Οι εκδηλώσεις του Μάη…

Ο Μάιος, εκτός από μήνας της Εργατικής Πρωτομαγιάς, των λουλουδιών και της γιορτής της μητέρας,  είναι και μήνας που τιμάται η γενοκτονία που έγινε στον μικρασιατικό  Πόντο απ’ τους Νεότουρκους και τους κεμαλικούς. Δηλαδή το μέρος εκείνο ενός γιγαντιαίου σχεδίου εκκαθάρισης των χριστιανικών κυρίως εθνοτήτων που εμπνεύστηκαν οι Νεότουρκοι εθνικιστές, για να μετασχηματίσουν την Οθωμανική Αυτοκρατορία σε έθνος-κράτος.  

Το τμήμα αυτό της Γενοκτονίας των Ελλήνων της Ανατολής-που με τη σειρά της αποτελεί μέρος του Χριστιανικού Ολοκαυτώματος- αναγνωρίστηκε επισήμως και ομοφώνως το Φεβρουάριο του 1994 από τη Βουλή των Ελλήνων και ορίστηκε η 19η Μαϊου (ημέρα που ο Μουσταφά Κεμάλ ως Οθωμανός αξιωματικός αποβιβάστηκε  στη Σαμψούντα) ως «Ημέρα Μνήμης για τη Γενοκτονία του Ποντιακού Ελληνισμού.» 

Όπως κάθε Μάϊο έτσι κι αυτόν παίρνω μέρος σε διάφορες επετειακές –και όχι μόνο- εκδηλώσεις, που παρατίθενται παρακάτω :  

15 Μαϊου (Κυριακή). Κατερίνη. Στην κεντρική εκδήλωση που διοργανώνουν όλοι οι σύλλογοι του νομού Πιερίας. Τίτλος εισήγησης: «Η γενοκτονία του ποντιακού ελληνισμού ως μέρος της διαδικασίας μετάβασης από την Αυτοκρατορία στο έθνος-κράτος.» Κεντρική Πλατεία Κατερίνης 8.00 μ.μ. [ http://epontos.blogspot.com/2011/05/blog-post_21.html ]

19 Μαϊου. Σπάτα-Αττική. Σε εκδήλωση που διοργανώνει ο Σύλλογος Ποντίων Αρτέμιδας-Σπάτων. Μητρόπολη Σπάτων (εκκλησία Κοίμησης της Θεοτόκου), 10 π.μ.

20 Μαϊου. Πάτρα. Τίτλος εισήγησης: «Η γενοκτονία των Ελλήνων της Ανατολής μ’ αφορμή τα γεγονότα του Πόντου». Χώρος Εναλλακτικής Παρέμβασης «Το Κοινοτικόν», οδός Κανακάρη 227, 20.00

22 Μαϊου. Κυριακή. Ωρωπός-Νέα Παλάτια Αττικής. Στη εκδήλωση που διοργανώνει το Κοινόν Ωρωπίων σε συνεργασία με τον Σύλλογο Ποντίων Ωρωπού «Ο Εύξεινος Πόντος» και τον Δήμο Ωρωπού. 19.00, Αίθουσα Συλλόγου Ποντίων (Μικράς Ασίας 25 Ν. Παλάτια).

23 Μαϊου. Παλαιό Φάληρο-Αττική. Παρουσίαση του βιβλίου του Κωσταντίνου Δ. Σβολόπουλου «Η απόφαση για την επέκταση της ελληνικής κυριαρχίας στη Μικρά Ασία. Κριτική επαναψηλάφηση». Πολυχώρος Δημαρχείου Παλαιού Φαλήρου (Τερψιχόρης 51 και Αρτέμιδος). 19.30. 

29 Μαϊου (Κυριακή). Χαϊδάρι-Αττική.  Εκδήλωση στο Μνημείο Πόντου. 11 π.μ.

29 Μαϊου (Κυριακή). Ελευσίνα-Αττική. Στα αποκαλυπτήρια Μνημείου για τη Γενοκτονία του Πόντου. 

Σχετικό ως προς το περιεχόμενο είναι και το θέμα:
«Από την Οθωμανική Αυτοκρατορία στα έθνη-κράτη.
Διαδικασίες και τεχνικές μετάβασης
»,
που παρουσιάζω  στις 31 Μαϊου,
στο
Σεμινάριο Ιστορίας  που επιμελούμαι…

 

4 comments so far

  1. Koinotikon on

    ΕΚΔΗΛΩΣΗ

    Ο Χώρος Εναλλακτικής Παρέμβασης «Κοινοτικόν» (Κανακάρη 227) σας προσκαλεί την Παρασκευή 20 Μαΐου στις 8 μ.μ. σε εκδήλωση – ομιλία του Βλάση Αγτζίδη, Δρ Ιστορίας και συγγραφέα με θέμα:

    «19 Μαΐου: Ημέρα μνήμης της Γενοκτονίας στον Πόντο.

    Η γενοκτονία των Ελλήνων της Ανατολής με αφορμή τα γεγονότα του Πόντου.»

    Είσοδος ελεύθερη.

  2. K on

    Πρόγραμμα εκδηλώσεων μνήμης της Γενοκτονίας των Ελλήνων του Πόντου
    ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΕΚΔΗΛΩΣΕΩΝ ΜΝΗΜΗΣ ΤΗΣ ΓΕΝΟΚΤΟΝΙΑΣ ΤΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ ΤΟΥ ΠΟΝΤΟΥ ΣΤΗΝ ΚΑΤΕΡΙΝΗ (92η ΕΠΕΤΕΙΟΣ)
    ————————————————————————————————————————————

    ‘Όπως είναι γνωστό, με το Ν. 2193/1994 (Φ.Ε.Κ. 32Α/94) καθιερώθηκε η 19η Μαΐου, ως ημέρα μνήμης της γενοκτονίας του Ελληνισμού του Πόντου. Με το Π.Δ. 99/1994 (Φ.Ε.Κ. 78/Α 1994) έχει καθοριστεί με λεπτομέρεια το περιεχόμενο των εκδηλώσεων για την ημέρα αυτή.

    Οι εκδηλώσεις μνήμης έχουν σκοπό να τονίσουν ιδιαίτερα και να υπενθυμίζουν τα γεγονότα της δραματικής περιόδου των διωγμών, της γενοκτονίας και του ξεριζωμού των Ελλήνων του Πόντου από την Οθωμανική κατοχή, που διήρκεσαν από το 1916 έως και το 1923 και είχαν ως αποτέλεσμα να μετατρέψουν το λαό των Ποντίων, σε ένα λαό προσφύγων και διασποράς.

    Οι φετινές εκδηλώσεις για την πόλη της Κατερίνης θα πραγματοποιηθούν την Κυριακή 15 Μαΐου 2011 και οι οποίες σύμφωνα με τις αποφάσεις αρ. 18635/14-4-2011 & 19161/18-4-2011 του Υπ. Εσωτερικών, Αποκέντρωσης & Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης ορίζονται ως εξής:

    Παρασκευή 13 Μαΐου 2011

    Ομιλίες – εκδηλώσεις σ’ όλα τα Σχολεία του νομού για το σκοπό και τη σπουδαιότητα της ημέρας.

    Κυριακή 15 Μαΐου 2011

    Γενικός σημαιοστολισμός από της 8ης πρωινής ώρας μέχρι και της Δύσης του ηλίου της 15ης Μαΐου 2011.
    Φωταγώγηση όλων των Δημόσιων, Δημοτικών και των Καταστημάτων των Ν.Π.Δ.Δ.. και των Τραπεζών κατά τις βραδινές ώρες της 15ης Μαΐου 2011.

    Ώρα 10:00′. Στον Ιερό Ναό της Αγίας Αικατερίνης, μετά το πέρας της Θείας Λειτουργίας θα τελεστεί επιμνημόσυνη δέηση.
    Την ομιλία μέσα στον Ιερό Ναό θα εκφωνήσει εκπρόσωπος των Ποντιακών Συλλόγων της Πιερίας.

    Ωρα 10:30′. Στο μνημείο που βρίσκεται στην Πλατεία Γενοκτονίας του Ποντιακού Ελληνισμού (επί της 19ης Μαΐου – απέναντι από το 7ο Γυμνάσιο Κατερίνης) θα γίνει κατάθεση στεφανιών από τον εκπρόσωπο της Κυβέρνησης, από τον εκπρόσωπο της Βουλής των Ελλήνων, την Αντιπεριφερειάρχη Πιερίας, τον Ανώτερο Στρατιωτικό Διοικητή Π.Ε. Πιερίας, το Δήμαρχο Κατερίνης, τον Αστυνομικό Δ/ντή Π.Ε. Πιερίας, το Διοικητή της Πυροσβεστικής Υπηρεσίας και το Λιμενάρχη Υπολιμεναρχείου Σκάλας Κατερίνης. Στεφάνια, επίσης, θα καταθέσουν εκπρόσωποι των πολιτικών κομμάτων, των ποντιακών Σωματείων της Πιερίας, Συλλόγων και Σωματείων που επιθυμούν να τιμήσουν την επέτειο.
    Θα τηρηθεί ενός λεπτού σιγή και θα ανακρουσθεί ο Εθνικός ‘Ύμνος.

    Ώρα 20:00′. Στην Πλατεία Ελευθερίας στην Κατερίνη διοργανώνεται εκδήλωση μνήμης με ευθύνη των Ποντιακών Συλλόγων της Περιφερειακής Ενότητας Πιερίας. Ομιλητής είναι ο κ. Βλάσης Αγτζίδης, Διδάκτωρ Σύγχρονης Ιστορίας, με θέμα «Η Γενοκτονία του Ποντιακού Ελληνισμού: ως μέρος της διαδικασίας μετάβασης από την Αυτοκρατορία στην εποχή των Εθνικών Κρατών».

    Ακολουθεί καλλιτεχνικό πρόγραμμα από Μικτή Χορωδία των Ποντιακών Συλλόγων της Περιφερειακής Ενότητας Πιερίας, απαγγελίες και προβολή του οδοιπορικού της γενοκτονίας. Παράλληλα θα λειτουργήσει έκθεση φωτογραφικού υλικού.
    Στις εκδηλώσεις μνήμης καλούνται να παραστούν οι Αρχές της Περιφερειακής Ενότητας, οι Δ/ντές και Προϊστάμενοι της Περιφερειακής Ενότητας Πιερίας, των Δημοσίων Υπηρεσιών, των Ν.Π.Δ.Δ. και Ν.Π.Ι.Δ., εκπρόσωποι Συλλόγων και Σωματείων και όλοι οι πολίτες.

    ΓΕΝΙΚΑ

    -Τα θέματα που αφορούν την παράταξη, απονομή τιμών κατά την προσέλευση των επισήμων στο Μνημείο της Πλατείας Γενοκτονίας του Ποντιακού Ελληνισμού, την τάξη, κίνηση οχημάτων, παρακαλούνται να ρυθμίσουν οι αρμόδιες Στρατιωτικές και Αστυνομικές Αρχές.
    -Ο Δήμος Κατερίνης παρακαλείται να μεριμνήσει για τη διάθεση της Φιλαρμονικής του Δημοτικού Ωδείου, τη μικροφωνική εγκατάσταση και τη διευθέτηση του χώρου στο Μνημείο της Πλατείας Γενοκτονίας του Ποντιακού Ελληνισμού.
    -Το Συντονιστικό ‘Όργανο των Ποντιακών Συλλόγων παρακαλείται να φροντίσει σε συνεννόηση με την Ι. Μητρόπολη για τα της Επιμνημόσυνης Δέησης και να ορίσει τελετάρχη για τις εκδηλώσεις μνήμης.
    -Τελετάρχης από τη Περιφερειακή Ενότητα Πιερίας ορίζεται ο κ. Μιχάλης Συμεωνίδης.
    -Σύλλογοι και Σωματεία της Πιερίας που επιθυμούν να καταθέσουν στεφάνια θα πρέπει να το δηλώσουν στο Γραφείο της Γραμματείας της Αντιπεριφερειάρχη Π.Ε. Πιερίας στο τηλ. 2351351261 μέχρι την Παρασκευή 13-05-2011 και ώρα 12:00’.

    Το πρόγραμμα αυτό έχει τη θέση επίσημης πρόσκλησης.

    Η ΑΝΤΙΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΡΧΗΣ

    ΣΟΦΙΑ ΜΑΥΡΙΔΟΥ

  3. Βλάσης Αγτζίδης on

  4. Olympio Vima on

    Εκδηλώσεις εθνικής μνήμης στην Κατερίνη για τη γενοκτονία του Ποντιακού Ελληνισμού ( 17/05/2011 )

    Πρόκειται για ζητήματα που η νεοελληνική ιστορία τα απέρριψε, είπε ο ομιλητής Βλάσης Αγτζίδης

    Την Κυριακή 15 Μαίου πραγματοποιήθηκαν οι φετινές εκδηλώσεις εθνικής μνήμης στην Κατερίνη για τη Γενοκτονία του Ποντιακού ελληνισμού από το τουρκικό καθεστώς, που έλαβε χώρα την περίοδο 1916-1923. Μεθαύριο είναι η 92η επέτειος από την 19η Μαίου του 1919 και επιστέγασμα των εκδηλώσεων ήταν η ομιλία του Βλάση Αγτζίδη με θέμα: «Η Γενοκτονία του Ποντιακού Ελληνισμού ως μέρος της διαδικασίας μετάβασης από την αυτοκρατορία στην εποχή των εθνικών κρατών».

    Η εκδήλωση έγινε παρουσία πλήθους κόσμου στην Πλατεία Ελευθερίας και το πρόγραμμα άνοιξε με τραγούδια από τη μικτή χορωδία των ποντιακών συλλόγων νομού Πιερίας. Μπαίνοντας στο θέμα ο διδάκτωρ Σύγχρονης Ιστορίας είπε ότι, «διερευνούμε επιδερμικά ενώ υπάρχουν απόκρυφες αλήθειες». Η γενοκτονία συντελέστηκε σε μια εποχή σκληρών θρησκευτικών συγκρούσεων, μια εποχή όπου είχαν ξεκινήσει μεγάλες μεταρρυθμίσεις με τους έλληνες της οθωμανικής αυτοκρατορίας να γίνονται η αστική τάξη του κράτους που διαμορφωνόταν.

    Αυτοί λοιπόν, όπως επεσήμανε ο κ. Αγτζίδης, έδωσαν μάχη για μια οθωμανική πατρίδα όπου όλες οι εθνοτικές ομάδες θα έχουν τα ίδια δικαιώματα και μάλιστα υπήρξαν και τάσεις μέσα στην Υψηλή Πύλη που ευνοούσαν τη θέση τους. Όμως από τα τέλη του 19ου αιώνα ξεκίνησε η άνοδος των νεότουρκων οι οποίοι κατέλαβαν την εξουσία με πραξικόπημα το 1909. «Αυτοί έβλεπαν τους υπόλοιπους πληθυσμούς ως αντιπάλους, που έπρεπε να εξοντώσουν».

    Για τη εγκληματική δράση του κινήματος των νεότουρκων, οι οποίοι έπεισαν με ψευδεπίγραφα αιτήματα και είχαν στις τάξεις τους και άλλες εθνότητες, ακόμα και κάποιους έλληνες, έχουν πάρει πλέον τη σκυτάλη της έρευνας τούρκοι ιστορικοί. «Πρόκειται για ζητήματα που η νεοελληνική ιστορία τα απέρριψε με μοναδικές εξαιρέσεις τους Ενεπεκίδη, Φωτιάδη και Τσιρκινίδη».

    Ανάμεσα σε αυτούς τους τούρκους που είχαν το θάρρος της γνώμης ξεχωρίζει ο Τανέρ Ακσάμ, ένα από τα συμπεράσματα του οποίου είναι ότι από το 1913 το καθεστώς αυτό αποφασίζει να συγκροτήσει μηχανισμούς θανάτου. Η γενοκτονία που συντελέστηκε από τους νεότουρκους διαφέρει από τις προηγούμενες, δεν υπήρχαν βάρβαρες σφαγές αλλά μεθοδευμένες. Στο έργο τους αυτό είχαν τη βοήθεια γερμανών συμβούλων, οι οποίοι 20 χρόνια μετά θα προχωρήσουν οι ίδιοι σε γενοκτονία για τα δικά τους πιστεύω.

    Από τη στιγμή που αποφασίζουν να πάρουν μέρος στους βαλκανικούς πολέμους, έχουν καταστρώσει χάρτες εκτοπισμού, με πατέρα αυτής της σκέψης τον Ζιγιάκ Οκτάλ. Παράλληλα ξεκινούν επιχείριση απαξίωσης των ελλήνων, εθνικοποιώντας την περιουσία τους, κλέβοντας δηλαδή το κεφάλαιό τους. Στον πρώτο Παγκόσμιο Πόλεμο συμμαχούν με τον Κάιζερ της Γερμανίας και οι πρώτες πράξεις της γενοκτονίας λαμβάνουν χώρα από παρακρατικές ομάδες από το Μάιο μέχρι και τον Ιούνιο του 1914, στην Ανατολική Θράκη και την Ιωνία.

    «Βλέποντας την επιτυχία αυτών των ενεργειών τους, αποφάσισαν την εξόντωση των αρμενίων, η οποία τελείωσε το 1915». Προσωρινή ήταν η ήττα τους από τους Ρώσους το 1916 στον Πόντο, όπου υπήρχε στις ανατολικές περιοχές του υπήρχε και το αντάρτικο. Ήταν αυτές οι περιοχές όπου έπειτα συντελέστηκε η γενοκτονία σε μεγαλύτερο βαθμό σε Σαμψούντα, Πάφρα, Κοτύωρα.

    Όταν η Ελλάδα, η μόνη χώρα που αποτελούσε παράγοντα στην περιοχή λόγω του ομοεθνή πληθυσμού και των γεωπολιτικών συμφερόντων, ανέλαβε ρόλο υπήρξαν μια σειρά από παλινωδίες. Αυτές ήταν αποτέλεσμα της μεγάλης πόλωσης και του μίσους μεταξύ βενιζελικών και βασιλικών. Η βάση που ξεκινούσαν ήταν ο αλυτρωτισμός που ένιωθαν οι πρώτοι, προερχόμενοι από την πρόσφατα απελευθερωμένη Κρήτη και κάθετη ουδετερότητα που είχε διαμηνύσει ο Μεταξάς από το 1915, αποκλείοντας κάθε επέμβαση στην Μικρά Ασία.

    Αποτέλεσμα αυτού του μίσους ήταν η απόρριψη του ελληνισμού της Ανατολής από την πλευρά των βασιλικών, οι οποίοι πραγματοποίησαν κοινές αντιπολεμικές συγκεντρώσεις με το νεοϊδρυθέν τότε ΣΕΚΕ. Όταν κερδίζουν τις εκλογές το Νοέμβριο του 1920, δεν έφεραν τελικά «τα παιδιά μας πίσω», όπως υπόσχονταν, αλλά επανέφεραν τον βασιλιά Κωνσταντίνο. Έτσι έστρεψαν τους συμμάχους στον Κεμάλ, αφού είχαν εκφραστεί πολλές φορές κατά του Κωνσταντίνου.

    Στη συνέχεια γίνονται μια σειρά από στρατηγικά λάθη, ένα από τα οποία και η εγκατάλειψη του ποντιακού αντάρτικου. Μέριμνα για σχέδιο σωτηρίας δεν υπήρξε, ενώ εγκαταλείφθηκαν και οι έλληνες της Ιωνίας, καθώς ψηφίστηκε νόμος να μην εγκαταλείψει την περιοχή κανένας μη έλληνας υπήκοος. Οι έλληνες της περιοχής ήταν βεβαίως τούρκοι υπήκοοι, οι οποίοι προσπάθησαν να συγκροτήσουν την Μικρασιατική Άμυνα, συναντώντας την άρνηση του ελληνικού κράτους.

    Φθάνοντας στις τελευταίες πράξεις της γενοκτονίας, ο κ. Αγτζίδης σημείωσε ότι, «στις 14 Σεπτεμβρίου, με τη σφαγή στη Σμύρνη, τελειώνει μια ιστορία 3.000 ετών. Μαζί τελειώνει η ανολοκλήρωτη επανάσταση του 1821 και η δυνατότητα να ελέγξουμε το Αιγαίο. Αυτό έχουμε ακόμα να το πληρώσουμε και στο μέλλον».

    Προχωρώντας στην αποτίμηση της γενοκτονίας και των θυμάτων της, σύμφωνα με στοιχεία από τις τελευταίες απογραφές, ο ελληνικός πληθυσμός ανερχόταν στα 2,3 εκατομμύρια και οι πρόσφυγες που έφθασαν στην Ελλάδα ήταν 1,5 εκατομμύριο. «Τότε οι έλληνες ήταν 7 εκατομμύρια και οι τούρκοι 10, οπότε καταλαβαίνετε τι αντίκτυπο είχε η γενοκτονία στους συσχετισμούς».

    Ακόμα και στην Ελλάδα όμως δεν βρήκαν λύτρωση οι πρόσφυγες, καθώς είχαν να αντιμετωπίσουν σκληρότητα και απαξίωση. Μέχρι τη δεκαετία του 1940, πραγματοποιήθηκαν δύο πογκρόμ εναντίον τους, στην Πρώτη Σερρών και στη Νέα Ιωνία Βόλου. «Μετά την μεταπολίτευση δημιουργήθηκε ένα κύμα διεκδίκησης της ιστορικής μνήμης».

    Τελευταίες πράξεις του ελληνικού κράτους που έφεραν την αποσιώπηση της γενοκτονίας ήταν αυτές του, ρεαλιστή πλέον, Ελευθέριου Βενιζέλου. Πρόκειται για τη Συνθήκη της Άγκυρας, όπου οι περιουσίες 2,3 εκατομμυρίων ελλήνων εξισώνονται με αυτές 300 χιλιάδων τούρκων, την πρόταση του Βενιζέλου για νόμπελ Ειρήνης στον Κεμάλ και τέλος όταν ο Ιωάννης Μεταξάς χάρισε στο τουρκικό κράτος το σπίτι του Κεμάλ στη Θεσσαλονίκη και μετονόμασε την οδό Αποστόλου Παύλου στο όνομά του, στο 1938.

    Κλείνοντας ο Βλάσης Αγτζίδης τόνισε ότι υπάρχει ακόμα δρόμος να διανυθεί για την κατάκτηση κοινής ιστορικής μνήμης και συμβούλεψε τους νέους να διαβάζουν, όσο μπορούν περισσότερο. «Από τις πηγές θα καταλάβετε πως φθάσαμε ως το σήμερα. Η Ελλάδα τότε είχε Κλέφτες, Αρματωλούς και Κοτζαμπάσηδες. Δεν μπορέσαμε να ενσωματώσουμε την αστική τάξη που είχαμε και βρισκόταν σε Κωνσταντινούπολη, Σμύρνη και Πόντο».

    http://www.olympio-bima.gr/index.php?MODULE=bce/application/siteview&Site=105824157&Branch=N_N0000000001_N0000000009_N0000000029_S0105824157


Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: