-Η Κέρκυρα, ο κύριος Κόϊνερ, ο Δραγούμης και το τέλος των διακοπών

Ένα μέρος των διακοπών του φετινού καλοκαιριού έγινε στην Κέρκυρα. Οι διακοπές στην Κέρκυρα είχαν έναν πιο προσωπικό χαρακτήρα αναζήτησης και υπέρβασης των πάγκοινων στερεοτύπων που χαρακτηρίζουν τη δικιά μας μεταπολιτευτική γενιά. Το νησί αυτό είναι ένας ιδιαίτερος τόπος, τόσο όσον αφορά τη φύση την ίδια, όσο κι αυτή των ανθρώπων.  Θα άξιζε να μελετηθεί επισταμένως η διαφορά που δημιούργησε στο χαρακτήρα των κατοίκων της, αλλά και στα κοινωνικά πρότυπα, το ευτύχημα της μη ισλαμικής κατάκτησης της νήσου από τους Οθωμανούς. Παρότι βέβαια και οι Ενετοί κατακτητές υπήρξαν ιδιαιτέρως σκληροί και καταπιεστικοί κατά του ελληνορθόδοξου πληθυσμού.

Η Κέρκυρα λοιπόν είναι ένας μαγικός τόπος! Κι ας νοιώθουν πλέον οι απόγονοι των παλιών ποπολάρων -καθισμένοι στον Ζήσιμο και στα υπόλοιπα καφέ περί του Λιστόν (μάλλον  «Οδός των ληστών» θάπρεπε κανονικά να λέγεται ο εντυπωσιακός δρόμος) ότι προέρχονται απ’ τους παλιούς «αριστοκράτες» του λίμπρο ντ’όρο των κατακτητών.

Στη Κέρκυρα λοιπόν, ο αγαπητός HerrK διοργάνωσε λίγες μέρες πριν από το γέμισμα του αυγουστιάτικου φεγγαριού -με αρκετή δόση χιούμορ και εφευρετικότητας- τα πρώτα «Χερκάπια» των μπλόγκερ. Έτσι λοιπόν βρέθηκα κι εγώ εκεί, υποκινούμενος επί πλέον και από τους επίσης αγαπητούς του Πόντος & Αριστερά.

Η συνάντηση είχε απρόσμενο ενδιαφέρον και εξαιρετική μουσική. Χρόνια είχα να ακούσω ως μια ενότητα όλα εκείνα τα τραγούδια που επιλέξαμε και κάναμε δικά μας τότε, στα χρόνια της αθωότητας. Λες και η γενιά μας εκείνο το βράδυ -μουσικά τουλάχιστον- ξανασηκώθηκε στα πόδια της μακρυά από το χρόνο, την κρίση και τα αδιέξοδα. Νάστε καλά Σπύρο, Παναγιώτη, Έλλη, Μαρία του συνειρμού, Σταμάτη και Έφηβε….

Από τους υπόλοιπους μπλόγκερ που μίλησαν, γνώριζα τον Καναλιώτη και τον Έφηβο. Εκεί γνώρισα και τον Σταμάτη, τον Trovatore, φίλο και σύντροφο πολιτικά του δικού μας Κώστα Διαμαντίδη, ο οποίος έχει κάνει μια εξαιρετική δουλειά για το κερκυραϊκό ιδίωμα.

Λεπτομέρειες για τη συνάντηση θα δείτε στου HerrK

Μια από τις αδυναμίες της συνάντησης ήταν η απουσία συστάσεων ώστε να γνωρίζουμε ποιοι είναι συμμετέχοντες. Έτσι λοιπόν, μόλις σήμερα -αφού επί ένα μήνα βρισκόμουν εκτός διαδικτύου- συνειδητοποίησα διαβάζοντας τα των Χερκαπείων ότι συμμετείχαν και η Porta Aurea όπως και η Coerdia, δύο από τους πολύ ενδιαφέροντες μπλόγκερ και διανοούμενους με βάση το υποκειμενικό μου σύστημα αξιολόγησης. Μόλις τώρα κατάλαβα ότι ο Γιάννης που μίλησε για τον Καστοριάδη ήταν ο Γιάννης της «Χρυσής Πύλης». Δυστυχώς συνομιλήσαμε ελάχιστα καθώς τα παιδιά νυσταγμένα με τραβούσαν απ’ το μανίκι…..   

Στη συνάντηση λοιπόν, εγώ αναφέρθηκα σ’ ένα θέμα που με απασχολεί γενικώς και σχετίζεται με το νεοελληνικό ανορθολογισμό και την (γονιδιακή;;;) αδυναμία να κατανοηθεί ο περιβάλλων κόσμος, χωρίς φαντασιακές προσθήκες και ποθητές διαστρεβλώσεις. Και ένα από τα πιο χαρακτηριστικά νεοελληνικά πρόσωπα που συμπυκνώνει τα αντινομικά χαρακτηριστικά είναι ο Ίων Δραγούμης. Παρουσίασα -χωρίς να γνωρίζω πόσο πετυχημένα- κάποια βασικά στοιχεία. Ευελπιστώ αργότερα να παρουσιάσω στο μπλογκ τη σύντομη εργασία για τον Δραγούμη, που συνέταξα μ’ αφορμή ένα αφιέρωμα της εφημερίδας  «Μακεδονία» και αναρτήθηκε σε κάποιους διαδικτυακούς τόπους, όπως το Διπλωματικό Περισκόπιο και το Αντίβαρο.

Στην παραπάνω φωτογραφία βλέπετε μια γωνιά απ’ τα εκπληκτικά αιωνόβια ελαιοδάση της βόρειας Κέρκυρας. Παρακάτω, μια ευρηματική αναπαράσταση με λουλούδια και φυτά -κάπου στη βόρεια Κέρκυρα- της αιώνιας μάχης του καλού με το κακό  από τα παιδάκια (που με τραβούσαν απ’ το μανίκι !!!) :

 ————-

Nα και μια ενδιαφέρουσα, σχετική, συζήτηση στης Κέρντια:

http://coerdia.wordpress.com/2010/08/14/%CF%87%CE%B5%CF%81%CE%BA%CE%AC%CF%80%CE%B5%CE%B9%CE%B12010/

6 comments so far

  1. Γιάννης on

    καλημέρα,
    η πλάκα είναι ότι σχεδίαζα να πω κι εγώ κάτι για τον δραγούμη, επειδή διαβάζω τώρα το διάλογο στο νουμα, για το δημοτικισμό, μεταξύ δραγούμη και σοσιαλιστών/σκληρού, στις εκδ. εστία (νεβ). και θα είχαμε δυο εισηγήσεις για την περίπτωση δραγούμη

  2. Βλάσης Αγτζίδης on

    Γιάννη, ήταν κρίμα ότι δεν συστηθήκαμε στη συνάντηση. Ας ελπίσουμε μια επόμενη φορά.

    Όσον αφορά το Δραγούμη θα με ενδιέφερε η δικιά σου προσέγγιση. Λάβε βέβαια υπόψη ότι εκείνη τη εποχή ο δημοτικισμός ήταν ένα απλό αστικό φαινόμενο μιας διαφορετικής αντίληψης για τη γλώσσα. Δημοτικιστές τότε ήταν πολλοί, μεταξύ αυτών και ο Ιωάννης Μεταξάς. Πιθανότατα ο δημοτικισμός να εξέφραζε μια πιο τοπική αντίληψη για τη γλώσσα των Ελλήνων… Αλλά αυτό είναι μεγάλο θέμα και ίσως χρήζει κι αυτό μιας άλλης, αιρετικής ίσως, προσέγγισης! Πιθανότατα, η ενασχόλησή μου με το ελληνικό γλωσσικό ζήτημα στην ΕΣΣΔ του Μεσοπολέμου και η επαφή με τα κείμενα κριτικής προς τον δημοτικισμό, να προσέθεσαν κάποια νέα κριτήρια στον τρόπο που αντιλαμβάνομαι ιστορικά το δημοτικιστικό κίνημα.

  3. Pontos and Aristera on

    Εύξεινος Λέσχη Κέρκυρας

    http://www.pontos-kerkyra.blogspot.com/

    Φωτογραφία προσφύγων στην Κέρκυρα:

    http://picasaweb.google.com/pontus.club.evxinus.corfu/pmwyxG#5346229530823585762

  4. Γιάννης on

    Βλάση,
    ναι, ίσως μια άλλη φορά, όταν ανέβεις θεσσαλονίκη. για το δραγούμη κι όσον αφορά το διάλογο, πράγματι ο δημοτικισμός είναι κάτι ευρύ. η εντύπωση μου για το τμήμα που έχω διαβάσει είναι ότι δεν υπάρχει συνεννόηση στο εθνικό θέμα, οι εθνικιστές δημοτικιστές υποτιμούν το κοινωνικό ζήτημα και οι σοσιαλιστές δημοτικιστές αναφέρονται στο κοινωνικό ωσάν να μην υφίστανται εθνικά ζητήματα, ήδη από τα 1910 (και δυστυχώς τώρα ακόμη), ό,τι λεν οι μεν για τους δε κι αντίστροφα είναι αληθές δηλαδή. επιπλέον, η διαφορά τους μεταξύ αντιτουρκισμού-βαλκανικής συμμαχίας και αντισλαβισμού-ελληνοτουρκικής προσέγγισης φαντάζει αγεφύρωτη.
    για τον δραγούμη πρέπει να κοιτάξω και άλλα έργα του, όπως το ημερολόγιο, για να έχω πιο σφαιρική άποψη. πάντως η αναντιστοιχία ανάμεσα στις θεωρητικές του θέσεις και τις πολιτικές είναι πρόβλημα.


Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: