζονται ειδικές υπηρεσίες των πανεπιστημίων που ονομάζονται η καθεμία ΕΛΚΕ (Ειδικός Λογαριασμός Κονδυλίων Έρευνας), διοικούνται από επιτροπές πανεπιστημιακών με επικεφαλής η καθεμιά υπεύθυνο τον εκάστοτε αρμόδιο για τα οικονομικά Αντιπρύτανη.

    Από το γραφείο του προγράμματος
    «Εκπαίδευση των παιδιών της μουσουλμανικής μειονότητας στη Θράκη»

  6. Γιώργος Χ. on

    Το παρακάτω μήνυμα της κ. Γκατζούλη δίνει μερικέςακόμα πληροφορίες:

    Nina Gatzoulis

    προς HELLENIC-PROFE.
    Αγαπητοί Συνάδελφοι,

    Οι κυρίες Δραγώνα και Φραγκουδάκη ήρθαν και στις ΗΠΑ να παρουσιάσουν το «επιτυχές» πρόγραμμα των μουσουλμανοπαίδων Θράκης και μάλιστα η διάλεξη έγινε στο Πανεπιστήμιο HARVARD. Στη διάλεξη ζήτημα να παραβρίσκονταν 15 ακροατές (δεν γνωρίζω αν ήταν απ’ αυτούς κάποιος φοιτητής). Δηλαδή η αίθουσα του HARVARD ήταν άδεια.

    Στους επόμενους μήνες είχαμε κανονίσει ραντεβού με την τότε Υπουργό Παιδείας την κ. Γιαννάκου (και ειδικά το ραντεβού ήταν για το ανθελληνικό βιβλίο της Κοινής Βαλκανικής Ιστορίας που προωθούσε η ΜΚΟ Κέντρο Δημοκρατίας και Συμφιλίωσης Νοτιοανατολικής Ευρώπης και στο οποίο οι προαναφερθείσες κυρίες Δραγώνα και Φραγκουδάκη βοήθησαν στη συγγραφή).

    Η κυρία Γιαννάκου δεν ήξερε τίποτε για το ταξίδι στις ΗΠΑ των Δραγώνα και Φραγκουδάκη και μάλιστα μας βομβάρδισε με χίλιες ερωτήσεις για τη διάλεξη και έδειξε τη δυσαρέσκειά της γι’ αυτή τους την ενέργεια.

    Νίνα Γκατζούλη
    University of New Hampshire

  7. K.T. on

    Η κ. Μπόθου αναφέρει ότι την περίοδο 2009 -20013 για το Πρόγραμμα της Εκπαίδευσης των παιδιών της μειονότητας στη Θράκη έχουν διατεθεί 10.255.000 (10,255,000) ευρώ. Στην ιστοσελίδα του Προγράμματος museduc@ecd.uoa.gr αναφέρεται:
    Το Πρόγραμμα…. Έφτιαξε νέα βιβλία και εκπαιδευτικά υλικά που ακολουθούν σύγχρονες παιδαγωγικές αρχές, αξιοποιούν την τεχνολογία, στηρίζονται στη μέθοδο διδασκαλίας της ελληνικής ως δεύτερης γλώσσας …Τη χρήση των νέων βιβλίων και εκπαιδευτικών υλικών στήριξε η συστηματική επιμόρφωση των εκπαιδευτικών σχετικά με τη διδασκαλία της ελληνικής ως δεύτερης ή ξένης γλώσσας,…
    Ενώ τόσα χρήματα δαπανώνται για την διδασκαλία της ελληνικής γλώσσας ως «δεύτερης ή ξένης γλώσσας, οι Μουσουλμάνοι Έλληνες Πομάκοι της Θράκης παρακαλούν την Ελληνική κυβέρνηση για την λειτουργία δημοσίων σχολείων στις κοινότητές τους όπου τα παιδιά τους να διδάσκονται τουλάχιστον την γλώσσα της χώρας τους, δηλαδή την ελληνική, αντί να υποχρεώνονται να διδάσκονται την τουρκική γλώσσα, που είναι ξένη γι αυτούς.
    Τον περασμένο Σεπτέμβριο επανέλαβε και πάλι αυτό το αίτημα των Πομάκων ο βουλευτής Τέρενς Κουϊκ με την ακόλουθη ερώτηση στους υπουργούς Παιδείας και Εξωτερικών:
    1. Σκοπεύετε να αποφασίσετε και να υλοποιήσετε την ίδρυση δημόσιων, μη μειονοτικών, σχολείων σε όλα τα Πομακοχώρια, και την παράλληλη λειτουργία τους με τα μειονοτικά;
    2. Σκοπεύετε στην γενίκευση της προσχολικής αγωγής στην ελληνική γλώσσα με την ίδρυση παιδικών βρεφονηπιακών σταθμών και δημόσιων νηπιαγωγείων σε όλα τα Πομακοχώρια;
    3. Θα προχωρήσετε στην άμεση λειτουργία των τεσσάρων δημόσιων ελληνόφωνων δημοτικών σχολείων που ορθώς έπραξε και ίδρυσε ο προκάτοχός σας στο Υπουργείο Παιδείας στα τέσσερα Πομακοχώρια της ορεινής Ξάνθης;
    4. Θα προχωρήσετε στην άμεση ικανοποίηση του αιτήματος των κατοίκων της Μάνταινας, που εκκρεμεί από το 2006, για ίδρυση δημόσιου (μη μειονοτικού) σχολείου;
    5. Θα προχωρήσετε στην δημιουργία πιλοτικών σχολείων, όπου τα παιδιά θα διδάσκονται την μητρική τους γλώσσα (πομακική) και πολιτισμό, παράλληλα με την ελληνική;
    6. Θα ενισχύσετε και θα διαφυλάξετε τον σεβασμό της Συνθήκης της Λωζάννης από το Ελληνικό Κράτος για την θρησκευτική (και όχι εθνική) μουσουλμανική μειονότητα των Πομάκων της Ελλάδας;
    Σύμφωνα με το άρθρο 16, παράγραφος 2 του Συντάγματος της Ελλάδας: «Η παιδεία αποτελεί βασική αποστολή του Κράτους». Σύμφωνα με την παράγραφο 4 του ιδίου άρθρου: « Όλοι οι Έλληνες έχουν δικαίωμα δωρεάν παιδείας».
    Σύμφωνα με το άρθρο 41 της Συνθήκης της Λωζάνης: «Εν ταις πόλεσι και περιφερείαις, ένθα διαμένει σημαντική αναλογία υπηκόων, μη χριστιανών η Ελληνική Κυβέρνησις θα παρέχη ως προς την δημοσίαν εκπαίδευσιν, τας προσήκουσας ευκολίας προς εξασφάλισιν της εν τοις δημοτικοίς σχολείοις παροχής εν τη ιδία αυτών γλώσση, της διδασκαλίας εις τα τέκνα των εν λόγω Ελλήνων υπηκόων. Η διάταξις αύτη δεν κωλύει την Ελληνική Κυβέρνησιν να καταστήση υποχρεωτικήν την διδασκαλίαν της Ελληνικής γλώσσης εν τοις ειρημένοις σχολείοις.»
    Σε αυτή την ερώτηση του βουλευτή Τέρενς Κουϊκ τα υπουργεία Παιδείας και Εξωτερικών έδωσαν απαντήσεις που αποφεύγουν την απάντηση στις ερωτήσεις του αιτήματος.

    Κ. Τ. Δρ Μηχανικός

  8. Eleni X. on

    Αγαπητές και αγαπητοί συνάδελφοι, αγαπητή κυρία Γκαζούλη,

    Θα ήθελα να εκφράσω μερικές απορίεςγια τα γραφόμενα από την κα Νίνα Γκατζούλη
    κατά την πρόσφατη συμμετοχή της στην ανταλλαγή μηνυμάτων για το
    «Πρόγραμμα Εκπαίδευσης των Παιδιών της Μουσουλμανικής Μειονότητας στη Θράκη».

    1) Πώς είναι δυνατόν η Υπουργός Παιδείας να μην εγνώριζε για ένα πρόγραμμα που είχε
    προκηρυχθεί από το Υπουργείο της και η ανάθεσή του έφερε την υπογραφή της;
    Αντίθετα με την άγνοια, κατά τις πληροφορίες της κας Γκατζούλη, εξαιτίας της σημασίας
    που απέδιδαν στο Πρόγραμμα αυτό, το παρακολούθησαν στενά πάντα όλοι οι Υπουργοί Παιδείας
    και τα συναρμόδια υπουργεία.

    2) Ποια λογική έχει να εκφράζει η Υπουργός δυσαρέσκεια, επειδή ένα Πρόγραμμα το Υπουργείου της
    παρουσιάζεται στο πλαίσιο του Greek Study Group του Center for European Studies, στο Πανεπιστήμιο
    του Harvard, υπό τη διεύθυνση τότε του καθηγητή Γιάννη Ιωαννίδη στο Tufts University;

    3) Είναι γνωστό ότι η κα Μ. Γιαννάκου υποστηρίζει μέχρι τέλους τις απόψεις της και τις πράξεις της.
    Γιατί άραγε δεν έπραξε κάτι για να σταματήσει το Πρόγραμμα, εάν το θεωρούσε «αποτυχημένο» αλλά
    αντίθετα το στήριξε καθ’ όλη την υπουργεία της; Το ίδιο άλλωστε έπραξαν και οι προηγούμενοι
    και επόμενοι Υπουργοί Παιδείας όλων των κυβερνήσεων.

    4) Αναζήτησα τα ονόματα της κυρίας Άννας Φραγκουδάκη, καθηγήτριας κοινωνιολογίας της εκπαίδευσης,
    και της κυρίας Θάλειας Δραγώνα, καθηγήτριας κοινωνικής ψυχολογίας, μεταξύ των συγγραφέων των τόμων
    της Κοινής Βαλκανικής Ιστορίας και δεν τα βρήκα. Μήπως κάνει η συνάδελφος κα Γκατζούλη λάθος;

    Οι ανακρίβιες (για να μην πω η λάσπη) δεν τιμούν τη ιδιότητά μας ως πανεπιστημιακών.

    Ελένη Χ.
    Αναπληρώτρια Καθηγήτρια

  9. Ν.Γ. on

    Αγαπητοί Συνάδελφοι,

    Δεν είπα πως η Υπουργός Παιδείας δεν γνώριζε για το»Πρόγραμμα Εκπαίδευσης των Παιδιών της Μουσουλμανικής Μειονότητας στη Θράκη». Αυτό που είπα ήταν πως η κ. Γιαννάκου δεν γνώριζε για το ταξίδι των Δραγώνα-Φραγκουδάκη στις ΗΠΑ. Άλλωστε δεν ήμουν μόνη μου στη συνάντηση με την κ. Γιαννάκου, ήμασταν τέσσερα άτομα από την Παμμακεδονική και τη συνάντηση παρακολούθησε και η κ. Κρυάρη από το Υπουργείο Παιδείας.

    Μια πιο προσεχτική έρευνα κ. Χοντολίδου στην ιστοσελίδα του Κέντρου Δημοκρατίας και Συμφιλίωσης Νοτιονατολικής Ευρώπης (CDRSE) θα σας βγάλει σ’ αυτή τη διασύνδεση: http://www.forumcongress.com/cdsee/sejhp.htm Πιστεύω πως θα μπορέσετε να βρείτε το ονόματα των δυο κυριών as members of the History Education Committee:
    …………………….

  10. Βλάσης Αγτζίδης on

    Γενικά, η μανιχαϊστική αντίληψη του κόσμου διαμορφώνει εξωπραγματικές εικόνες και αποτρέπει ακόμα και τους ψύχραιμους και λογικούς να ελέγχουν όλες τις παραμέτρους ενός φαινομένου. Π.χ. Στα μέλη του Κέντρου Δημοκρατίας και Συμφιλίωσης Νοτιονατολικής Ευρώπης-CDRSE και ως Vice-Chair (ως Chair αναφέρεται η κ. Χρ. Κουλούρη) βρίσκεται και ο Halil Berktay, Τούρκος ιστορικός. Ο Berktay δεν ανήκει στην ομάδα των Αρνητών της Γενοκτονίας των χριστιανικών πληθυσμών της Ανατολής, όπως η πλειονότητα των Νεοελλήνων ιστορικών, ούτε είναι αδιάφορος για ένα τέτοιο μεγάλο ιστορικό ζήτημα.

    Αντιθέτως έχει μια πολύ πιο ριζοσπαστική θεώρηση απ΄ότι ακόμα και από διάφορους τοπικιστές ακτιβιστές, που λυμαίνονται το χώρο.
    Εντυπωσιακή είναι η συνέντευξή του στο ‘Βήμα” :
    O Berktay ΔΕΝ αποδέχεται ότι έγιναν πολλές γενοκτονίες απ’ τους Νεότουρκους, αλλά ΜΙΑ. Δηλαδή υποστηρίζει ότι οι Νεότουρκοι, οι Τούρκοι εθνικιστές δηλαδή, αποφάσισαν και πραγματοποίησαν ΜΙΑ ΓΕΝΟΚΤΟΝΙΑ εις βάρος των μη μουσουλμανικών λαών της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας :
    «Όπως λέει, η ομαλοποίηση της συζήτησης για την Γενοκτονίας, θα επιλύσει οριστικά το αρμενικό ζήτημα. «Η αλήθεια δεν είναι διαπραγματεύσιμη, όμως μπορεί να διδαχθεί. Τα τελευταία 10 χρόνια η συμπεριφορά γύρω από την Γενοκτονία έχει μαλακώσει» εξηγεί. Ωστόσο, σημειώνει ότι η κατάχρηση της λέξης Γενοκτονίας, την αποδυναμώνει και προκαλεί αγανάκτηση. «Ο όρος είναι δύσκολος και επικίνδυνος» σχολιάζει. «Πιστεύω ότι υπήρχε μόνο μία Γενοκτονία και δεν εννοώ ότι αυτό που συνέβη στον Πόντο δεν ήταν Γενοκτονία. Αντίθετα, λέω ότι οι Ενωτικοί, δηλαδή η ηγεσία της Επιτροπής “Ένωση και Πρόοδος”, κυρίως δε ο Ταλάτ, είχαν ένα μαζικό σχέδιο για τον εκτουρκισμό της Ανατολίας. Και αυτό εφαρμόστηκε στους Αρμενίους, τους Ποντίους και τους Ασσυρίους. Προτιμώ να το βλέπω ως ένα ενιαίο σχέδιο, που και το κάνει και πιο εύκολα συζητήσιμο και κατανοητό» υπογραμμίζει…»

  11. C.T. on

    Η κ. Μπόθου αναφέρει ότι την περίοδο 2009 -20013 για το Πρόγραμμα της Εκπαίδευσης των παιδιών της μειονότητας στη Θράκη έχουν διατεθεί 10.255.000 (10,255,000) ευρώ.

    Στην ιστοσελίδα του Προγράμματος museduc@ecd.uoa.gr αναφέρεται:
    Το Πρόγραμμα…. Έφτιαξε νέα βιβλία και εκπαιδευτικά υλικά που ακολουθούν σύγχρονες παιδαγωγικές αρχές, αξιοποιούν την τεχνολογία, στηρίζονται στη μέθοδο διδασκαλίας της ελληνικής ως δεύτερης γλώσσας …Τη χρήση των νέων βιβλίων και εκπαιδευτικών υλικών στήριξε η συστηματική επιμόρφωση των εκπαιδευτικών σχετικά με τη διδασκαλία της ελληνικής ως δεύτερης ή ξένης γλώσσας,…

    Ενώ τόσα χρήματα δαπανώνται για την διδασκαλία της ελληνικής γλώσσας ως «δεύτερης ή ξένης γλώσσας, οι Μουσουλμάνοι Έλληνες Πομάκοι της Θράκης παρακαλούν την Ελληνική κυβέρνηση για την λειτουργία δημοσίων σχολείων στις κοινότητές τους όπου τα παιδιά τους να διδάσκονται τουλάχιστον την γλώσσα της χώρας τους, δηλαδή την ελληνική, αντί να υποχρεώνονται να διδάσκονται την τουρκική γλώσσα, που είναι ξένη γι αυτούς.

    Τον περασμένο Σεπτέμβριο επανέλαβε και πάλι αυτό το αίτημα των Πομάκων ο βουλευτής Τέρενς Κουϊκ με την ακόλουθη ερώτηση στους υπουργούς Παιδείας και Εξωτερικών:
    1. Σκοπεύετε να αποφασίσετε και να υλοποιήσετε την ίδρυση δημόσιων, μη μειονοτικών, σχολείων σε όλα τα Πομακοχώρια, και την παράλληλη λειτουργία τους με τα μειονοτικά;
    2. Σκοπεύετε στην γενίκευση της προσχολικής αγωγής στην ελληνική γλώσσα με την ίδρυση παιδικών βρεφονηπιακών σταθμών και δημόσιων νηπιαγωγείων σε όλα τα Πομακοχώρια;
    3. Θα προχωρήσετε στην άμεση λειτουργία των τεσσάρων δημόσιων ελληνόφωνων δημοτικών σχολείων που ορθώς έπραξε και ίδρυσε ο προκάτοχός σας στο Υπουργείο Παιδείας στα τέσσερα Πομακοχώρια της ορεινής Ξάνθης;
    4. Θα προχωρήσετε στην άμεση ικανοποίηση του αιτήματος των κατοίκων της Μάνταινας, που εκκρεμεί από το 2006, για ίδρυση δημόσιου (μη μειονοτικού) σχολείου;
    5. Θα προχωρήσετε στην δημιουργία πιλοτικών σχολείων, όπου τα παιδιά θα διδάσκονται την μητρική τους γλώσσα (πομακική) και πολιτισμό, παράλληλα με την ελληνική;
    6. Θα ενισχύσετε και θα διαφυλάξετε τον σεβασμό της Συνθήκης της Λωζάννης από το Ελληνικό Κράτος για την θρησκευτική (και όχι εθνική) μουσουλμανική μειονότητα των Πομάκων της Ελλάδας;

    Σύμφωνα με το άρθρο 16, παράγραφος 2 του Συντάγματος της Ελλάδας: «Η παιδεία αποτελεί βασική αποστολή του Κράτους». Σύμφωνα με την παράγραφο 4 του ιδίου άρθρου: « Όλοι οι Έλληνες έχουν δικαίωμα δωρεάν παιδείας».

    Σύμφωνα με το άρθρο 41 της Συνθήκης της Λωζάνης: «Εν ταις πόλεσι και περιφερείαις, ένθα διαμένει σημαντική αναλογία υπηκόων, μη χριστιανών η Ελληνική Κυβέρνησις θα παρέχη ως προς την δημοσίαν εκπαίδευσιν, τας προσήκουσας ευκολίας προς εξασφάλισιν της εν τοις δημοτικοίς σχολείοις παροχής εν τη ιδία αυτών γλώσση, της διδασκαλίας εις τα τέκνα των εν λόγω Ελλήνων υπηκόων. Η διάταξις αύτη δεν κωλύει την Ελληνική Κυβέρνησιν να καταστήση υποχρεωτικήν την διδασκαλίαν της Ελληνικής γλώσσης εν τοις ειρημένοις σχολείοις.»

    Σε αυτή την ερώτηση του βουλευτή Τέρενς Κουϊκ τα υπουργεία Παιδείας και Εξωτερικών έδωσαν απαντήσεις που αποφεύγουν την απάντηση στις ερωτήσεις του αιτήματος.

    Κ. Τ. Δρ Μηχανικός

  12. V. A.-A. on

    V. A.-A. μέσω hec.greece.org
    4:57 π.μ. (Πριν από 7 ώρες)

    προς HELLENIC-PROFE.

    Αγαπητη κ. Μπόθου,

    Το προγραμμα αυτο αναφερεται σε παιδια Ελληνων πολιτων και οχι μεταναστατων, ανθρωπων που η πατριδα τους ειναι η Ελλαδα και ο τοπος διαμονης τους η Θρακη για αρκετες γενεές. Οταν λοιπον στη ιστοσελιδα σας (http://www.museduc.gr/el/) γραφετε, οπως υπεδειξε ο κ. Τζάνος, περι διδασκαλιας της Ελληνικης – στους Ελληνες Μουσουλμανους – ως δευτερης ή ξενης γλωσσας, δεν σας ερχεται στο μυαλο «what is wrong with this picture?» Πώς ειναι δυνατον ενα παιδι να γεννιεται και να μεγαλωνει στην Ελλαδα και ωστοσο να μην ξερει καθολου Ελληνικα οταν πηγαινει στην πρωτη ταξη Δημοτικου? Θα μου πειτε οτι και στην οικογενεια και στο περιβαλλον του μιλανε μονο Τουρκικα ή Πομακικα. Αν ειναι ετσι, τοτε ειναι επιτακτικη η αναγκη για νηπιαγωγεια, ωστε τα παιδια αυτα να μαθαινουν Ελληνικα απο ενωρις. Δευτερη γλωσσα (ειτε Τουρκικα ειτε Πομακικα) δεν εχει καμμια δουλεια στα νηπιαγωγεια. Τις βασεις για αυτες τις γλωσσες τις παίρνουν στο σπιτι τους. Μετα την, περιπου, Τεταρτη ταξη Δημοτικου, το σχολειο θα πρεπει να προσφερει την ευκαιρια για περαιτερω μαθηση της οικογενειακης γλωσσας.

    Μια Ελληνικη οικογενεια που γνωρισα προσφατα στη γειτονια μου, με χαρα μου διαπιστωσα οτι αν και το κοριτσακι τους καταλαβαινε και Αγγλικα, μιλουσε μονο Ελληνικα (ολοι Ελληνες στην οικογενεια, το κοριτσακι τριτης γεννιας). Τωρα ξεκινησε νηπιαγωγειο και έτσι μαθαινει να διαβαζει και να γραφει……..ποια γλωσσα?…..την Αγγλικη φυσικα. Και ουτε θα του δοθει η ευκαιρια στα δημοσια σχολεια να μαθει να γραφει ή να διαβαζει Ελληνικα. Γι’ αυτο και οι γονεις του ξοδευουν χρονο και χρημα και το πηγαινουν και σε Ελληνικο σχολειο. Βεβαια η περιπτωση των Ελληνων μουσουλμανων της Θρακης ειναι διαφορετικη, γι’ αυτο και το κρατος πρεπει να τους δινει την ευκαιρια για περισσοτερη μαθηση της οικογενειακης γλωσσας. Στο θεμα αυτο το Ελληνικο κρατος πρεπει να δωσει ιδιαιτερη εμφαση στα Πομακικα, λογω της προσπαθειας που γινεται απο καποια στοιχεια να ταυτισουν καθε μουσουλμανο με Τουρκο.

    Σας ερωτω: 1) Υπαρχουν ηδη Ελληνικα νηπιαγωγεια για τα παιδια των Ελληνων μουσουλμανων της Θρακης? Αν ναι, τοτε πως γινεται να μην μαθαινουν τα παιδια Ελληνικα? Αν οχι, δεν θα επρεπε αυτο να ηταν απο τους πρωταρχικους στοχους του υπουργειου?
    2) Τι ειναι επιτελους αυτα τα μειονοτικα σχολεια? Και μονο ο τιτλος τους ακουγεται προσβλητικος. Γιατι υπαρχουν μειονοτικα σχολεια μεσα στην Ελλαδα? Φαντασου εδω στην Αμερικη if the African Americans or the Hispanics were going to some «minority schools». The mere existence of such schools cries out «segregation, division». Ποτε επιτελους τα μειονοτικα σχολεια θα αντικατασταθουν με Ελληνικα σχολεια ποιοτητας, οπου λογω των αναγκων των Ελληνων μουσουλμανων θα διδασκονται και τα Πομακικα και τα Τουρκικα ως δευτερη γλωσσα (ενας καταλληλος ορος, που εχω ακουσει, γ’αυτα τα πολυποθητα σχολεια ειναι «διαπολιτισμικα» καθ’οσον θα διδασκεται και το Κορανιο)?

    Με συγχωρειτε, αλλα κατα την γνωμη μου το υπουργειο θα επρεπε να ντρεπεται να μιλαει για προγραμματα οπου Ελληνες πολιτες θα διδαχθουν την Ελληνκη» ως δευτερη ή ξενη γλωσσα». Και κατι σημαντικο: στο συγκεκριμενο θεμα, ακολουθωντας την κοινη λογικη δεν εξυπηρετουνται μονο τα συμφεροντα της Ελλαδας, αλλα και των Μουσουλμανων Ελληνων πολιτων. A win-win situation, and yet, this is not the program the Greek government wants to follow. Οταν το υπουργειο εμμενει σε λανθασμενες τακτικες, που κανουν κακο και στην Ελλαδα και στους Μουσουλμανους Ελληνες, πώς να μην αναρωτιεται κανεις ποιοι ειναι οι λογοι και τι ειδους συμφεροντα κρυβονται πισω απο τετοιες τακτικες?

    Β. Α.-A., Ph.D
    Maryland

  13. Βλάσης Αγτζίδης on

    Noμίζω ότι το ζήτημα των μουσουλμάνων της ελληνικής Θράκης -και ειδικά των μη τουρκογενών εθνοτικών ομάδων- ιστορικά έχει ατυχήσει γιατί υπέστη τις συνέπειες:
    -του εγωκεντρικού πνεύματος και της περιφρόνησης προς την περιφέρεια και τους εξωελλαδικούς, που διέκρινε από πάντα τις κυρίαρχες ελίτ του ελληνικού έθνους-κράτους,
    -της ελληνο-τουρκικής αντιπαράθεσης,
    -της ιστορικά τουρκοφιλικήςσυμπεριφοράς των ηγετικών ομάδων της Ελλάδας (μοναρχικοί και από το 1930 και βενιζελικοί),
    -του ψυχρού πολέμου όταν ο στρατάρχης Παπάγος μετά τον εμφύλιο και στο πλαίσιο της αντικομμουνιστικής υστερίας υποχρέωσε τους μουσουλμάνους να καταγράφονται ως «Τούρκοι» και τα καθιδρύματά τους ως «τουρκικά»,
    -της συμπεριφοράς της Χούντας που επέτρεψε με τη συμφωνία της Κεσάνης (1968) την επιβολή του τουρκικού προγράμματος σπουδών στους μουσουλμάνους της ελλαδικής επικράτειας.
    -του κλίματος που κυριάρχησε την εποχή Σημίτη-Παπανδρέου, που στο όνομα της καταπολέμησης του ελληνικού εθνικισμού και ρατσισμού ακολουθήθηκαν και εξυπηρετήθηκαν -όχι συνειδητά θέλω να πιστεύω- οι πολιτικές του τουρκικού εθνικισμού και ρατσισμού.

    Πάντως, το μόνο που ζητούν οι (ακόμα σλαβόφωνοι) Πομάκοι σήμερα είναι η δημιουργία ελληνικών σχολείων (νηπιαγωγείων, δημοτικών και γυμνασίων) στον ορεινό όγκο της Ροδόπης, όπου και κατοικεί η πλειονότητα. Και παράλληλα, να διαμορφωθεί ένα υλικό για τη διδασκαλία της πομακικής γλώσσας,η οποία με τη σειρά της ανήκει στη μεγάλη οικογένεια των σλαβικών γλωσσών.

    Στο σημείο αυτό θα κριθούν τα όποια προγράμματα, οι κυβερνητικές πολιτικές, οι προτάσεις της αντιπολίτευσης.

    Όλα αυτά, μαζί με τα πραγματικά προβλήματα, αναδείχθηκαν με σαφήνεια στην πρόσφατη εκδήλωση (17-12-2012) για την πομακική γλώσσα που διοργάνωσε το Γραφείο Αθηνών της Γενικής Διεύθυνσης Μετάφρασης της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, από την οποία εκδήλωση απουσίασαν εντελώς οι εκπρόσωποι του συγκεκριμένου επίμαχου προγράμματος.

  14. Αχμέτ on

    o σημερινός Τούρκος ΥΠ.ΕΞ. Αχμέτ Νταβούτογλου στο βιβλίο του «Στρατηγικό Βάθος» αναφέρεται στους στρατηγικούς στόχους της εξωτερικής πολιτικής της Άγκυρας:

    : « Οι δύο σημαντικοί στόχοι της εξωτερικής πολιτικής της Τουρκίας στα Βαλκάνια είναι η ισχυροποίηση της Βοσνίας και της Αλβανίας…… και η δημιουργία ενός διεθνούς νομικού πλαισίου που θα θέσει υπό την προστασία του τις εθνικές μειονότητες της περιοχής. Στο νομικό αυτό πλαίσιο η Τουρκία πρέπει να επιδιώκει συνεχώς την εξασφάλιση εγγυήσεων που θα της παρέχουν το δικαίωμα παρέμβασης στα ζητήματα που αφορούν τις μουσουλμανικές μειονότητες των Βαλκανίων. Η νομιμότητα της επέμβασης της Κύπρου, που αποτελεί ένα εντυπωσιακό παράδειγμα στη σύγχρονη εποχή, κατέστη δυνατή εντός ενός τέτοιου είδους νομικού πλαισίου»!


Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: